Ο Τζορτζ Μπέρναρντ Σω γεννήθηκε το 1856 στην Ιρλανδία και υπήρξε ένας από τους πιο αξιόλογους θεατρικούς συγγραφείς σε όλον τον κόσμο. Η συγγραφική του ιδιότητα δεν περιορίστηκε μόνο στο θέατρο αλλά πέρασε και σε άλλα είδη γραφής, όπως στην πεζογραφία και στην κριτική. Το όνομά του είναι συνδεδεμένο με τα σπουδαιότερα έργα που γράφτηκαν ποτέ για την σκηνή.
Ευτύχησε να δει τους χαρακτήρες που δημιούργησε να τους υποδύονται κάποιοι από τους μεγαλύτερους ηθοποιούς ανά τον κόσμο.
Ο Σω υπήρξε, ως προσωπικότητα, έντονα πολιτικοποιημένος και έβλεπε σε όλα τα πράγματα την απουσία του τραγικού, αποδεχόμενος ότι και τα πιο σοβαρά ζητήματα κρύβουν και την κωμική τους πλευρά. Αυτό το πέρασε και στα έργα του, όπως επίσης και τα βιώματά του, που υπήρξαν καθοριστικά για τη ζωή και τη δραματουργία του.
Κάποια από τα έργα του Σω, που γνώρισαν και εξακολουθούν να γνωρίζουν την επιτυχία, είναι: Το επάγγελμα της κυρίας Γουόρεν, Ο Ανδροκλής και το λιοντάρι, Πυγμαλίων, Αγία Ιωάννα, Η μελαχρινή κυρία των σονέτων...
Το επάγγελμα της κυρίας Γουόρεν
Το έργο γράφτηκε το 1893 και ανέβηκε στην σκηνή το 1902. Από τότε παρουσιάστηκε πολλές φορές σε όλες σχεδόν τις χώρες του κόσμου. Το 1905 στην Νέα Υόρκη. Το 1918 σε θέατρο της Αυστραλίας ενώ τη δεκαετία του '70 παρουσιάστηκε από το Old Vic. Η δραματουργική του παρουσία στη χώρα του υπήρξε ισχυρή, όπως άλλωστε και στην Ελλάδα.
Πυγμαλίων
Ακόμα μια τεράστια επιτυχία του Σω υπήρξε αναμφισβήτητα ο Πυγμαλίων, που εκτός από την θεατρική του παρουσία, γυρίστηκε και για τον κινηματογράφο αρκετές μέρες. Στο θέατρο, η πρώτη του πρεμιέρα σημειώνεται από το Εθνικό Θέατρο της Βιέννης το 1913. Η κινηματογραφική του διαδρομή ξεκινάει το 1938 και συνεχίζει το 1956 αυτή τη φορά σε μορφή μιούζικαλ ενώ το 1964 με τον τίτλο Ωραία μου κυρία προβάλλεται για τρίτη φορά στον κινηματογράφο.
Η αγία Ιωάννα
Από τα πιο αξιόλογα έργα του Ιρλανδού δραματουργού που γνώρισε την επιτυχία που όμως δεν ανέβηκε τόσες φορές όσο τα υπόλοιπα. Με ενδιαφέρον θέμα και ολοκληρωμένους θεατρικούς χαρακτήρες προσέλκυσε το κοινό στις παραστάσεις του. Ανέβηκε από το Εθνικό Θέατρο και από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας σε παραστάσεις που ακόμα μνημονεύονται.
Άνθρωπος και υπεράνθρωπος
Ένα ακόμα σπουδαίο έργο του Μπέρναρντ Σω είναι ο Άνθρωπος και υπεράνθρωπος που ανέβηκε από το Εθνικό Θέατρο το 1947 σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Ροντήρη και με τις σκηνογραφίες του Κλεόβουλου Κλώνη. Στη διανομή υπήρχαν κάποια από τα σημαντικότερα ονόματα της ελληνικής σκηνής, πολλοί από αυτοί στα πρώτα τους θεατρικά βήματα: Μαίρη Αρώνη, Δημήτρης Χορν, Θ. Αρώνης, Μελίνα Μερκούρη, Νίκος Παρασκευάς, Ελένη Χαλκούση, Τάκης Γαλανός, Στέλιος Βόκοβιτς, Χριστόφορος Νέζερ, Χρήστος Ευθυμίου, Μιχελής Καλογιάννης κ.α.
Το δίλημμα του γιατρού
Το δίλημμα του γιατρού ανέβηκε με σκηνοθέτη τον Κωστή Μπαστιά στο θέατρο Κυβέλης (πρώην Διονύσια) με τον Μίμη Βεάκη, την Ανθή Μηλιάδου, τον Θάνο Κωτσόπουλο, τον Γιώργο Ταλάνο, τον Άρη Μαλλιαγρό, την Ελένη Παπαδάκη, τον Γιώργο Παπά κ.α.
Ως πολυγραφότατος ασχολήθηκε και με την κριτική όπως με την Αγαπημένη Δωροθέα, την Λογική της τέχνης, την Πεμπτουσία του ιψενισμού κ.α. Μυθιστορήματα του Ο παράλογος κόμπος, Έρωτας μετάξι των καλλιτεχνών κ.α.
Ο Τζορτζ Μπέρναρντ Σω έφυγε από τη ζωή το 1950.
Επιμέλεια - διορθώσεις: Τζένη Κουκίδου
Οι πληροφορίες αντλήθηκαν από το ετήσιο περιοδικό Θέατρο του Θεόδωρου Κρίτα καθώς επίσης και από το περιοδικό του Κώστα Νίτσου.



