ΣΗΜΕΙΩΣΤΕ: Προσφορά με κάθε εισιτήριο άλλο ένα δώρο για τους αναγνώστες του koukidaki για την παράσταση Αδελφές Papin *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks όπως: Το αμάρτημα της μητρός μου, Γ. Βιζυηνός * Αδερφοί Καραμάζοβ, Φ. Ντοστογιέβσκι * Ανένταχτα, Ν. Καββαδία * Αναρχικός τραπεζίτης, Φ. Πεσσόα * Η πτώση, Α. Καμύ * Ασκητική, Ν. Καζαντζάκη * Το ξύλινο παλτό, Κ. Γώγου κ.ά ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο, παρακολουθείτε όλα τα είδη και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται!
Το koukidaki σάς πηγαίνει ΘΕΑΤΡΟ με διπλές προσκλήσεις! Επιλέξτε από τις ακόλουθες παραστάσεις και αφήστε το όνομά σας μαζί με την επιθυμητή ημέρα: Το τελευταίο παιχνίδι * Κάποτε ένας πυροβολισμός... * Αυτοκράτωρ Αδριανός *** ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Γαμήλιο συμβόλαιο * Ερωτευμένες πόρνες * Οι Άγιοι τόποι του Σεμπάστιαν Λιαργκόβα * Όλα αυτά θα σ' τα δώσω * Το εισιτήριο * Ήσουν πάντα εκεί * Διπλή ταυτότητα * Η αηδονόπιτα * Το θηρίο στο πιάνο * Μετάξι * Η συμφωνία των λεόντων * Όσα οι ψυχές δεν λησμονούν * Resort * Απλώς έτυχε * Μες τη νύχτα του κόσμου ** Θεατρικό: Άκουσε τα κύματα ** Διηγήματα: Πικρός εξωγήινος * Αυτό το βιβλίο θα αυτοκαταστραφεί σε 20 λεπτά * Έρωτες υπέρ μεν άγαν * Στη χαραγή της 28ης σελήνης * Κομμάτια ζωής * Επτά χρόνια στο αμόνι ** Παιδικά: Γράμμα στον μπαμπά και τη μαμά που μαλώνουν * Το κασελάκι και άλλες τρεις ιστορίες για ξυλοκόπους και παράδες * Η κουκουβάγια η τετραγωνομάτα * Ο μαγεμένος καθρέφτης και Ένας αδικοχτυπημένος από τη μοίρα γίγαντας * Αποστολή... ΤΕΡΑΤΕΞ * Δεν θα σε πειράξει κανείς ** Ποίηση: Με το βλέμμα του Ομήρου * Μηναυγή * Ταξιανθίες στοχασμών ** Χαϊκού: Δεύτερη φύση

Παρασκευή, 9 Νοεμβρίου 2018

Ο φεγγίτης

Έχω δει αρκετά έργα του Ντέιβιντ Χέαρ και είναι από τους αγαπημένους μου Αγγλοσάξονες εν ζωή θεατρικούς συγγραφείς αλλά και σεναριογράφους. Για το πλατύ κοινό στην Ελλάδα, ίσως έγινε γνωστός από τα σενάρια των ταινιών «Οι ώρες» και «Σφραγισμένα χείλη». Έτσι έσπευσα να δω τον «Φεγγίτη» που παίζεται στο θέατρο Εμπορικόν στου Ψυρρή.

Η Κίρα είναι μια σαραντάρα δασκάλα που μένει μόνη της σε μια υποβαθμισμένη γειτονιά του βόρειου Λονδίνου. Την επισκέπτεται ο Έντουαρντ, ένας δεκαοχτάχρονος που την παρακαλεί να τα ξαναβρεί με τον πατέρα του. Λίγο αργότερα, την επισκέπτεται ο Τομ, ο πατέρας του Έντουαρντ. Ο Τομ είναι ένας εξηντάρης επιχειρηματίας, επιτυχημένος στην δουλειά του, στυγνός καπιταλιστής, πιστεύει ότι αυτοί που είναι φτωχοί παρέμειναν άνεργοι και κακομοίρηδες επειδή δεν είχαν την εξυπνάδα και τις ικανότητες να προκόψουν. Από την άλλη η Κίρα είναι μια αριστερή γυναίκα που θέλει να προσφέρει και να δώσει τα κατάλληλα εφόδια σε αυτούς που δεν είχαν έως τώρα τις ευκαιρίες για να διακριθούν. Ο Τομ έχει μια αλυσίδα εστιατορίων και ξενοδοχείων, προσωπικό σοφέρ και εξοχικό στην Καραϊβική. Η Κίρα ζει σε ένα διαμέρισμα χωρίς θέρμανση, τρώει μακαρόνια στο σπίτι και διαβάζει κλασική λογοτεχνία. Τι κοινό έχουν αυτοί οι δύο άνθρωποι; Απλά, είναι ερωτευμένοι ο ένας με τον άλλον, αλληλοσυμπληρώνονται. Και εκτός από τις διαφορές τους στις πολιτικές ιδέες και στην αντιμετώπιση της ζωής, στο παρελθόν τους κρύβονται και άλλοι κρυμμένοι σκελετοί στην ντουλάπα τους. Θα καταφέρουν άραγε να συμβιώσουν ξανά και να γαληνέψουν τις μοναξιές τους; 

