Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Αιθέρια: Η προφητεία * Ζεστό αίμα * Το μονόγραμμα του ίσκιου * Μέσα από τα μάτια της Ζωής! * Οι Σισιλιάνοι * Όλα θα πάνε καλά ή και όχι * Νυχτοπερπατήματα * Ο πρίγκιψ του δευτέρου ορόφου * Ο αρχάγγελος των βράχων * Το όνειρο του γερακιού * Όταν το μαζί πληγώνει ** Ποίηση: Και χορεύω τις νύχτες * Δεύτερη φωνή Ι * Άπροικα Χαλκώματα * Σκοτεινή κουκκίδα * Καταδύσεις * Λυκόσκυλα, Ίμερος και Ηλιοτρόπιο ονείρων ** Διηγήματα: Το δέρμα της φώκιας * Ταρτάν το άλογο, Θεατές και δράστες και Η αγωνία του μέτρου ** Διάφορα άλλα: Πλάτωνας κατά Διογένη Λαέρτιο * Παζλ γυναικών * Rock Around... Women! ** Νουβέλες: Όταν έπεσε η μάσκα

Μια λογοτεχνική αντίθεση και κοινωνική αλληλουχία


Στις μέρες μας, όσο ποτέ, μας είναι γνωστή η εικόνα μιας Αμερικής σε πλήρη κοινιωνικοπολιτική παρακμή. Εργοστάσια ανατινάζονται, ορυχεία γκρεμίζονται με δεκάδες θύματα, πόλεις που κατοικούνται από ανθρώπους που σέρνονται άνεργοι και ψάχνουν τροφή στα σκουπίδια... Κράτος, νόμοι σε πελαγώνουν, μια αδιαφορία που σου δημιουργεί ασφυξία και σε κάνει να ανοίγεις διάπλατο το στόμα για να εισπνεύσεις περισσότερο αέρα.

Η συγγραφέας Άυν Ραντ, με φόντο την οικονομική πολιτική του Στάλιν και τη Ρωσία Σοβιέτ του 1925, κι ενώ ο νεότευκτος κομμουνισμός εξαπλωνόταν ως νέα υπερδύναμη-αντίβαρο του Αμερικανικού ισοπεδωτικού ιμπεριαλισμού, γίνεται διάσημη με το μυθιστόρημα της «Εμείς οι ζωντανοί».
Εξαφανίζονται ανεξήγητα επιστήμονες, καλλιτέχνες, προσωπική ελευθερία του, πλήρως αστού πλέον, πολίτη του Ευρωπαϊκού τρόπου ζωής... Αλληλουχία, ύπνωση πολιτικής συνείδησης. Το τοπίο των εκατέρωθεν πολιτικών/πολιτικής, σε όλη σχεδόν την υφήλιο γίνεται διεκπεραιωτής συμφερόντων και η βουλή, το Κογκρέσο, Ινδία, Κίνα, Αλβανία, Βουλγαρία άτυπα κυριαρχούν στο εμπόριο με τα «φθηνά χέρια».

Όλοι «περιφερόμαστε» ασφυκτικά και ως νεκροί ή ρομπότ. Αυτοί οι νεκροί ελεγχόμενοι πολίτες, όπου τόσο εύστοχα περιγράφεται η ζωή τους λεπτό προς λεπτό από τον Τόμας Μαν, στο «Μαγικό βουνό» του, ο Ερρίκος Ίψεν έρχεται να συμπληρώσει με το αριστουργηματικό του «Όταν ξυπνήσουμε εμείς οι νεκροί».
Το έργο είναι γραμμένο το 1899, είναι το κύκνειο άσμα του Ίψεν όπου συνδυάζει «τη μεσσιανική του φάση, με την ύστερη των πορτρέτων του». Ποίηση και ρεαλισμός, με αρκετή δόση μυστηρίου και φαντασίας, αποκρυπτογραφούν το ερώτημα που θέτουν με το ξύπνημά τους οι ζωντανοί νεκροί. Αφυπνισμένοι σε μια νέα ελπίδα, ξεκόβουν από κάθε ψευδαίσθηση και κάθε ανύπαρκτο συναίσθημα, με τη συναίσθηση της μη αποπλήρωσης της χαμένης τους ζωής.
Εδώ, στα νορβηγικά φιόρδ ο διάσημος γλύπτης Άρνολντ Ρούμπεκ και η γυναίκα του Μάγια δείχνουν να χαίρονται τις διακοπές τους. Στην πραγματικότητα η σχέση τους περνάει σοβαρή κρίση, κανείς δεν είναι ευτυχισμένος κι εκείνη του υπενθυμίζει την ανεκπλήρωτη υπόσχεσή του να της «δείξει το μεγαλείο του κόσμου» από την ψηλότερη κορυφή του βουνού. Τη φαινομενική τους γαλήνη διαταράσσει η εμφάνιση του Ουλφχάιμ, ενός βάναυσου κυνηγού, που προτείνει τη Μάγια να τον ακολουθήσει, αφήνοντας τον άνδρα της.

