Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ e-books ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Όταν το μαζί πληγώνει * Δίχως ένα αντίο * Κλουαζονέ * Οι Ελληνίδες: Η υποδόρια επανάσταση * Οι μοίρες της αστροφεγγιάς, Οικογένεια Πελτιέ, Η κατάρα, Ροζ, Ανθοπωλείον ο Έρως * Το δάσος των ψυχών * Ρε μπαγάσα * Σε είδα * Μέθεξη * Άννα * Ο καπετάνιος τση Ζάκυθος * Το κορίτσι της Σελήνης * Οι τρεις πίνακες ** Ποίηση: Δεύτερη φωνή Ι * Εν αρχή ην ο έρως ** Διηγήματα: Στερνό μελάνι * Τέσσερις συλλογές διηγημάτων από τις εκδόσεις Βακχικόν * Ένα πιο σκοτεινό φως * Η οργή του Θεού και άλλες ιστορίες ** Διάφορα άλλα: Οι πουτ@νες κι εγώ * Πέντε βιβλία από τις εκδόσεις Ελκυστής ** Μουσικό άλμπουμ: Worthless Treasures

Απλή μετάβαση


«Το φάντασμα ενός απλού μέτρου πρέπει να καραδοκεί ακόμη και στον πιο ελεύθερο στίχο· να προχωράει απειλητικά καθώς μας παίρνει ο ύπνος και να υποχωρεί καθώς ξυπνάμε. Όταν η ηχώ της ρίμας αφαιρεθεί, η επιτυχία ή αποτυχία στην επιλογή των λέξεων, στη φραστική διάρθρωση, στη διάταξη γίνεται αμέσως πιο φανερή. Μόλις αφαιρεθεί η ρίμα, ο ποιητής αμέσως παραδίνεται στις σταθερές της πρόζας. Μόλις αφαιρεθεί η ρίμα, πολλή από την αιθέρια μουσική ξεχύνεται από τη λέξη, μουσική που ως τη στιγμή εκείνη τιτίβιζε απαρατήρητη στην περιοχή της πρόζας.»
T.S. ELIOT, Reflections on Vers Libre, 1917, μτφρ. Αντώνης Ζέρβας

Με τα λόγια του Έλιοτ περί έμμετρης και μη ποίησης, ξεφυλλίζω σήμερα την ποιητική συλλογή Απλή μετάβαση, του Γιώργου Καράμπελα.

Ποίηση είναι εκείνο που δεν γίνεται να μη βγει, να μην εκφραστεί και να μην γραφτεί. Το πόσο εύκολα ή δύσκολα θα βγει από μέσα μας το κάθε ποίημα εξαρτάται από την εποχή που γράφεται.

Σχεδόν όλοι οι ποιητές ανά τους αιώνες, από την ομοιοκαταληξία ξεκινήσαμε, προφασιζόμενοι (μέσα στην αμηχανία της πρώτης νιότης μας) ότι ψάχνουμε τη ρίμα· κρύβαμε κι αποκαλύπταμε συνάμα συναισθήματα, έρωτα ή την αγωνία μας ν’ ανοίξουμε τα φτερά μας, να πραγματοποιήσουμε τα όνειρα, να δικαιώσουμε την ύπαρξη μας. Στα λιτά, έμμετρα ποιήματα της «Μετάβασης», ο Καράμπελας δεν σταματά στην καταγραφή, επεξεργάζεται την κάθε στιγμή και σκέψη της έκφρασης, της έμπνευσης του. Και σ’ αυτό το σημείο, τίποτα δεν είναι εύκολο, χωρίς κόπο, για τον εκάστοτε δημιουργό.
Κι εδώ οφείλεις να ξεπεράσεις/προσπεράσεις το "ορατό", τη δύναμη της συνήθειας, της απάθειας στην οποία μας εγκλωβίζει η καθημερινότητα μας.

Αν μπορούσε να συνοψιστεί σε μια φράση η Απλή μετάβαση, ίσως αυτή θα έλεγε: Ακολούθα με αφοβία αυτά που αισθάνεσαι, τόσο με τους ανθρώπους, όσο και με τη ζωή, τονίζει ο ποιητής σε συνέντευξη του στη Newbomb.

