ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΔΙΠΛΕΣ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ: Η Γελάδα *** Ο 1ος Λογοτεχνικός Διαγωνισμός koukidaki.gr είναι γεγονός! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks όπως: Άπαντα Κ. Καρυωτάκη * Αδερφοί Καραμάζοβ, Φ. Ντοστογιέβσκη * Το ξύλινο παλτό, Κ. Γώγου κ.ά ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο, παρακολουθείτε όλα τα είδη και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Από 1η Ιανουαρίου 2020 αλλάζουν οι όροι στις δωροθεσίες. Διαβάστε τους νέους όρους εδώ.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Τα όνειρα που κράτησα για μένα * Στις στάχτες της Σαλονίκης * Μια νύχτα ακόμη * Το αγκάθινο στέμμα * Ένοχα μυστικά * Το βαλς της παγωμένης καρδιάς * Ουμπούντου * Το αρπακτικό * Δύο ιστορίες για ένα πρόσωπο * Ο παραμυθάς * Ο Καπήλαρης * Ώρα μηδέν * Αριάδνη * Το βαλς του ονείρου * Η τελευταία λέξη είναι της μοίρας * Χάρτινος πύργος ** Νουβέλα: Αγγελική μορφή * Αδέσποτος νους * Το γιασεμί ** Θεατρικό: Άκουσε τα κύματα ** Διηγήματα: Αναμνήσεις από στάχτη * Εκεί που ανθίζουν οι κραυγές ** Παιδικά: Ο Παρφές * Το παραμύθι με τα παραμύθια * Πέντε βιβλία της σειράς ΩΟ * Ονειρικές αφηγήσεις ** Ποίηση: 2ος Νόμος * Ο χορός της αστραπής * Προσωρινή αιωνιότητα * Ossimoro * Τα λογοπαίγνια μιας ύπουλης αλήθειας ** Βιογραφικά: Κάθε Ιούλιο επιστρέφω ** Αυτοβελτίωση-στοχασμοί: Αναζητώντας φως * Now and Zen ** Λευκώματα: Βίβλος βιβλιοφίλων

Παρασκευή, 23 Φεβρουαρίου 2018

Με τις δεκαεφτά συλλαβές του είναι...

Η πιο σύντομη ποιητική φόρμα στον κόσμο είναι το χαϊκού* κι αυτήν επέλεξε η Αθηνά Μελή ως εκφραστικό τρόπο στις αναζητήσεις της. Και καθώς ένα χαϊκού αποτελείται από δεκαεπτά συλλαβές, καταλαβαίνουμε την ύπαρξη του αριθμού στον τίτλο του βιβλίου -παρά το γεγονός ότι η ποιήτρια έδωσε νέα δομή στα έργα της βρίσκοντας έναν τρόπο να απελευθερωθεί από τη δέσμευση των δεκαεπτά συλλαβών αλλά χωρίς να αλλοιώσει την ιαπωνική παράδοση.

Διάσπαρτος στο βιβλίο ο ρομαντισμός. Σα να γράφει με το χέρι, μολύβι και χαρτί. Και ψυχή. Και μια καλαισθησία τόσο στους όμορφους διάκοσμους των σελίδων όσο και στις εικόνες. Σε αυτές βλέπουμε ιαπωνικά έργα του 19ου και 20ου αιώνα συμπληρώνοντας έτσι τον ιαπωνικό αέρα του βιβλίου σε ό,τι αφορά στην παράδοση και την αισθητική.

Σε ό,τι αφορά στο περιεχόμενο των έργων, αναφέρεται στην Ελλάδα, γράφει για την πόλη της -ή έστω ένα τυπικό αστικό ελληνικό τοπίο- ή για την ελληνική φύση. Στη δομή, δημιουργεί πολλά χαϊκού που τα βάζει διαδοχικά σε σειρά για να ολοκληρώσει μια εικόνα, ένα νόημα, ένα έργο. Έτσι, το κάθε έργο της αποτελείται από πολλά έργα (χαϊκού) αλλά ισχύει και η μονοδιάστατη οντότητα αυτών: το κάθε ένα χαϊκού μπορεί να σταθεί μόνο του, αυτόνομα.

Οι εικόνες που δημιουργεί αφορούν αστικά κυρίως τοπία και ζωή ενώ όταν ξεφεύγει από τις πόλεις αναφέρεται στα καλοκαίρια και τη θάλασσα (κύματα, ήλιος, τριζόνια, βάρκες...) και την επαφή του ανθρώπου μαζί της.

