Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** 1ος Διαγωνισμός Παραμυθιού koukidaki: Το διαγωνιστικό κομμάτι έχει ολοκληρωθεί και έχουν ανακοινωθεί οι νικητές. Έρχονται νεότερα για την έκδοση! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμς ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις προγραμματισμένες ημερομηνίες των κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Γλυκιά μου Τίνα * Ένας ανεκτίμητος θησαυρός * Σουπάι: Η καρδιά του δαίμονα * Όλα γίνονται για κάποιο λόγο * Αντίο κύριε εισαγγελέα... * Μακροβίπερα * Ο ήχος των ορίων * Μην ξεχάσεις να αγαπάς * Προσπέρνα και ζήσε * Λύκοι στην πόλη * Όρκος στις φλόγες * Ο κατηραμένος όφις * Ο άντρας που κατάλαβε τις γυναίκες * Η φωτεινή πλευρά ενός γκρι ουρανού * Χρυσό αίμα * Κλεψύδρα εκδίκησης ** Νουβέλες: Ο Σπινέλλι στον Κάμπο * Δυο νουβέλες: Το μαρμάρινο τραπέζι και Ο Μάικ ανακαλύπτει την Αμερική ** Ποίηση: Μετάβαση * Ηχώ του όχι: Μες στον λαβύρινθο * Νότες Νοσταλγίας * Lacrimosa * Είναι αυτά τα τελευταία ποιήματα που γράφω για σήμερα * Πώς αγαπάν ένα χρυσόψαρο * Η γάτα του Σρέντινγκερ * Δρομείς χρωμάτων * Σκιαγραφήματα ** Άλλα: Τέσσερα βιβλία των εκδόσεων Θεοδόσης Αγγ. Παπαδημητρόπουλος * Ο Κεκλημένος ** Διηγήματα: Πουλιά κι Ανεμώνες * Το τραγούδι των Ινουίτ * Όταν κλείνω τα μάτια ** Παιδικά: Το μαγικό δάσος * Η μάγισσα Πολύχρωμη και ο μικρός ζωγράφος * Γήινοι και εξωγήινοι και το σβηστό φεγγάρι ** Βιογραφία και Τέχνη: Ο Δάσκαλος Σταύρος Μεταλληνός: Θα επικρατήσει το φως και Η τέχνη της προσωπογραφίας

Πέμπτη, 8 Μαρτίου 2018

Ημέρα της Γυναίκας

Ήταν γύρω στο 1900 όταν στο Ηνωμένο βασίλειο μια παρέα γυναικών, ξεκινάει ένα κίνημα με σκοπό να έχουν δικαίωμα ψήφου και οι γυναίκες.
Η εφημερίδα Daily Mail κοροϊδευτικά τις αποκάλεσε suffragettes από το suffrage = δικαίωμα ψήφου, ένας όρος που τελικά έμεινε και σιγά - σιγά έχασε τον υποτιμητικό χαρακτήρα.

Οι εκάστοτε αγγλικές κυβερνήσεις αρνιόντουσαν κατηγορηματικά κάτι τέτοιο με το επιχείρημα ότι οι γυναίκες σκέφτονται συναισθηματικά και χωρίς ορθολογική σκέψη. Με το καιρό οι αντιδράσεις έγιναν εντονότερες φτάνοντας στο σημείο οι σουφραζέτες να αλυσοδένονται σε κεντρικά σημεία, να σπάνε παράθυρα σε κυβερνητικά κτήρια ή ακόμα και να τοποθετούν εκρηκτικούς μηχανισμούς. Κατά την διάρκεια του 1ου παγκοσμίου πολέμου και εξαιτίας της λειψανδρίας οι γυναίκες κατέκτησαν αρκετά αντρικά πόστα με αποτέλεσμα να μπορούν πλέον να πιέσουν ακόμα περισσότερο για την πολυπόθητη ψήφο τους. Παρ' όλ' αυτά έφτασε το 1918 για να αποκτήσουν τελικά δικαίωμα ψήφου και μόνο για τις γυναίκες άνω των 30 αρκεί να ήταν παντρεμένες και να είχαν περιουσιακά στοιχεία στο όνομά τους. Χρειάστηκε να περάσουν ακόμη 10 χρόνια για να εξισωθούν με τους άντρες και να ψηφίζουν από τα 21 τους.

