Τον Αύγουστο του 2002 έκανε πρεμιέρα το θρίλερ επιστημονικής φαντασίας Signs, σε σενάριο και σκηνοθεσία του Μ. Νάιτ Σιάμαλαν (The Sixth Sense, 1999) ξεπερνώντας σε εισπράξεις τα 400 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως. Είναι η δεύτερη πιο εμπορική ταινία του Σιάμαλαν (πρώτη η Έκτη αίσθηση με συνολικές εισπράξεις πάνω από 650 εκατομμύρια δολάρια). Πρωταγωνιστούν: Μελ Γκίμπσον, Χοακίν Φίνιξ, Ρόρι Κάλκιν, Αμπιγκέιλ Μπρέσλιν κ.α.
Μετά τον θάνατο της γυναίκας του, ο πρώην ιερέας Γκράχαμ Χες ζει ειρηνικά στο αγρόκτημά του, στο Ντοϊλστάουν της Πενσυλβάνια, με τα δύο παιδιά και τον μικρότερο αδερφό του Μέριλ. Όταν κάνουν την εμφάνισή τους μεγάλοι κύκλοι στο χωράφι τους, συνειδητοποιούν πως ο πλανήτης δέχεται επίθεση εξωγήινων οντοτήτων...
Παρά το απλοϊκό σενάριο, ο Μ. Νάιτ Σιάμαλαν καταφέρνει να δημιουργήσει σασπένς χτίζοντας μεθοδικά χιτσκοκική ένταση. Η μουσική του Τζέιμς Νιούτον Χάουαρντ δένει εξαιρετικά με την εικόνα.
Σκηνοθέτης και συνθέτης συνεργάστηκαν για πρώτη φορά το 1999 στο The Sixth Sense. Δούλεψαν μαζί συνολικά σε οχτώ ταινίες (από το 1999 έως το 2013) όπως τα: The Village (2004), Lady in the Water (2006) και η τελευταία το After Earth (2013). Μπορεί η συνεργασία τους να διακόπηκε, ωστόσο η χημεία τους ήταν εξαιρετική και ο ένας συμπλήρωνε τον άλλο, όπως τα κινηματογραφικά δίδυμα: Στίβεν Σπίλμπεργκ - Τζον Γουίλιαμς, Τιμ Μπάρτον - Ντάνι Έλφμαν, Ντέιβιντ Λιντς - Άντζελο Μπανταλαμέντι και Ντάρεν Αρονόφσκι - Κλιντ Μάνσελ.
Ο Τζέιμς Νιούτον Χάουαρντ είναι ένας χαρισματικός συνθέτης. Στο ευρύ φάσμα της δουλειάς του συναντάμε δραματικές ταινίες (The Emperor's Club, 2002), περιπέτειες (The Fugitive, 1993), γούεστερν (Wyatt Earp, 1994), ρομαντικές κωμωδίες (Pretty Woman, 1990), νεονουάρ θρίλερ (Collateral, 2004), φαντασίας (Fantastic Beasts and Where to Find Them, 2016), τρόμου (Stir of Echoes, 1999), κινούμενα σχέδια (Treasure Planet, 2002) αλλά και υπερωικές ταινίες όπως τα: Batman Begins (2005) και τη συνέχειά του The Dark Knight (2008) στα οποία συνεργάστηκε με τον Χανς Ζίμερ.
Το Signs είναι από τις πιο όμορφες και ατμοσφαιρικές δουλείες του Χάουαρντ. Η μουσική δίνει ώθηση στην ταινία και την βοηθάει να εμβαθύνει. Ο Μ. Νάιτ Σιάμαλαν δεν δείχνει τους εξωγήινους, μόνο για μερικές στιγμές στο φινάλε, αφήνει τη μουσική να δώσει μορφή στην απειλή, όπως στο Jaws του Τζον Γουίλιαμς, σαφώς όχι τόσο αποτελεσματικά, καθώς ο Χάουαρντ στοχεύει στο σασπένς κι όχι στον τρόμο (ή τον συνδυασμό αυτών των δύο). Ο συνθέτης μεταφέρει μέσω της Συμφωνικής Ορχήστρας Hollywood Studio τον πρωτόγνωρο φόβο των ανθρώπων έναντι της εξωγήινης εισβολής και την ίδια στιγμή εμβαθύνει στους οικογενειακούς δεσμούς της οικογένειας, η οποία παραμένει ενωμένη μέχρι το φινάλε.
Χρησιμοποιώντας με σύνεση πνευστά (φλάουτο, κόρνο, όμποε, κλαρινέτο) δημιουργεί ένα ατμοσφαιρικό ντελίριο ανασφάλειας χωρίς να γίνεται κουραστικός ή έντονος για να προκαλέσει ταραχή. Τα έγχορδα και οι ηλεκτρονικές παρεμβολές δίνουν έναν τόνο μυστηρίου τονίζοντας την ευθραυστότητα της οικογένειας του ιερέα Γκράχαμ Χες και, την ίδια στιγμή, παραπλανούν τον θεατή αφήνοντάς τον να χαλαρώσει για μερικές στιγμές πριν την επίθεση.
