Δημοσιεύθηκαν τα αποτελέσματα του 1ου Λογοτεχνικού Διαγωνισμού koukidaki *** 1ος Διαγωνισμός Παραμυθιού koukidaki *** ΕΙΔΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ 50% για όλες τις παραστάσεις του Πολυχώρου Αυλαία στον Πειραιά *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο, παρακολουθείτε όλα τα είδη και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται!
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Ένας φάρος στην ψυχή μου * Το αγκάθινο στέμμα * Ισμήνη * 7 Καταραμένες ιστορίες * Τα διαμάντια της Δόμνας * Το εβδομαδιαίο ημερολόγιο ενός ονειροπαρμένου * Για μια σταγόνα ευτυχίας * Το τίμημα * Η θλίψη του αιώνιου στοχασμού * Σε περίμενα... * Ελεονόρα * Γκλόρια, δε χιονίζει τα Χριστούγεννα στη Λεπτοκαρυά * Άλλη μια μέρα στον Παράδεισο * Στη φωτιά της επανάστασης * Ο Δράκος ** Νουβέλα: Ο γρίφος της Θεσσαλονίκης * Εγγαστρίμυθος Θεός * Με τα μάτια του Τζακ ** Θέατρο: Άκουσε τα κύματα * Η αγριόπαπια, Η γιορτή στο Σούλχαουγκ, Καταλίνας και Ο τάφος του πολεμιστή ** Διηγήματα: Ψευδάνθρακας και άλλες ιστορίες * Μια στάλα λόγος * Ένας κήπος, ένα γεύμα κι ένας έρωτας...* Γράμματα ανεπίδοτα ** Πεζοποίηση: Σημειώσεις ενός αυτόχειρα * Barsaat ** Ποίηση: Δαίμων εαυτού * Αποσιωπητικά * Η πικρή γεύση της προδοσίας * Αίσθησις * Μακιγιαρισμένες ψυχές * Οι αυτόχειρες της καρδιάς μου ** Βιωματικά: Σκόρπιες μνήμες ** Λογοτεχνικό περιοδικό ΛεξΩτεχνίες ** Αυτοβελτίωση: Περί ευδαιμονίας² ** Μελέτη: Από το «σκοτεινό δάσος» στο «εκατόφυλλο ρόδο»

Τρίτη, 24 Ιουνίου 2014

Αφιέρωμα στην αστυνομική λογοτεχνία

Επίλογος (Τελικά είναι λογοτεχνία το αστυνομικό διήγημα;)

   Από την εποχή του Poe πολλοί κατέκριναν την αστυνομική λογοτεχνία. Άλλοι την είπαν παραλογοτεχνία, άλλοι εγκληματική λογοτεχνία γιατί δολοφόνησε την αληθινή, αρκετοί της επιτέθηκαν με μανία, υπάρχουν όμως κάποια γεγονότα που δεν μπορούν να αμφισβητηθούν. Όπως κανείς δε μπορεί να αμφισβητήσει ότι υπάρχει το σπίτι-μουσείο του Sherlock Holmes παρότι ο ίδιος δεν έζησε ποτέ ούτε εκεί, ούτε πουθενά.
Παρότι ο Poirot επίσης δεν γεννήθηκε ποτέ, οι Times της Νέας Υόρκης έγραψαν τη νεκρολογία του. Πολλοί άνθρωποι θαυμάζουν τα αγάλματα των Holmes και Maigret που κοσμούν αρκετές πόλεις του κόσμου, έστω κι αν κανείς δεν είχε την ευκαιρία να τους θαυμάσει ζωντανούς και εν δράσει. Μια ολόκληρη πόλη στην Ιταλία υιοθέτησε το όνομα της από τις ιστορίες του Camilleri. Ο Uberto Eco, παρά τα πολλά και σημαντικά βιβλία που έγραψε εκτός αστυνομικής λογοτεχνίας, έγινε γνωστός από το “Όνομα του Ρόδου” που είναι και το πρώτο σε πωλήσεις βιβλίο του με μεγάλη διαφορά από τα υπόλοιπα. Η Agatha Christie είναι πρώτη σε πωλήσεις βιβλίων ανάμεσα στους συγγραφείς όλων των εποχών, και το βιβλίο της “Δέκα μικροί νέγροι” (And then there were none) μέσα στα 5 πρώτα σε πωλήσεις βιβλίων όλων των εποχών. Ο Georges Simenon είναι κι αυτός μέσα στους 10 πρώτους σε πωλήσεις βιβλίων όλων των εποχών. Κι έπειτα, ποιο λογοτεχνικό είδος έφτιαξε ένα νέο κινηματογραφικό είδος; Ακόμα και το γεγονός ότι πολλοί από τους “σοβαρούς” λογοτέχνες όπως ο Bertold Brecht (Ας επιστρέψουμε στο αστυνομικό μυθιστόρημα), ή ο George Orwell (Raffles and Miss Blandish – σχετικά με το No orchids for Miss Blandish του James Chase) ασχολήθηκαν έστω και για να κατακρίνουν την αστυνομική λογοτεχνία κι αυτό ακόμα, δείχνει ότι δεν πρόκειται για αμελητέα ποσότητα.

