Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης *** 1ος Διαγωνισμός Παραμυθιού koukidaki: Κυκλοφορεί ήδη το συλλογικό έργο, με κείμενα που διαγωνίστηκαν, από τις εκδόσεις Δερέ. *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμς ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Η νύφη που δεν γέλασε * Θύματα * Η αύρα του έρωτα * Ο θησαυρός της Σμύρνης * Ο Αρσάμης της Περσίας * Ίχνη στα όνειρα * Τα ίχνη του αίματος * Υπεράνω πάσης υποψίας * Μια ανάσα πριν το τέλος * Γιαννέσα * Είκοσι τσουβάλια λίρες ** Ποίηση: Κατάβασις * Με φόβο και πάθος * Το όνομα του έρωτα * Πικραλίδα * Η εξορία του Σειληνού ** Άλλα: Πέντε βιβλία των εκδόσεων Ελκυστής ** Διηγήματα: Τα αχνά φώτα της Μάρφα * Μέχρι να δω τον Άλκη * Φρούτα στο πιάτο και άλλες τρυφερότητες ** Παιδικά: Η γοργόνα με τα όμορφα πόδια * Μικροί μαθητές της ζωής * Ο νέος εφιάλτης: Η ομάδα των 5 εναντίον...? ** Νουβέλες: Θα τα πω όλα στον Θεό * Club Killaz * Φάρος σκιών * Δύο ιστορίες ** Άλμπουμ μουσικό: The Birds Sing As Bells

Πέμπτη 20 Μαΐου 2021

Κάμερα

Κάμερα, Κατερίνα Γαϊτάνου

Μια κατακόκκινη συλλογή από διηγήματα της Κατερίνας Γαϊτάνου, που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ελκυστής. Και λέω κατακόκκινη, από τη μια για το φλογερό εξώφυλλο μα, περισσότερο, για τα έντονα συναισθήματα που συναντάμε διαβάζοντας.

Πρόκειται για μικρές διηγηματογραφήσεις στιγμιοτυπικών εικόνων -μικρές σε διάρκεια μα μεγάλες σε σημασία/αξία- που προσφέρονται πλαισιωμένες από τις πιο χρήσιμες πληροφορίες για τα εμπλεκόμενα μέλη, ώστε να γίνονται άμεσα αντιληπτές οι συνθήκες και το πεδίο μέσα στο οποίο αυτές δημιουργήθηκαν. Κάποιες διαρκούν (χρονικά, όχι περιγραφικά) όσο μια ανάσα, άλλες ακόμα λιγότερο, όμως σε όλες πρεσβεύει μια λογική φειδωλικότητας, χωρίς περαιτέρω επεξηγήσεις κι αναλύσεις· τις οποίες καλείται να κάνει ο αναγνώστης -αν θέλει- ή σε άλλες περιπτώσεις δημιουργείται η ανάγκη να «διερευνήσει» εκτενέστερα τους χαρακτήρες, ως μια ωφέλιμη προέκταση των γραμμένων αράδων. Ας πούμε, μια συνέχεια γόνιμης σκέψης που σε «απασχολεί» και μετά την αναγνωριστική γνωριμία.

Ποικιλία καταστάσεων «περνά» μπροστά στα μάτια μας: θυμός για τις προδοσίες της ζωής, ένας άντρας και μια γυναίκα ανάμεσα στο ταίρι που ονειρεύονται και σε εκείνο που έχουν κι αγαπούν, μια ταλαιπωρημένη γυναίκα από το βίαιο άντρα της, μια ηλικιωμένη που δίνει πανελλήνιες για να κάνει το όνειρό της πραγματικότητα, ένας μοιραίος αυτόχειρ ή η αγωνία μιας προγραμματισμένης αυτοκτονίας, η γλυκιά αναμονή μιας διάγνωσης, μια γυναίκα που «ξυπνά» και αντιλαμβάνεται τη ζωή της, μια παθολογική κουτσομπόλα που ρισκάρει τα πάντα για την «είδηση»... και πολλά άλλα.

Με κερδίζουν οι μεταφορικές προεκτάσεις κάποιων στιγμιοτύπων και οι παραβολικές τους διαστάσεις. Η «Ιστορία χωρίς λέξεις», για παράδειγμα, είναι ένα παραμύθι για μεγάλους όπου ένας άντρας καταπίνει κυριολεκτικά τα λόγια του όμως εκείνα επιθυμούν να βγουν προκαλώντας του μεγάλο πόνο. Σκέφτεσαι αυτόματα ότι οι λέξεις είναι για να λέγονται -ποιος ο λόγος ύπαρξής τους αλλιώς;- άρα δικαίως· κι ο άνθρωπος δημιούργησε τις γλώσσες για να ομιλεί με αυτές, οπότε...

Πρόσεξα τη σπουδαιότητα που δίνεται στα όνειρα, κυρίως σε εκείνα που προκύπτουν από τις επιθυμίες μας (όχι τόσο σε αυτά που βλέπουμε στον ύπνο μας ή εκείνα που αφορούν στην επίτευξη κάποιου στόχου) και το ποντάρισμα της συγγραφέα στο να ενεργοποιήσει τον αναγνώστη της ξαφνιάζοντάς τον.

