Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης *** 1ος Διαγωνισμός Παραμυθιού koukidaki: Κυκλοφορεί ήδη το συλλογικό έργο, με κείμενα που διαγωνίστηκαν, από τις εκδόσεις Δερέ. *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμς ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Χαμένες ημέρες μιας μαύρης ηπείρου * Πάροδος * Μέτοικοι καιροί * Στην Ύδρα αέναα θα επιστρέφεις * Η ανταλλαγή * Η ζωή αλλιώς * Η αλήθεια μου... η μισή * Μαθήματα εμπιστοσύνης ** Ποίηση: Cyborg Sapiens * Αβινιόν * Ευτελή τιμαλφή: Σονάτες και καντάτες ** Διηγήματα: Βραχέα ρήματα: Επτά μικρές ιστορίες * Ξιπασμένες νοικοκυρές ** Άλλα: Ψίθυροι από μια άλλη ζωή * Μπίτερ λοβ & μαύρες γάτες * Συνοικία Αγία Φωτεινή * Έξι τίτλοι των εκδόσεων Εκλυστής * Οδηγός βικτωριανής απόλαυσης * Ο Κεκλημένος ** Νουβέλες: Η μέρα του καρναβαλιού * Οι πυγολαμπίδες θα λάμπουν στο σκοτάδι (για πάντα) * Διαμέρισμα με αριθμό 7 * Τα κόκκινα παπούτσια * Επί –θεμάτων, γευμάτων και αισθημάτων– κοινωνία

Τρίτη 18 Ιανουαρίου 2022

Καραϊσκάκης: Ὁ παρεξηγημένος ἥρωας

Καραϊσκάκης: Ὁ παρεξηγημένος ἥρωας

Ίσως να το θυμάστε, πριν από λίγους μήνες έγραφα για το θεατρικό έργο του Γιάννη Κωσταρά, όταν διάβασα το βιβλίο του, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Θεοδόση Αγγ. Παπαδημητρόπουλου. Λίγες μέρες νωρίτερα είδα και την παράσταση σε σκηνοθεσία Μάνου Αντωνίου και, με ολοκληρωμένη εικόνα πια, επανέρχομαι με νέα σκιαγράφηση.

Πρόκειται για ιστορικό δράμα· πλεονασμός που το αναφέρω, θεωρώ ότι φαίνεται κι από απόσταση, τι άλλο θα μπορούσε να 'ναι. Η ζωή και το έργο του ήρωα της Ελληνικής Επανάστασης, που ζωντανεύει επί σκηνής όχι μόνο για να μας θυμίσει αλλά και για να μας αφυπνίσει και να μας προσφέρει γνώση. Βέβαια ο πρωτεργάτης Καραϊσκάκης δεν παρουσιάζεται με πνεύμα ηρωοποιητικό ή ως ο τέλειος, μοναδικός, αλάνθαστος κ.λπ. Προσεγγίζεται με πιο γήινη ματιά, ο κύριος Κωσταράς μάς δείχνει με ρεαλιστικότητα τα συμβάντα της ζωής του –τα σημαντικότερα εξ αυτών οπωσδήποτε– ενώ «εξετάζει» το πρόσωπο κοινωνιολογικά. Θα λέγαμε, πρόκειται για ένα «ακούμπισμα» ψυχικό χωρίς όμως αυτό να σημαίνει πως χάνεται η σπουδαιότητα του χαρακτήρα, πως «μικραίνει» το μέγεθός του –κι αυτή είναι και η επιτυχία του έργου ή, αν θέλετε, και η διαφοροποίησή του από παρόμοια κείμενα που καταπιάνονται με ηρωικά πρόσωπα.

Μάνος Αντωνίου και Φιλίτσα ΚαλογεράκουΜάνος Αντωνίου και Ιωάννα Πηλιχού

Στην παράσταση θα δείτε έναν συνδυασμό μοντέρνων στοιχείων και παραδοσιακών ή εποχής να λειτουργεί θαυμάσια και να συνδέει τους δύο αιώνες που μας χωρίζουν από την Επανάσταση. Συγκεκριμένα, έχει επιλεχθεί μια αφαιρετική προσέγγιση στα κοστούμια και τα σκηνικά (τα δεύτερα σχεδόν ανύπαρκτα) βάσει των νέων παραστασιοποιητικών χαρακτηριστικών ενώ, την ίδια στιγμή, θα ακούσετε τους χαρακτήρες να ομιλούν τη γλώσσα της εποχής. Κι έτσι αρκούν δύο φράσεις για να «μεταφερθούμε» στο 1800, για να «μπούμε» στο κλίμα και να «βιώσουμε» από τα καθίσματά μας τις συνθήκες: γεγονότα, συμβάντα, αγώνας, κοινωνικό πλαίσιο, ιδιοσυγκρασία...

Ο σκηνοθέτης Μάνος Αντωνίου γράφει χαρακτηριστικά πως: επειδή κεντρικός στόχος δεν ήταν εξαρχής η ηθικολογία, ο φρονηματισμός ή η «κούφια» εθνεγερσία, αποκαλύπτονται επιπρόσθετα άγνωστες πτυχές της Ελληνικής Επανάστασης, αλλά και της ζωής του Καραϊσκάκη ώστε να καταλήξουν μέσω και της φράσης του, που στοιχειώνει το έργο όλο, «Όποτε θέλω είμαι άγγελος, όποτε θέλω είμαι διάολος» στο δίπολο του χαρακτήρα αυτού, των Ελλήνων σαν έθνος, όπως και του κάθε ανθρώπου ξεχωριστά θα έλεγε κανείς...