Είναι ένα αρκετά ενδιαφέρον έργο που φέρνει αντιμέτωπες δυο εντελώς διαφορετικές θεωρήσεις της ζωής και της κοινωνικής πραγματικότητας. Τι είναι χειρότερο τελικά να δουλεύεις σε ένα υποβαθμισμένο σχολείο με πάμφτωχους και αλλοδαπούς μαθητές ή να διοικείς μια επιχείρηση και να είσαι χωμένος μέσα στα χαρτιά όλη την ημέρα για να προσπαθήσεις να γίνεις πιο πλούσιος; Να είσαι αριστερός και να προσπαθείς να καλυτερεύσεις τις ζωές των πιο αδικημένων ή να πιστεύεις ότι οι αδικημένοι είναι τεμπέληδες ή άνθρωποι χωρίς προσόντα και δικαιωματικά είναι στη θέση που είναι;

Το έργο έχει καλές προθέσεις αλλά είναι αρκετά φλύαρο, ειδικά στο πρώτο μέρος του. Κατά τη γνώμη μου θα ήταν πιο λειτουργικό αν ήταν μικρότερο κατά ένα τέταρτο τουλάχιστον. Στο δεύτερο μέρος τα πράγματα καλυτερεύουν αφού έχουμε και την λογική κορύφωση. Το κακό είναι ότι και οι ηθοποιοί παίζουν πολύ πιο χαλαρά στο πρώτο μισό και δίνουν όλο τον εαυτό τους στο δεύτερο μισό. 

Η μετάφραση της Μιρέλας Παπαοικονόμου δεν είναι άριστη, όπως θα έπρεπε να είναι. Στην αγγλική γλώσσα χρησιμοποιείται σε μεγάλο βαθμό η λέξη fucking, στα ελληνικά όμως όταν βρίζουμε δεν λέμε "γαμημένο" συνεχώς! Λέμε "άι, στο διάβολο", λέμε "άντε και γαμήσου". Γενικά η μετάφραση των αγγλικών στα ελληνικά κρύβει φοβερές παγίδες, ειδικά όταν μιλάμε για λογοτεχνία. Δεν μεταφράζουμε αυτολεξεί. Επίσης, αυτό που μου έκανε χείριστη εντύπωση στη μετάφραση ήταν η λανθασμένη τοπωνυμία «Ντάλιτς» αντί για τη σωστή «Ντάλγουιτς». Το Ντάλγουιτς είναι μια πασίγνωστη συνοικία του Λονδίνου, ειδικά για την πινακοθήκη της. Ακόμα και αν δεν είχε πάει η μεταφράστρια ποτέ στο Λονδίνο, θα έπρεπε να την είχε ψάξει πριν την μεταφράσει τόσο λανθασμένα.

Τα σκηνικά της παράστασης ήταν καταπληκτικά, μπράβο στην Αθανασία Σμαραγδή για την υπέροχη νατουραλιστική δουλειά της που κατάφερε να μας βάλει μέσα στο σπίτι των ηρώων.

Η σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη ήταν διεκπεραιωτική, εύκολο το έργο του με τους ηθοποιούς και το έργο που είχε. Καλό το αποτέλεσμα.