Σκιώδες και σαν τοπίο αμυδρού, μισοξεχασμενου τοπίου, το έργο εκφράζει την απελπισία κι εσωστρέφεια πολλών χωρών. Ο οραματισμός ενός υψηλότερου σκοπού αποφαίνεται πλάνη. Η σχέση του γάλλου γλύπτη Ογκύστ Ροντέν και της Καμίγ Κλοντέλ με την τραγική της κατάληξη ενέπνευσε τον Ίψεν. Ο θεατρικός ήρωας του Άρνολντ Ρούμπεκ και το αριστουργηματικό γλυπτό του «Η μέρα της Ανάστασης» θέτει την εκπλήρωση του σκοπού στην μάχη μεταξύ τέχνης και ζωής. Η δημιουργία του ρίχνει τις μάχες που αφανίζουν συνειδητές και ασύνειδες επιλογές και αποκαλύπτει πως κάθε ιδεολόγημα και υπαρξιακός αγώνας δεν είναι παρά ένα μέσον συντήρησης μιας άδειας ζωής που ασφυκτιά.

Οι ήρωες και των τριών λογοτεχνικών έργων, ταλαντεύονται από τη νεκρική ακαμψία. Με την ίδια απόγνωση, «πείνα», στην οποία οι πολίτες της Σοβιετικής Ένωσης ανέτρεψαν ένα καθεστώς πιεστικό, διεφθαρμένο, του οποίου η αίγλη-όραμα-αγώνας, ιστορικές συγκρούσεις χάθηκαν για μια πίτσα, ένα δικτυωτό γυναικείο καλσόν, μια φιάλη ουίσκυ και στο απατηλό(;) ψεύδος ενός American Dream. Δηλαδή στην αναζήτησή της ελευθερίας, που αναζητά να σηκώσει και πάλι στους ώμους της τα οστά των νεκρών της, όπως στα «Ματωμένα χώματα» της Διδώς Σωτηρίου. Ώστε να ξαναβρεί φιλοσοφία, ρίζες, αρχές ζωής.



Η συνοδευτική εικόνα δημιουργήθηκε από φωτογραφία της Τζένης Κουκίδου

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Το δέρμα της φώκιας, Αριστούλας ΔάλληΌταν έπεσε η μάσκα, Κωνσταντίνας ΜαλαχίαΌλα θα πάνε καλά ή και όχι, Meg MesonΟ αρχάγγελος των βράχων, Μένιου ΣακελλαρόπουλουΝυχτοπερπατήματα, Λέιλα ΜότλιΛυκόσκυλα Αγγέλας Καϊμακλιώτη, Ίμερος Μαίρης Χάψα και Ηλιοτρόπιο ονείρων Γιάννη ΑναστασόπουλουΠαζλ γυναικών, Σοφίας Σπύρου
Το μονόγραμμα του ίσκιου, Βαγγέλη ΚατσούπηΣκοτεινή κουκκίδα, Γιάννη ΣμίχεληΌταν το μαζί πληγώνει, Βικτώριας ΠροβίδαΤαρτάν το άλογο Ευτυχίας Καλλιτεράκη, Θεατές και δράστες Σύλβας Γάλβα και Η αγωνία του μέτρου Γιώργου ΣπανουδάκηΑιθέρια: Η προφητεία, Παύλου ΣκληρούRock Around... Women!, Γιώργου ΜπιλικάΆπροικα Χαλκώματα, Γιώργου Καριώτη
Οι Σισιλιάνοι, Κωνσταντίνου ΚαπότσηΟ πρίγκιψ του δευτέρου ορόφου, Άρη ΣφακιανάκηΜέσα από τα μάτια της Ζωής!, Βούλας ΠαπατσιφλικιώτηΖεστό αίμα, Νάντιας Δημοπούλου
Καταδύσεις, Κατερίνας ΜαρτζούκουΤο όνειρο του γερακιού, Αλεξάνδρας ΜπελεγράτηΔεύτερη φωνή Ι, Γιάννη Σμίχελη