Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ e-books ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Όταν το μαζί πληγώνει * Δίχως ένα αντίο * Κλουαζονέ * Οι Ελληνίδες: Η υποδόρια επανάσταση * Οι μοίρες της αστροφεγγιάς, Οικογένεια Πελτιέ, Η κατάρα, Ροζ, Ανθοπωλείον ο Έρως * Το δάσος των ψυχών * Ρε μπαγάσα * Σε είδα * Μέθεξη * Άννα * Ο καπετάνιος τση Ζάκυθος * Το κορίτσι της Σελήνης * Οι τρεις πίνακες ** Ποίηση: Δεύτερη φωνή Ι * Εν αρχή ην ο έρως ** Διηγήματα: Στερνό μελάνι * Τέσσερις συλλογές διηγημάτων από τις εκδόσεις Βακχικόν * Ένα πιο σκοτεινό φως * Η οργή του Θεού και άλλες ιστορίες ** Νουβέλα: Αγόρια και κορίτσια ** Διάφορα άλλα: Οι πουτ@νες κι εγώ * Πέντε βιβλία από τις εκδόσεις Ελκυστής ** Μουσικό άλμπουμ: Worthless Treasures

Άσπα: Η γυναίκα που άκουγε τις φωνές του κορμιού της

Άσπα, Μελίτας Αδάμ

Την πένα της Μελίτας Αδάμ τη θυμάμαι από την ποιητική της συλλογή, Νήματα ζωής, που είχα διαβάσει πριν λίγα έτη. Τότε, με αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου, την είχα ρωτήσει πού και πότε γράφει και είχε πει πως γράφει όπου γεννιέται η ανάγκη. Θα έλεγα ότι η λέξη κλειδί είναι η ανάγκη και όχι ο απροσδιόριστος τόπος γιατί έτσι την έχω φανταστεί: να ενεργοποιείται από κάτι, ένα έναυσμα που θα είναι ένα συναίσθημα, μια εικόνα, μια είδηση, μια μνήμη... και να «τρέχει» να το μεταφέρει στο χαρτί προτού αυτό ατονίσει και χαθεί η μαγεία.

Αυτόν τον καιρό, κυκλοφορεί το μυθιστόρημά της, Άσπα: Η γυναίκα που άκουγε τις φωνές του κορμιού της, από την Άνεμος εκδοτική όπως και η παραπάνω ποιητική συλλογή, και το πρώτο πρώτο πράγμα που σημειώνω νοερά διαβάζοντας είναι οι ανάγλυφες εικόνες και χαρακτήρες του. Σαν να έχεις συναντήσει αυτά τα πρόσωπα, σαν να έχεις μιλήσει μαζί τους και σαν να έχεις επισκεφθεί τα μέρη, σαν να τα έχεις περπατήσει. Για να το επιτύχει κανείς αυτό, θεωρητικά τουλάχιστον, πρέπει είτε να έχει βιώσει την εμπειρία που μεταφέρει, είτε να σπεύδει να αποτυπώσει κάθε φορά που «συναντά» τον επόμενο ήρωά του ή τον τόπο του. Δηλαδή δεν αρκεί μόνο να παρατηρείς τριγύρω και να αφουγκράζεσαι αλλά, μάλλον, και να γράφεις έχοντας ζωντανή τη μνήμη.

Όπως και να 'χει, η συγγραφέας –ξέρει πως να– προσφέρει ανάγλυφη την εικόνα (τοποθεσίες, πρόσωπα, χαρακτήρες, σχέσεις, εποχή κ.ο.κ.) ενώ χαρακτηρίζεται από τη φοβερή της αφηγηματικότητα και παράλληλα, σε αυτό το πόνημά της δομεί μια πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία.