Η παράσταση και η σκηνοθετική γραμμή χρησιμοποιούν στοιχεία συμβολισμού και ρεαλισμό εκ παραλλήλου και «πορεύονται» μαζί με άλλες μορφές τέχνης πέραν της υποκριτικής (προσέξτε τα χορευτικά σημεία και τα φώτα) συμπεριλαμβανομένης της ζωντανής μουσικής, αφού θα δείτε στη σκηνή τη Ζωή Τηγανούρια και τον Στέλιο Γενεράλη. Ως προς το συμβολιστικό χαρακτηριστικό, θα δείτε τον ρόλο του αφηγητή –εκτός της λειτουργικότητας που προσφέρει ένας αφηγητής σε μια θεατρική πράξη ώστε να δίνει τις πληροφορίες στο κοινό– να επισημαίνει –συμβολικά μέσω performance– και τη διττότητα του χαρακτήρα: τον «άγγελο» δηλαδή το λευκό και τον «διάολο» δηλαδή το μαύρο. Εξάλλου είναι και το μόνο πρόσωπο στο έργο που σχολιάζει ή που του επιτρέπεται ο σχολιασμός.

Από αριστερά προς τα δεξιά: Γιάννης Κωσταράς, Μάνος Αντωνίου και Φιλίτσα ΚαλογεράκουΖωή Τηγανούρια, Στέλιος Γενεράλης

Ο Καραϊσκάκης τώρα... Μετά βεβαιότητος η παράσταση είναι μια μοναδική ευκαιρία να προσεγγίσουμε το πρόσωπό του και μάλιστα όχι μέσα από στεραιοτυπικές φόρμες ή τετριμμένα.

Γενικά, δεν υπάρχει τίποτα πλεονάζον ή αχρείαστο, τίποτα υπερβολικό, επαναλαμβανόμενο, «ξένο», «περίεργο» ή δυσκολονόητο. Δηλαδή δεν θα συναντήσετε εκείνους τους φόβους που ενδέχεται να σας κρατήσουν στο σπίτι. Όλα είναι διαυγή, όμορφα, εποικοδομητικά και γόνιμα, μέσα από μια παράσταση που έχει απόσταγμα, ουσία και ισορροπία.

Δείτε το για πολλούς λόγους, όλους τους παραπάνω, μα και επειδή η σκηνοθεσία πηγαίνει λίγο παρακάτω, δεν στέκεται στα επιφανειακά, αλλά και γιατί είναι μια ποιοτική ευκαιρία για εμπλουτισμό γνώσης και διασκέδασης μαζί.



Συντελεστές:
Συγγραφή - Ιστορική έρευνα: Γιάννης Κωσταράς
Σκηνοθεσία: Μάνος Αντωνίου
Μουσική επένδυση: Ζωή Τηγανούρια και Στέλιος Γενεράλης
Διδασκαλία χορού: Μίκα Στεφανάκη
Σκηνικά: Κώστας Ζωγραφόπουλος
Κοστούμια: Μάγδα Καλέμη
Βοηθός σκηνοθέτη: Θανάσης Σκόπας
Ερμηνεύουν οι ηθοποιοί: Μάκης Αρβανιτάκης, Γιάννης Κωσταράς, Κων/νος Σπυρόπουλος, Ιορδάνης Καλέσης, Θανάσης Σκόπας
Στο ρόλο του Καραϊσκάκη ο Μάνος Αντωνίου. Στο ρόλο της Γκόλφως η Ιωάννα Πηλιχού και η Νίνα Φώσκολου και στο ρόλο της Μαριώς η Φιλίτσα Καλογεράκου.
Μουσικοί επί σκηνής: Ζωή Τηγανούρια, Στέλιος Γενεράλης
Δημόσιες σχέσεις - Επικοινωνία: Ράνια Παπαδοπούλου
Φωτογραφίες: Culture Press
Οργάνωση παραγωγής: Creatists - Κατερίνα Χάσκα

Τετάρτη στις 20:15 στο Θέατρο της Ημέρας, Ν. Γεννηματά 20, Αθήνα

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Η ανταλλαγή, Νίκου ΤσουρλάκηΑβινιόν, Χρυσής ΓιάντσιουΣτην Ύδρα αέναα θα επιστρέφεις, Νέλλης ΣπαθάρηΈξι τίτλοι από τις εκδόσεις ΕλκυστήςCyborg Sapiens, Δημήτρη ΟρφανίδηΒραχέα ρήματα: Επτά μικρές ιστορίες, Παναγιώτη ΚωνσταντόπουλουΜέτοικοι καιροί, Νίκου Σκορίνη
Τα κόκκινα παπούτσια, Μαρίνας Ξένου-ΚασσιανούΟδηγός βικτωριανής απόλαυσηςΟ Κεκλημένος, Ελένης ΣέννοιαΜπίτερ λοβ & μαύρες γάτες, Γεωργίας ΣύκαΣυνοικία Αγία Φωτεινή, Κωνσταντίνου ΓρηγοριάδηΟι πυγολαμπίδες θα λάμπουν στο σκοτάδι (για πάντα), Θεόδωρου ΟρφανίδηΞιπασμένες νοικοκυρές, Έφης Καραμπά
Επί –θεμάτων, γευμάτων και αισθημάτων– κοινωνία, Μαρίας ΑποστολάκουΗ αλήθεια μου... η μισή, Έλλη ΞυρούΕυτελή τιμαλφή: Σονάτες και καντάτες, Γιώργου ΚαριώτηΨίθυροι από μια άλλη ζωή, Αθανάσιου ΔαββέταΗ ζωη αλλιώς, Αναστασίας Ξενοφώντος-ΓαϊτάνουΔιαμέρισμα με αριθμό 7, Καίτης ΔροσίνηΜαθήματα εμπιστοσύνης, Φίλιππου Πισσαλίδη