Ο φόβος του εαυτού μας, του Άλλου (που αποτελεί καθρέφτης που μέσα από τις εικόνες που μας δείχνει ακυρώνουμε πορείες, σχέσεις ζωής, κοινωνικότητα, μοναξιά μας σε καιρούς πολλαπλών επιλογών, φτάνουμε να απαξιώνουμε τις επιλογές μας, ενώ «είμαστε οι επιλογές μας», όπως λέει από την αρχαιότητα ο Επίκουρος.

Τέλος, προσθέτω από το οπισθόφυλλο της Απλής μετάβασης, όπου ο ίδιος ο ποιητής με ένα ποίημα του, εκφράζει με απλότητα, σαφήνεια κοσμοθεωρία και υποκειμενικότητα αυτής της ποιητικής του συλλογής.

Απλή μετάβαση, είν’ όταν φεύγει κανείς,
με δίχως τη σκέψη της επιστροφής.
Και τότε ταξίδι βαθιά μπορετό,
θα κάνει στον κόσμο χωρίς δισταγμό.
Γιατί με τη δράση μαθαίνει κανείς,
στις ύστατες τόλμες εντός της στιγμής.
Που όταν θωράει δυο μάτια ανοιχτά,
τ’ αδύνατα γίνονται πια δυνατά.
Εικόνες τη θλίψη θα διώξουν μα... Εμπρός.
Ο χρόνος δεν στέκει, κυλά συνεχώς.

Ή, όπως αλλιώς το λέει με δικά του λόγια και πάλι ο Έλιοτ: «Ο πιο ενδιαφέρον στίχος που ως τώρα γράφτηκε στη γλώσσα μας, έγινε είτε παίρνοντας κάποια πολύ απλή μορφή, σαν τον ιαμβικό πεντάμετρο, και συνεχώς ξεκόβοντας από αυτήν, ή χωρίς να παίρνει καμιά μορφή απολύτως, και συνεχώς προσεγγίζοντας κάποια πολύ απλή. Τούτη η αντίθεση μεταξύ σταθερότητας και ρευστότητας, αυτή η ανεπαίσθητη απόδραση από τη μονοτονία είναι η αληθινή ζωή του στίχου…»


Η ποιητική συλλογή του Γιώργου Καράμπελα, Απλή μετάβαση, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν.

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Νόστος, Εν ονόματι της μούσας Ερατώς, Διόρθωση Ημαρτημένων, Η χρυσή κληρονόμος και ΦρουτίνοWorthless Treasures, Temple Music΄Σε είδα, Ιωάννη ΜαρίνουΗ οργή του Θεού και άλλες ιστορίες, Ιωάννας ΣερίφηΈνα πιο σκοτεινό φως, Μαρίας ΣυλαϊδήΟ καπετάνιος τση ΖάκυθοςΔίχως ένα αντίο, Γωγώς Ψαχούλια
Ρε μπαγάσα, Θεόδωρου ΟρφανίδηΤέσσερις συλλογές διηγημάτων από τις εκδόσεις ΒακχικόνΟι τρεις πίνακες, Βαΐας ΠαπουτσήΤο κορίτσι της Σελήνης, Μαργαρίτας ΔρόσουΚλουαζονέ, Λίνας ΒαλετοπούλουΤο δάσος των ψυχών, Ιωάννη ΜαρίνουΟι πουτ@νες κι εγώ, Γιάννη Ράμνου
Μέθεξη, Μαρίας ΠορταράκηΟι Ελληνίδες: Η υποδόρια επανάσταση, Χρύσας ΜαρδάκηΡοζ, Ανθοπωλείον ο Έρως, Οικογένεια Πελτιέ, Οι μοίρες της αστροφεγγιάς, Η κατάραΣτερνό μελάνι, Άγγελου Αναγνωστόπουλου
Εν αρχή ην ο έρως, Ευαγγελίας ΤσακίρογλουΆννα, Μαρίας ΚέιτζΔεύτερη φωνή Ι, Γιάννη Σμίχελη