ΣΗΜΕΙΩΣΤΕ: Προσφορά με κάθε εισιτήριο άλλο ένα δώρο για τους αναγνώστες του koukidaki για την παράσταση Οι ψευτοσπουδαίες ή για τις Αδελφές Papin *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks όπως: Το αμάρτημα της μητρός μου, Γ. Βιζυηνός * Αδερφοί Καραμάζοβ, Φ. Ντοστογιέβσκι * Ανένταχτα, Ν. Καββαδία * Αναρχικός τραπεζίτης, Φ. Πεσσόα * Η πτώση, Α. Καμύ * Ασκητική, Ν. Καζαντζάκη * Το ξύλινο παλτό, Κ. Γώγου κ.ά ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο, παρακολουθείτε όλα τα είδη και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται!
Το koukidaki σάς πηγαίνει ΘΕΑΤΡΟ με διπλές προσκλήσεις! Επιλέξτε από τις ακόλουθες παραστάσεις και αφήστε το όνομά σας μαζί με την επιθυμητή ημέρα: Αυτοκράτωρ Αδριανός * Η φιλοσοφία ενός γάτου * (Μ)Παρωδύσσεια *** ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Διπλή ταυτότητα * Η αηδονόπιτα * Το θηρίο στο πιάνο * Μετάξι * Η συμφωνία των λεόντων * Όσα οι ψυχές δεν λησμονούν * Resort * Απλώς έτυχε * Μες τη νύχτα του κόσμου * Οι κρίκοι της πόλης * Η Βερόνικα αποφασίζει να πεθάνει * Η Ψυχή, ο Έρωτας κι ένας Παραμυθάς * Το κυνήγι της χήρας * Επίγειος άγγελος * Αιώνια σφραγίδα * Δύο νύχτες στην Αίγυπτο ** Νουβέλα: Με τα κλειδιά στην πόρτα ** Θεατρικό: Άκουσε τα κύματα * Σκουριασμένη αυτοκτονία ** Διηγήματα: Έρωτες υπέρ μεν άγαν * Στη χαραγή της 28ης σελήνης * Κομμάτια ζωής * Επτά χρόνια στο αμόνι ** Παιδικά: Το κασελάκι και άλλες τρεις ιστορίες για ξυλοκόπους και παράδες * Η κουκουβάγια η τετραγωνομάτα * Ο μαγεμένος καθρέφτης και Ένας αδικοχτυπημένος από τη μοίρα γίγαντας * Αποστολή... ΤΕΡΑΤΕΞ * Δεν θα σε πειράξει κανείς ** Ποίηση: Μηναυγή * Ταξιανθίες στοχασμών * Η κοινωνία των πωλητών ** Χαϊκού: Δεύτερη φύση

Τρίτη, 24 Ιουνίου 2014

Αφιέρωμα στην αστυνομική λογοτεχνία

Επίλογος (Τελικά είναι λογοτεχνία το αστυνομικό διήγημα;)

   Από την εποχή του Poe πολλοί κατέκριναν την αστυνομική λογοτεχνία. Άλλοι την είπαν παραλογοτεχνία, άλλοι εγκληματική λογοτεχνία γιατί δολοφόνησε την αληθινή, αρκετοί της επιτέθηκαν με μανία, υπάρχουν όμως κάποια γεγονότα που δεν μπορούν να αμφισβητηθούν. Όπως κανείς δε μπορεί να αμφισβητήσει ότι υπάρχει το σπίτι-μουσείο του Sherlock Holmes παρότι ο ίδιος δεν έζησε ποτέ ούτε εκεί, ούτε πουθενά.
Παρότι ο Poirot επίσης δεν γεννήθηκε ποτέ, οι Times της Νέας Υόρκης έγραψαν τη νεκρολογία του. Πολλοί άνθρωποι θαυμάζουν τα αγάλματα των Holmes και Maigret που κοσμούν αρκετές πόλεις του κόσμου, έστω κι αν κανείς δεν είχε την ευκαιρία να τους θαυμάσει ζωντανούς και εν δράσει. Μια ολόκληρη πόλη στην Ιταλία υιοθέτησε το όνομα της από τις ιστορίες του Camilleri. Ο Uberto Eco, παρά τα πολλά και σημαντικά βιβλία που έγραψε εκτός αστυνομικής λογοτεχνίας, έγινε γνωστός από το “Όνομα του Ρόδου” που είναι και το πρώτο σε πωλήσεις βιβλίο του με μεγάλη διαφορά από τα υπόλοιπα. Η Agatha Christie είναι πρώτη σε πωλήσεις βιβλίων ανάμεσα στους συγγραφείς όλων των εποχών, και το βιβλίο της “Δέκα μικροί νέγροι” (And then there were none) μέσα στα 5 πρώτα σε πωλήσεις βιβλίων όλων των εποχών. Ο Georges Simenon είναι κι αυτός μέσα στους 10 πρώτους σε πωλήσεις βιβλίων όλων των εποχών. Κι έπειτα, ποιο λογοτεχνικό είδος έφτιαξε ένα νέο κινηματογραφικό είδος; Ακόμα και το γεγονός ότι πολλοί από τους “σοβαρούς” λογοτέχνες όπως ο Bertold Brecht (Ας επιστρέψουμε στο αστυνομικό μυθιστόρημα), ή ο George Orwell (Raffles and Miss Blandish – σχετικά με το No orchids for Miss Blandish του James Chase) ασχολήθηκαν έστω και για να κατακρίνουν την αστυνομική λογοτεχνία κι αυτό ακόμα, δείχνει ότι δεν πρόκειται για αμελητέα ποσότητα.