Στην υπόθεση –για να πούμε και δυο λόγια για την υπόθεση– η Άσπα, ένα κορίτσι που έχασε τη βιολογική του μητέρα στη γέννηση, μια παραγκωνισμένη ύπαρξη που βιώνει την απαξίωση και την ψυχολογική βία ως παιδάκι από τον μέθυσο πατέρα της, δίνεται ως ψυχοκόρη, στα πέντε της μόλις έτη, στην στοργική Περιάνθη. Μαζί της βρίσκει ένα στήριγμα και μεγαλώνει ως μέλος ενός σπιτικού που της προσφέρει ασφάλεια. Γίνεται μια εργατική γυναίκα γεμάτη δίψα για ζωή, ειδικά όταν μυείται στον έρωτα από τον εραστή και μέντορά της, τον θείο Λιώνια, που την καθοδηγεί γενικότερα. Κι ενώ όλα δείχνουν να έχουν «δρομολογηθεί» τρόπον τινά για εκείνη, όταν επισκέπτεται μετά από πολλά χρόνια την ιδιαίτερη πατρίδα της και έρχεται σε επαφή με την οικογένειά της θα αναθεωρήσει, θα επαναπροσδιορίσει τις επιθυμίες και τις προτεραιότητές της, θα αφουγκραστεί τα «θέλω» της και θα επιδιώξει με κάθε μέσο την πραγματοποίησή τους.

Ακούγεται σαν κοινωνικό δράμα αλλά δεν είναι. Το ύφος της κυρίας Αδάμ είναι ευθυμογραφικό και η ιστόρησή της σε απορροφά και σε κερδίζει αβίαστα ενώ «βλέπεις» και την ποιήτρια στα σημεία· ειδικότερα στα εισαγωγικά σημειώματα των κεφαλαίων και στο άυλο αερικό πλάσμα –την ταυτότητα του οποίου δεν θα σας αποκαλύψω– που έχει κανονικό ρόλο στις εξελίξεις.
Πρόκειται για υπέροχο και πραγματικά ενδιαφέρον μυθιστόρημα με ωραιότατη πλοκή και σκιαγραφήσεις χαρακτήρων, που είναι πολύ οικείοι, σαν να ξέρεις ήδη αυτά τα πρόσωπα, σαν να τους έχεις συναντήσει. Περιλαμβάνει και μια έτερη ιστορία, αυτή της Κατίνας, που εμβολίζεται μέσα στην ιστορία της Άσπας, εξίσου ενδιαφέρουσα και προσοδοφόρα στο σύνολο.

Μια απολαυστική ιστόρηση μιας ανθρώπινης ιστορίας –και όχι απάνθρωπης– καθώς η συγγραφέας, ενώ δίνει όλη την εικόνα, δεν στέκεται στα αρνητικά (συναισθήματα, γεγονότα κ.ο.κ.) ούτε στις δυσκολίες παρά αναδεικνύει τη θετική, την αισιόδοξη μεριά. Και στο τέλος, κλείνει γλυκά έχοντας επιτύχει την συγκίνηση του αναγνώστη και τη συμπάθειά του.

Ένα βιβλίο μυθοπλασίας, βασισμένο σε αληθινή ιστορία, που σε κερδίζει σε πολλά σημεία: η γραφή, η ιστορία, τα πρόσωπα, τα πάντα!
Αποκτήστε το! Διαβάστε κι απολαύστε το!



ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Νόστος, Εν ονόματι της μούσας Ερατώς, Διόρθωση Ημαρτημένων, Η χρυσή κληρονόμος και ΦρουτίνοWorthless Treasures, Temple Music΄Σε είδα, Ιωάννη ΜαρίνουΑγόρια και κορίτσια, Δημήτρη ΣιάτηΈνα πιο σκοτεινό φως, Μαρίας ΣυλαϊδήΟ καπετάνιος τση ΖάκυθοςΗ οργή του Θεού και άλλες ιστορίες, Ιωάννας Σερίφη
Ρε μπαγάσα, Θεόδωρου ΟρφανίδηΤέσσερις συλλογές διηγημάτων από τις εκδόσεις ΒακχικόνΟι τρεις πίνακες, Βαΐας ΠαπουτσήΤο κορίτσι της Σελήνης, Μαργαρίτας ΔρόσουΚλουαζονέ, Λίνας ΒαλετοπούλουΤο δάσος των ψυχών, Ιωάννη ΜαρίνουΟι πουτ@νες κι εγώ, Γιάννη Ράμνου
Μέθεξη, Μαρίας ΠορταράκηΟι Ελληνίδες: Η υποδόρια επανάσταση, Χρύσας ΜαρδάκηΡοζ, Ανθοπωλείον ο Έρως, Οικογένεια Πελτιέ, Οι μοίρες της αστροφεγγιάς, Η κατάραΣτερνό μελάνι, Άγγελου Αναγνωστόπουλου
Εν αρχή ην ο έρως, Ευαγγελίας ΤσακίρογλουΆννα, Μαρίας ΚέιτζΔεύτερη φωνή Ι, Γιάννη Σμίχελη