Οι τίτλοι αρχής είναι το πιο άγριο και επιθετικό κομμάτι του άλμπουμ. Εισάγει τον θεατή σε ένα αφιλόξενο περιβάλλον αφήνοντας την πομπώδη αφήγηση να τον προετοιμάσει γι' αυτό που θα ακολουθήσει. Ένα υπέροχο, καθαρόαιμο, θέμα για ταινία τρόμου παλιάς κοπής. Καίτοι απλοϊκό, είναι άμεσο και αποτελεσματικό. Εξηγεί τι πρόκειται να ακολουθήσει αλλά φρενάρει στο υπόλοιπο σάουντρακ, ρίχνοντας τους τόνους, αφήνοντας την σκοτεινή ατμόσφαιρα μυστηρίου να κυκλώσει τους ήρωες.
Μια από τις πιο δυνατές στιγμές της ταινίας, η πιο τρομακτική σκηνή, είναι όταν ο Μέριλ, ο αδερφός του ιερέα, παρακολουθεί στο δελτίο ειδήσεων το ερασιτεχνικό βίντεο από ένα παιδικό πάρτι. Η δημοσιογράφος προειδοποιεί πως αυτό που θα παρακολουθήσει το κοινό ίσως είναι ενοχλητικό. Η μουσική εισχωρεί ύπουλα στην εικόνα αρχίζοντας να χτίζει αγωνία. Τα πιτσιρίκια κοιτάζουν ανήσυχα προς την αυλή, κάτι έχουν εντοπίσει, το σκυλί γαυγίζει, η κουνημένη κάμερα δίνει έναν τραχύ ρεαλισμό καθώς ζουμάρει όπου να 'ναι προσπαθώντας να εντοπίσει αυτό το... κάτι. Και τότε εμφανίζεται στην οθόνη, συνοδευόμενο με μια υπόκωφη μουσική έκρηξη, το πράσινο πλάσμα. Δεν διακρίνονται χαρακτηριστικά λόγω της κακής ποιότητας, όμως η φιγούρα είναι ικανή να κάνει τον θεατή να ανατριχιάσει ακούγοντας το θέμα σε μια άγρια παραλλαγή με μυστικιστική ύφη.
Ταμπουρωμένοι μέσα στο σπίτι τους, οι ήρωες ακούνε τους εισβολείς να πλησιάζουν. Η κάμερα κάνει ένα αργό κοντινό στον τοίχο του σπιτιού ακούγοντας ακριβώς από πίσω τον σκύλο να γαυγίζει. Η μουσική είναι ύπουλη μέχρι τη στιγμή που κάτι αρπάζει το ζώο και σιωπά για πάντα. Ακολουθεί μια παύση της μουσικής, ακούγεται μόνο ο ήχος τον πλασμάτων που κυκλώνουν την οικεία. Η κάμερα κινείται ξανά αργά δείχνοντας τους τοίχους. Οι πόρτες χτυπάνε. Κάτι προσπαθεί να τρυπώσει μέσα. Και τότε έρχεται μια όμορφη αντίθεση. Ο πρώην ιερέας γονατίζει πλάι στο γιο του και του εξιστορεί τι συνέβη την ημέρα που γεννήθηκε. Η μουσική γίνεται τρυφερή, συναισθηματική και συνεχίζει ενώ πληροφορούμαστε πως οι εξωγήινοι βρίσκονται στην οροφή. Ακούγονται θόρυβοι και ο Μέριλ τους ειδοποιεί πως μπήκαν στο σπίτι! Παρ' όλα αυτά ο πατέρας δεν σταματάει να μιλάει στο γιο του και η μουσική διατηρεί το συναισθηματικό υπόβαθρό της. Μόνο όταν έρχεται η συμφιλίωση πατέρα γιου επανέρχεται η αγωνιώδης ατμόσφαιρα και η μουσική μεταμορφώνεται σε ένα ύπουλο ανατριχιαστικό θέμα όταν η πόρτα της σοφίτας είναι έτοιμη να ανοίξει. Η οικογένεια υποχωρεί στο υπόγειο...
Ο Τζέιμς Νιούτον Χάουαρντ προσπαθεί, αλληγορικά, να υπογραμμίσει τις υπαρξιακές ανησυχίες του ήρωα, την εσωτερική μάχη, την προσπάθεια να επιστρέψει στην πίστη, στον Θεό. Αυτές οι γλυκές απόκοσμες μελωδίες είναι η μέθεξη με τον Ύψιστο δημιουργό και τα πιο σκοτεινά θέματα των εξωγήινων πλασμάτων αντικατοπτρίζουν το έρεβος. Αμφισβήτηση, ορθολογισμός, άρνηση... όλα καταρρέουν μέσα στον ψυχικό κόσμο του πρωταγωνιστή, καθώς το απίθανο γίνεται πιθανό στην αιώνια μάχη του καλού με το κακό.
Επιμέλεια - διορθώσεις: Τζένη Κουκίδου
Συνθέτης: James Newton Howard
Δισκογραφική: Hollywood Records
Tracklisting
1. Main Titles
2. First Crop Circles
3. Roof Intruder
4. Brazilian Video
5. In The Cornfield
6. Baby Monitor
7. Recruiting Office
8. Throwing A Stone
9. Boarding Up The House
10. Into The Basement
11. Asthma Attack
12. The Hand Of Fate - Part I
13. The Hand Of Fate - Part II