Ο Μιχάλης Πανάδης στο ρόλο του νεαρού Έντουαρντ ήταν αξιοπρεπής, περιμένουμε από αυτόν καλούς και μεγάλους ρόλους στο μέλλον. Κατάφερε να βγάλει την ευαισθησία του μεσολαβητή ανάμεσα στους δύο πόλους: αρσενικό θηλυκό, δεξιός αριστερή, συντηρητισμός νεωτερισμός.
Η Λουκία Μιχαλοπούλου ήταν άριστη ως Κίρα, μια γυναίκα που προσπαθεί να βρει την ευτυχία και τη γαλήνη της μακριά από τον μέντορά της, που βρίσκει το δρόμο της σιγά σιγά στη ζωή.
Ο Δημήτρης Καταλειφός τέλος, έχει πολλά να δώσει ακόμα στο ελληνικό θέατρο αλλά δεν πείθει ως μεσήλικας εραστής της νεαρότερης γυναίκας. Καταπληκτικός ηθοποιός αλλά ας καταλάβουμε κάποτε στην Ελλάδα ότι ένας εξηντάρης δεν μπορεί να παίζει π.χ. τον Άμλετ μόνο και μόνο επειδή είναι καλός ηθοποιός. Ειλικρινά, έχω βαρεθεί να βλέπω την Πόρσια πενήντα χρονών και την Ιουλιέτα τριάντα!

Σε γενικές γραμμές πάντως, αν με ρώταγε ένας φίλος, θα του έλεγα να πάει να δει τον Φεγγίτη γιατί έχει τροφή γα σκέψη και είναι μια καλή ευκαιρία για ένα ποτό μετά το θέατρο!
Κλικ για περισσότερα της Εύης Ρούτουλα
Συντελεστές:
Μετάφραση: Μιρέλλα Παπαοικονόμου
Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης
Σκηνικά: Αθανασία Σμαραγδή
Κοστούμια: Μαρία Κοντοδήμα
Mουσική Σύνθεση: Μίνως Μάτσας
Σχεδιασμός Φωτισμών: Αλέκος Γιάνναρος
Βοηθός Σκηνοθέτη: Έλενα Σκουλά
Βοηθός Σκηνογράφου: Γιώργος Θεοδοσίου

Πρωταγωνιστούν: Δημήτρης Καταλειφός, Λουκία Μιχαλοπούλου, Μιχάλης Πανάδης

Στο Θέατρο Εμπορικόν, Σαρρή 11, Αθήνα, 2103211750 κάθε Τετάρτη στις 20.00, Πέμπτη και Παρασκευή στις 21.00, Σάββατο στις 18.00 και 21.00 και Κυριακή στις 20.00

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου


ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Απλώς έτυχε, Βάγια ΜπαλήΗ συμφωνία των λεόντων, Βαγγέλης ΒουραζάνηςΗ αηδονόπιτα, Ισίδωρος ΖουργόςΟ πόνος της επιστροφής, Άγγελος ΜανουσόπουλοςΤο θηρίο στο πιάνο, Mary WestmacottΌσα οι ψυχές δεν λησμονούν, Δήμητρα ΠαναρίτηΣτη χαραγή της 28ης σελήνης, Θεόδωρος Πάλλας
Ο μαγεμένος καθρέφτης, Νανά ΜπροδήμαΗ κουκουβάγια η τετραγωνομάτα, Αννέτα ΜαρκογιαννάκηΤο κασελάκι και άλλες τρεις ιστορίες για ξυκολόπους και παράδες, Θ. ΊνταςΤαξιανθίες στοχασμών, Όλγα Κανελλοπούλου-ΝτινοδήμουΔεν θα σε πειράξει κανείς, Βασίλης ΚουτσιαρήςΔεύτερη φύση, Α. ΞηρογιάννηResort, Μιχάλης Κατράκης
Ένας αδικοχτυπημένος από τη μοίρα γίγαντας, Νανά ΜπροδήμαΈρωτες υπέρ μεν άγαν, Ρένια Αβαράκη-ΑγραφιώτηΑυτό το βιβλίο θα αυτοκαταστραφεί σε 20 λεπτά, Χαρά ΧρυσάφηΔιπλή ταυτότητα, Μ.Π. ΧάντιξΜετάξι, Νεκταρία Ζαγοριανάκου-Μακρυδήμα
Μηναυγή, Ευτυχία ΚατελανάκηΑποστολή...ΤΕΡΑΤΕΞ, Σταυρούλα Παγώνα
Γράμμα στον μπαμπά και τη μαμά που μαλώνουν, Γιώργος ΜπουμπούσηςΠικρός εξωγήινος, Σπύρος ΒρεττόςΜε το βλέμμα του Ομήρου, Εντμόντ-Ανδρέας ΣαλβάρηςΌλα αυτά θα σ' τα δώσω, Ντολόρες ΡεδόντοΚομμάτια ζωής, Πόλυ ΜίλτουΕπτά χρόνια στο αμόνι, Παναγιώτης ΚολέληςΜες τη νύχτα του κόσμου, Μαγδαληνή Θωμά