Στην Ελλάδα το 1920 το Σοσιαλεργατικό κόμμα, μετέπειτα ΚΚΕ, κατέβηκε στις εκλογές με το ανήκουστο, για την εποχή, σύνθημα: «Σφυρί δρεπάνι και ψήφο στο φουστάνι».
Οι αντιδράσεις ήταν κωμικοτραγικές. Η Εφημερίδα «Νέα Ημέρα» έγραψε στις 20 Μαρτίου του 1928:
«Ορισμένα τινά Ελληνικά θήλεα ζητούν να δοθή ψήφος εις τας γυναίκας. Σχετικώς με το ίδιον τούτο θέμα διαπρεπέστατος επιστήμων είχεν άλλοτε αναπτύξει από του βήματος της Βουλής το επιστημονικώς πασίγνωστον, άλλως τε, γεγονός ότι παν θήλυ διατελεί εις ανισόρροπον και έξαλλον πνευματικήν κατάστασιν ωρισμένας ημέρας εκάστου μηνός…
Επειδή εν τούτοις αι ημέραι αύται, δεν συμπίπτουν ως προς όλα τα θήλεα, είναι αδύνατον να ευρεθή ημέρα πνευματικής ισορροπίας και ψυχικής γαλήνης όλων των θηλέων, ώστε την ευτυχή εκείνην ημέραν να ορίζονται αι εκάστοτε εκλογαί. Η γυναικεία συνεπώς ψήφος είναι πράγμα επικίνδυνον, άρα αποκρουστέον».
Με κάτι τέτοια ατράνταχτα επιχειρήματα έφτασε το 1952 ώστε να καταφέρουν να ψηφίζουν και ταυτόχρονα να εκλέγονται οι γυναίκες στην Ελλάδα. Η πρώτη Ελληνίδα γυναίκα βουλευτής ήταν η Ελένη Σκούρα του «Ελληνικού Συναγερμού».
Και πάλι καλά να πείτε γιατί στο Μπουτάν οι γυναίκες ξεκίνησαν να ψηφίζουν από το 2008.

Όμως η ημέρα της γυναίκας δεν γιορτάζεται μονάχα για το δικαίωμα ψήφου. Ούτε είναι η ευκαιρία κάποιες γυναίκες να ξεπορτίσουν για να γλεντήσουν τα κεκτημένα. Γιορτάζεται για να θυμίζει πως πρέπει να υπάρχουν ίσα δικαιώματα μεταξύ αντρών και γυναικών στην κοινωνία και στον εργασιακό χώρο.

Εν έτει 2018, στην Σαουδική Αραβία οι γυναίκες δεν μπορούν να βγάλουν ταυτότητα, να ταξιδέψουν, να παντρευτούν, να χωρίσουν, να εγχειριστούν, να ανοίξουν επιχείρηση ούτε καν να ανοίξουν τραπεζικό λογαριασμό χωρίς την συγκατάθεση του κηδεμόνα τους, πατέρα ή συζύγου. Μόλις πριν λίγους μήνες απέκτησαν το δικαίωμα να οδηγούν, φορώντας μπούργκα φυσικά, καθότι δεν επιτρέπεται να κυκλοφορούν δημόσια χωρίς αυτήν. Καλυμμένες με μαντίλα πρέπει να είναι ακόμα και οι αλλοδαπές που επισκέπτονται την χώρα.
Κι αν αυτό θεωρείται άθλιο, τι να πούμε για την κλειτοριδεκτομή που εφαρμόζεται ακόμα και σήμερα σε πολλές χώρες της Αφρικής. Έναν βάναυσο ακρωτηριασμό που στις περισσότερες των περιπτώσεων αφήνει χρόνιες παθήσεις στα κοριτσάκια που έχουν την ατυχία να τον υποστούν, και συχνά φτάνει έως και τον θάνατο.

Αλλά μην πάμε μακριά, σε ένα πανέμορφο κομμάτι της Ελλάδας, δεν επιτρέπεται να πατήσει το πόδι της γυναίκα.
Είναι θλιβερό ότι σχεδόν σε όλες τις θρησκείες οι γυναίκες δέχονται τα πυρά, τους εξαναγκασμούς και τις ταπεινώσεις με την εξωφρενική δικαιολογία του πειρασμού.
Φταίνε οι θρησκείες λοιπόν για την θέση της γυναίκας στην κοινωνία;
Ως ένα βαθμό φταίνε. Κυρίως επειδή κάθε αγράμματος φανατικός μπορεί να ξεχειλώσει το Κοράνι, την Τορά ή την Αγία Γραφή και να τα μεταφράσει όπως τον βολεύει. Όμως δεν φταίνε αποκλειστικά αυτές.