   Νομίζω ότι η τεράστια επιτυχία των δύο συγγραφέων (Hammett και Chandler) σκότωσε το είδος. Ξεπήδησαν δεκάδες μιμητές τους. Όπως όλοι, προσπάθησαν να βελτιώσουν το είδος υπερβάλλοντας στα ξεχωριστά χαρακτηριστικά του. Έγιναν τόσο ιδιωματικοί ώστε να χρειάζεσαι λεξικό για να κατανοήσεις τους διαλόγους, οι εγκληματίες έγιναν πιο βίαιοι, πιο βάναυσοι, πιο σαδιστές, οι γυναίκες έγιναν πιο ξανθιές, πιο ξετρελαμένες για άντρες, οι ντετέκτιβς πιο αδίστακτοι και πιο αλκοολικοί, οι αστυνομικοί πιο ασυνείδητοι και διεφθαρμένοι.
Η παρακμή και η πτώση του αστυνομικού μυθιστορήματος, (The decline and Fall of the Detective Story) Somerset Maugham 1953

   Τέλος, γιατί κάπου πρέπει να μπει κι ένα τέλος, αν και πολλά είναι εκείνα που δεν αναφέρθηκαν, πολλοί Νομπελίστες έγραψαν κείμενα με έντονο το αστυνομικό μυστήριο, όπως η Pearl Buck (Λύτρα), ο Albert Camus (Ο επισκέπτης), ο William Faulkner (Καπνός), η Nadine Gordimer (Η στιγμή πριν εκπυρσοκροτήσει το όπλο), ο Ernest Hemingway (Οι δολοφόνοι), ο Gabriel Garcia Marquez (Η γυναίκα που ήρθε στις 6), ο Luizi Pirandello (Όλο το πάθος ξοδεύτηκε) και ο John Steinbeck (Ο φόνος).

Copyright © All rights reserved Γιώργος Ζώτος, 2011
Σημειώσεις: Οι φωτογραφίες του αφιερώματος είναι επιλογές του συγγραφέα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου


ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Απλώς έτυχε, Βάγια ΜπαλήΗ συμφωνία των λεόντων, Βαγγέλης ΒουραζάνηςΗ αηδονόπιτα, Ισίδωρος ΖουργόςΟ πόνος της επιστροφής, Άγγελος ΜανουσόπουλοςΤο θηρίο στο πιάνο, Mary WestmacottΌσα οι ψυχές δεν λησμονούν, Δήμητρα ΠαναρίτηΣτη χαραγή της 28ης σελήνης, Θεόδωρος Πάλλας
Ο μαγεμένος καθρέφτης, Νανά ΜπροδήμαΤο κυνήγι της χήρας, Μ. Σφακιανάκη-ΜανωλίδουΕπίγειος άγγελος, Γιώτα ΜαργαρώνηΤαξιανθίες στοχασμών, Όλγα Κανελλοπούλου-ΝτινοδήμουΔεν θα σε πειράξει κανείς, Βασίλης ΚουτσιαρήςΔεύτερη φύση, Α. ΞηρογιάννηResort, Μιχάλης Κατράκης
Μηναυγή, Ευτυχία ΚατελανάκηΈρωτες υπέρ μεν άγαν, Ρένια Αβαράκη-ΑγραφιώτηΑιώνια σφραγίδα, Απόστολος ΜωραϊτεληςΗ κοινωνία των πωλητών, Δημήτρης ΟρφανίδηςΜετάξι, Νεκταρία Ζαγοριανάκου-Μακρυδήμα
Σκουριασμένη αυτοκτονία, Απόστολος ΜακρίδηςΑποστολή...ΤΕΡΑΤΕΞ, Σταυρούλα Παγώνα
Η Βερόνικα αποφασίζει να πεθάνει, Πάολο ΚοέλιοΗ Ψυχή, ο Έρωτας κι ένας Παραμυθάς, Καίτη ΠαπαδάκηΜε τα κλειδιά στην πόρτα, Μαρία ΜελεμενήΚομμάτια ζωής, Πόλυ ΜίλτουΟι κρίκοι της πόλης, Χ. Μελισσά-ΧαλικιοπούλουΕπτά χρόνια στο αμόνι, Παναγιώτης ΚολέληςΜες τη νύχτα του κόσμου, Μαγδαληνή Θωμά