Στο ψυχογραφικό φαντασίας «Κατασκευαστής συναισθημάτων» δημιουργεί μέγιστη έκπληξη και τελικά αναστάτωση. Στο «Μια βόλτα στο τσίρκο» μας λέει με τον τρόπο της πως το φαίνεσθαι δεν έχει καμία σημασία και «βάζει» κάτι από τη σκοτεινιά του Στίβεν Κινγκ: τους διεστραμένους του ήρωες με τη γλυκιά ευγενική όψη που όμως κρύβουν μίση, φονικά ένστικτα, οργή και κακία.

...ένα πράγμα φαντάζει πολύ πιο τρομερό αρκετό καιρό πριν το κάνεις, κι αρκετό καιρό μετά -ποτέ κατά τη διάρκεια.

Στην «Ιστορία αγάπης» μια γυναίκα επιλέγει το σταθερό αλλά βαρετό έναντι του συναρπαστικού μα ευκαιριακού, θυμίζοντάς μας ότι όλα στη ζωή είναι σχετικά: κάτι χάνεις, κάτι κερδίζεις. Μια ζυγαριά από υπέρ και κατά που προσπαθούμε να ισορροπήσουμε προς όφελός μας.

Όταν πρόκειται για θέματα επιβίωσης, η λογική περνάει σε δεύτερη μοίρα. Δεν ωφελεί να σκέφτεστε ποιο είναι το λογικό και ποιο το παράλογο, αλλά αυτό που θα σας εξασφαλίσει στο μέλλον.

Στο αγαπημένο μου «Μίνως και Ινώ» διερευνά τα ίχνη που αφήνουν πίσω τους εκείνοι που εξαφανίζονται -οι περισσότεροι άνθρωποι χάνονται εξαιτίας της ακατάληπτης επιθυμίας τους να βρεθούν- ενώ, το ίδιο κείμενο, έχει πολλαπλές «αναγνώσεις»: αναζήτηση του άλλου μισού, ο άλλος και η έλλειψή του, η ανακάλυψη του άλλου, ο δεύτερος εαυτός, η διττή φύση κ.λπ. Το τελευταίο μάλιστα το αντιπαραβάλλω με το «Αγαπημένη μου Αμάντα» (Η γυναίκα που θα ήθελε να είναι; Ο άλλος εαυτός; Η θηλυκή πλευρά;) αλλά μόνο αν διαβάσει κανείς το βιβλίο θα κατανοήσει πλήρως το σκεπτικό μου, καθώς στα πλαίσια αυτής της παρουσίασης δε θα ήθελα να «προδώσω» τα πρόσωπα και τις στιγμές τους.

Για να μπείτε στο «νόημα» της συλλογής σκεφτείτε πόσα πράγματα κάνουν «κλικ»: μια φωτογραφική μηχανή, μια πόρτα, μια τηλεφωνική γραμμή, το μυαλό, ένας διακόπτης... ένας αναπτήρας... ή «κρακ»: μια καρδιά, μια πορσελάνη... ακόμα και μια βόμβα(;)! Και συνδυάστε αυτή τη λίστα με το ακαριαίο του κλικ ή του κρακ και τις δραματικές του αλλαγές σε ό,τι αφορά στο πριν (παρελθόν) και στο μετά (μέλλον). Γιατί το κλικ διαρκεί όσο ένα τίποτα όμως είναι ικανό να μεταλλάξει όλο τον κόσμο (μας).
Ε, κάπως έτσι λειτούργησε η Κατερίνα Γαϊτάνου και δημιούργησε αυτά τα διηγήματα αφήνοντας εμάς να επεκταθούμε μαζί της στο «μετά-το-κλικ», στη μελλοντική συνθήκη όπως αυτή προκύπτει κατά περίπτωση. Πριν το κλικ πάντως συναντάμε πληγές, τύψεις, αρνητικά συναισθήματα κ.ο.κ. Άραγε, θα έρθει η πολυπόθητη λύτρωση μετά το κλικ; Θα βρούμε τη διέξοδο; Και ποιο θα είναι το τίμημα;



Περισσότερα: Το σημαδεμένο πιάτο

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Δύο ιστορίες, Ερμιόνης ΚεχαγιάΦάρος σκιών, Μιχάλη ΓριβέαΗ εξορία του Σειληνού, Βαγγέλη ΚατσούπηThe Birds Sing As Bells, Twelve Thousand DaysΜέχρι να δω τον Άλκη, Τίτσας ΔιαμαντοπούλουΤα ίχνη του αίματος, Τειρεσία ΛυγερούΟ θησαυρός της Σμύρνης
Ο νέος εφιάλτης, Αναστασίας Ξενοφώντος-ΓαϊτάνουClub Killaz, Γιάννη ΤζανήΊχνη στα όνειρα, Γιώργου ΠαναγιωτίδηΜικροί μαθητές της ζωής, Μαρίας ΠαπακωνσταντίνουΟ Αρσάμης της Περσίας, Αντώνη ΞυραφάΥπεράνω πάσης υποψίας, Θεοχάρη ΛιβιεράτουΦρούτα στο πιάτο και άλλες τρυφερότητες, Νένας Φιλούση
Τα αχνά φώτα της Μάρφα, Νίκος ΤσιπόκαςΤο όνομα του έρωτα, Δημήτρη ΜπαλτάΜια ανάσα πριν το τέλος, Χρήστου ΠαπαδημητρίουΘα τα πω όλα στον Θεό, Κώστα ΓραμματικόπουλουΠικραλίδα, Κικής ΣαλαμούραΓιαννέσα, Παρασκευής ΜπακέλλαΕίκοσι τσουβάλια λίρες, Θεοφάνη Παπαδόπουλου