Γιατί όταν η γιαγιά σε ρωτάει: «τι γέννησε η γυναίκα σου;», εσύ απαντάς γεμάτος χαρά: «Κορίτσι» και τότε έρχεται η απάντηση που σε ισοπεδώνει: «Δεν πειράζει, υγεία να ΄χει», είναι γιατί από μικρή έχει μάθει ότι τα κορίτσια είναι βάσανα, κι εκείνη το ίδιο ήταν.
Γιατί όταν κάποιοι, ή ακόμα χειρότερα κάποιες, λένε για το θύμα βιασμού: «Τα ‘θελε και τα ‘παθε», «Ποιος ξέρει τι φορούσε και τον προκάλεσε;», είναι γιατί έτσι έμαθαν, πιθανώς και να αθώωναν τον βιαστή αν εξακρίβωναν ότι το θύμα φορούσε κάτι προκλητικό. Άσχετο που στα μάτια των βιαστών προκλητικό μπορεί να είναι και το ράσο της καλόγριας.
Γιατί όταν μεγαλώνεις τα παιδιά σου και φουσκώνεις από περηφάνια επειδή ο γιος σου γκομενίζει από μικρός, ενώ ταυτόχρονα τρέμεις στην ιδέα να σου βγει πεταχτούλα η κόρη, θέτεις αυτόματα τις διακρίσεις.
Ακόμα και ο διαχωρισμός σε κυρίες και δεσποινίδες, την στιγμή μάλιστα που δεν υπάρχει τίποτα αντίστοιχο για τους άντρες, είναι κάτι που δεν έχει απολύτως κανένα νόημα παρά μόνο να θέτουμε κουτσομπολίστικες ταμπέλες. Κάθε γυναίκα είναι κυρία, είτε παντρεμένη είτε ανύπαντρη.

Με την ελπίδα ότι κάποια μέρα θα υπάρξει αυτή η άτιμη ισότητα, χρόνια πολλά στις γυναίκες!
Περισσότερα από τον Γιώργο Ζώτο
Το συνοδευτικό κολάζ δημιουργήθηκε από τμήματα του πίνακα του Sandro Botticelli, Η γέννηση της Αφροδίτης, 1480

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Όρκος στις φλόγες, Μαρίνα ΧρόνηΗ γάτα του Σρέντινγκερ, Τζωρτζίνα ΚουριαντάκηΛύκοι στην πόλη, Άννα ΜικροπούλουΔυο νουβέλες, Χρυσούλας Πατρώνου-ΠαπατέρπουΟ Σπινέλλι στον Κάμπο, Πάνος ΠαντελούκαςΣκιαγραφήματα, Ευγενίας Β. ΣιδέρηΟ ήχος των ορίων, Χρήστος Θ. Παπαδημητρίου
Πώς αγαπάν ένα χρυσόψαρο, Θάνος ΚαπλάνηςΕίναι αυτά τα τελευταία ποιήματα που γράφω για σήμερα, Θ. ΟρφανίδηςΚαραϊσκάκης: Ο παρεξηγημένος ήρωας, Γιάννης ΚωσταράςΠροσπέρνα και ζήσε, Φίλη ΝτόγκαΗ φωτεινή πλευρά ενός γκρι ουρανού, Νίκου ΑντωνίουΔρομείς χρωμάτων, Αναστασίας ΔούσηΜην ξεχάσεις να αγαπάς, Χαρά Ανδρέου
Γήινοι και εξωγήινοι και το σβηστό φεγγάρι, Ευαγγελίας ΤσαπατώραΧρυσό αίμα, Θεόφιλου Γιαννόπουλου
Ο άντρας που κατάλαβε τις γυναίκες, Στέργου ΚαλλιγάΟ κατηραμένος όφις, Πέτρος ΕυαγγελόπουλοςΟ Κεκλημένος, Ελένη ΣέννοιαΌταν κλείνω τα μάτια, Γιώργου ΜεσολογγίτηΚλεψύδρα εκδίκησης, Λευτέρη Σοφία