Σ' άδειο μπαλκόνι
κάθεται η θάλασσα.

Τυπικά παραδείγματα τα έργα «Στην πόλη», «Στη γερασμένη νύχτα», «Στον έρωτα» και «Στον χωρισμό» στα οποία διακρίνουμε όλα τα χαρακτηριστικά της αστικής ζωής (πολυκατοικίες, μπαλκόνια, κεραίες, αυτοκίνητα, καυσαέρια, τσιμέντο, σκόνη, άσφαλτο, τρόλεϊ...), το χρώμα της μεγαλούπολης και την γενικότερη αισθητική της, αναγνωρίζουμε τις νυχτερινές βόλτες στα μπαρ με τα ποτά και τα τσιγάρα -μια σαββατιάτικη συνήθεια ανίας και πλήξης- και διακρίνουμε πως σε μια πόλη ζει, ερωτεύεται κι αγαπά· σε μία πόλη χωρίζει.
Με εντυπωσιάζουν οι ρίμες της. Στοιχείο που δε με πολυκερδίζει στην ποίηση -το θεωρώ δε ανούσιο εγκλωβισμό του ποιητή- ενώ δε θυμάμαι να έχω συναντήσει σε έργα χαϊκού πολλές ρίμες γενικότερα (αναφέρομαι φυσικά σε ό,τι αφορά στην ελληνική γλώσσα και στις μεταφράσεις έργων στην ελληνική γιατί στην ιαπωνική δεν είμαι σε θέση να διαβάσω). Η Αθηνά ενδυναμώνει τη γραφή της με τις ρίμες της παρά το αντίθετο, κερδίζει σε ύφος, συναισθηματισμό κι εντάσεις. Δημιουργεί ρυθμό και τέμπο ενώ είναι απείρως προτιμότερο να γράφεται το χαϊκού απευθείας στην ελληνική παρά να μεταφράζεται από μια άλλη γλώσσα -ένας επιπλέον λόγος να αναζητήσετε τη συλλογή.

Γυρίζει η ζωή
παιχνίδι είναι θαρρείς;
Κρατήσου γερά!
Κλικ για περισσότερα της Τζένης Κουκίδου
*Το χαϊκού (俳句) παραδοσιακά αποτελείται από τρεις ομάδες των 5, 7, 5 συλλαβών, οι οποίες τοποθετούνται σε τρεις στίχους για έμφαση ή σε έναν, χωρισμένο με κενά. Πρωτοεμφανίστηκε (μετά από παραλλαγές άλλων ειδών) στην Ιαπωνία τον 16ο αιώνα και υιοθετήθηκε στην Ευρώπη στις αρχές του 20ου. Από εκεί πέρασε στον Ατλαντικό και έφτασε να γίνει πολύ δημοφιλές σε όλο το Δυτικό κόσμο. H «εισαγωγή» του χαϊκού στη Ελλάδα προσδιορίζεται ανάμεσα στα 1900 – 1925.
Το βιβλίο της Αθηνάς Μελή, Με τις δεκαεφτά συλλαβές του είναι..., κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Φυλάτος. Περισσότερα για τη συλλογή θα βρείτε εδώ
Οι πλαγιογραμμένες φράσεις είναι αποσπάσματα της συλλογής
Ευχαριστώ τις εκδόσεις Φυλάτος για τη διάθεση του βιβλίου

Η Αθηνά Μελή γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κορινθία. Έχει σπουδάσει Φυσική, Κοινωνικές επιστήμες και Ψυχολογία. Είναι συντάκτης και συγγραφέας επιστημονικών συγγραμμάτων. Η αγάπη της για την λογοτεχνία ξεκίνησε από τα πρώτα της σχολικά χρόνια και ασχολήθηκε με την συγγραφή από τα δεκατέσσερά της. Σε ηλικία δεκαεννέα ετών βραβεύθηκε στον πανελλήνιο διαγωνισμό λογοτεχνίας, για το διήγημά της “Ο Κάμπος με τα στάχυα”, από το Σωματείο Λόγου και Τέχνης Αλκυονίδες. Είναι μέλος της Διασπορικής Λογοτεχνικής Στοάς. Μικροδιηγήματα και ποήματά της δημοσιεύονται κατά καιρούς σε τοπικές εφημερίδες και ηλεκτρονικά περιοδικά. Χαϊκού ποιήματά της έχουν συμπεριληφθεί στην ειδική έκδοση-αφιέρωμα “Η Ποίηση Χαϊκοποιείται”, από την Διασπορική Λογοτεχνική Στοά. Αυτή είναι η δεύτερη ποιητική της συλλογή και η πρώτη σε ρυθμό δεκαεφτά συλλαβών (Χαϊκού). Η πρώτη της συλλογή “Τα πάντα ρει και ουδέν μένει…” κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Οσελότος. Από το 2011 ζει στο Βέλγιο και εργάζεται στο χώρο της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης.

11 σχόλια:

  1. Έχω διαβάσει τη συλλογή. Σε ταξιδεύει.... Οι δε εικόνες που κοσμούν την συλλογή ειναι μοναδικές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ευχαριστώ πολύ για την βιβλιοκριτικη!!! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πάντα δημιουργική και πάντα καλοτάξιδα βιβλία!

      Διαγραφή
  3. Εξαιρετική δουλειά συνολικά. Με εντυπωσίασαν οι δυνατοί και καθαροί στίχοι... προκαλούν ιδιαίτερες εικόνες και συναισθήματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Βιβλίο το καλύτερο δώρο.
    Πάντα με επιτυχίες και χαμόγελα πολλά
    Ευχαριστούμε πολύ
    Καλό Πάσχα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος25 Μαρτίου, 2018

    FB: Κατερίνα Μωραϊτη Υπέροχο δώρο.Σας ευχαριστούμε πολύ!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Καταπληκτικό δώρο.Σας ευχαριστούμε πολύ!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Σας ευχαριστώ όλους για τα σχόλια, τις εντυπώσεις, τα μηνύματα και τις συμμετοχές σας!

    Σήμερα έγινε η κλήρωση των αντιτύπων. Δείτε τις σχετικές πληροφορίες και τα ονόματα των τυχερών στη σελίδα των δώρων 2018 (στα Χρήσιμα) αλλά και εναλλακτικούς τρόπους να κερδίσετε περισσότερα δώρα πολιτισμού συμμετέχοντας στις κληρώσεις.
    Παρακάτω, υπάρχουν μπανεράκια με τις τρέχουσες δωροθεσίες για να πολλαπλασιάσετε τις πιθανότητές σας.

    Συνεχίζουμε με πολλά πολλά δώρα όλο το χρόνο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή


ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Αγγελική μορφή, Πηνελόπη ΤσιάλαΟ χορός της αστραπής, Ήλια Λ.ΘεοφιλίδουΣειρά βιβλίων ΩΟ, Σόφι ΆντερσενΏρα μηδέν, Αιμιλία ΠλατήΤο βαλς του ονείρου, Ελισάβετ ΔανέζηNow and Zen, Άγγελος ΜπάκαςΟνειρικές αφηγήσεις, The weird side tales
Το παραμύθι με τα παραμύθια, Α. ΠλατήΜια νύχτα ακόμη, Κώστας ΚρομμύδαςΔύο ιστορίες για ένα πρόσωπο, Δ. ΠαπαδόπουλοςΚάθε Ιούλιο επιστρέφω, Γ. ΜολέσκηςΕκεί που ανθίζουν οι κραυγές, Ν. ΒαρδάκαςΑριάδνη, Μαίρη ΚατσανίδουΟυμπούντου, Μάνθος Σκαργιώτης
Το αρπακτικό, Γκιλ Σκοτ-ΧέρονΑδέσποτος νους, Δήμητρα ΚωνσταντινίδουΒίβλος βιβλιοφίλων, Άγγελος ΜπάκαςΤο γιασεμί, Σταυρούλα ΝοβακίδουΟ Καπήλαρης
Ο παραμυθάς, Γ. ΠαπουλήςΤο αγκάθινο στέμμα, Θεόφιλος Γιαννόπουλος
Χάρτινος πύργος, Σοφία ΚατάραΗ τελευταία λέξη είναι της μοίρας, Μ. ΚατσούπηΤα λογοπαίγνια μιας ύπουλης αλήθειας, Σ. ΦράγγοςOssimoro, Γιώργος ΜουτσινάςΠροσωρινή αιωνιότητα, Μαρκ Στραντ
Το βαλς της παγωμένης καρδιάς, Φωτεινή ΑγγελήΑναζητώντας φως, Β. Παπακώστας