   Νομίζω ότι η τεράστια επιτυχία των δύο συγγραφέων (Hammett και Chandler) σκότωσε το είδος. Ξεπήδησαν δεκάδες μιμητές τους. Όπως όλοι, προσπάθησαν να βελτιώσουν το είδος υπερβάλλοντας στα ξεχωριστά χαρακτηριστικά του. Έγιναν τόσο ιδιωματικοί ώστε να χρειάζεσαι λεξικό για να κατανοήσεις τους διαλόγους, οι εγκληματίες έγιναν πιο βίαιοι, πιο βάναυσοι, πιο σαδιστές, οι γυναίκες έγιναν πιο ξανθιές, πιο ξετρελαμένες για άντρες, οι ντετέκτιβς πιο αδίστακτοι και πιο αλκοολικοί, οι αστυνομικοί πιο ασυνείδητοι και διεφθαρμένοι.
Η παρακμή και η πτώση του αστυνομικού μυθιστορήματος, (The decline and Fall of the Detective Story) Somerset Maugham 1953

   Τέλος, γιατί κάπου πρέπει να μπει κι ένα τέλος, αν και πολλά είναι εκείνα που δεν αναφέρθηκαν, πολλοί Νομπελίστες έγραψαν κείμενα με έντονο το αστυνομικό μυστήριο, όπως η Pearl Buck (Λύτρα), ο Albert Camus (Ο επισκέπτης), ο William Faulkner (Καπνός), η Nadine Gordimer (Η στιγμή πριν εκπυρσοκροτήσει το όπλο), ο Ernest Hemingway (Οι δολοφόνοι), ο Gabriel Garcia Marquez (Η γυναίκα που ήρθε στις 6), ο Luizi Pirandello (Όλο το πάθος ξοδεύτηκε) και ο John Steinbeck (Ο φόνος).

Copyright © All rights reserved Γιώργος Ζώτος, 2011
Σημειώσεις: Οι φωτογραφίες του αφιερώματος είναι επιλογές του συγγραφέα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου


ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Ένας κήπος, ένα γεύμα κι ένας έρωτας..., ΣυλλογικόΑίσθησις, Μαρία ΠαγώνηΓράμματα ανεπίδοτα, Συλλογικό έργοΟ Δράκος, Καίτη ΔροσίνηΣκόρπιες μνήμες, Περικλής ΛεύκαςΜια στάλα λόγος, Γεωργία ΓιαννιούΟι αυτόχειρες της καρδιάς μου, Κ. Βούσβουρα
Με τα μάτια του Τζακ, Ν. ΔημητρούλιαςΗ θλίψη του αιώνιου στοχασμού, Μ.ΚιβιδιώτουΤο εβδομαδιαίο ημερολόγιο ενός ονειροπαρμένου, Φ.ΚοσσυβάκηςΕγγαστρίμυθος Θεός, Δ. ΟρφανίδηςΑποσιωπητικά, Γ.Μίχας-Νεονάκης (Dave)Μακιγιαρισμένες ψυχές, Ροδάνθη ΠάντουΠερί ευδαιμονίας², Ν.Διονυσίου
Γκλόρια, δε χιονίζει τα Χριστούγεννα στη Λεπτοκαρυά, Δ.ΚοπαράνηςΔαίμων εαυτού, Μ. ΠαπαδημητρίουΛογοτεχνικό περιοδικό ΛεξΩτεχνίεςΆλλη μια μέρα στον Παράδεισο, Μιχάλης ΤσάμηςΕλεονόρα, Χάρης Γαντζούδης
Η πικρή γεύση της προδοσίας, Νανά ΜπροδήμαΓια μια σταγόνα ευτυχίας, Β. Προβίδα
4 χρόνια Παραμυθένιες σκέψειςΣε περίμενα..., Πόλυ Μίλτου
Στη φωτιά της επανάστασης, Ε.ΣπανούΑπό το «σκοτεινό δάσος» στο «εκατόφυλλο ρόδο», F. AmbrosoΤέσσερις τίτλοι του Ερρίκου ΊψενBarsaat, Ο χορός της βροχής, Σ. ΜητροπούλουΟ γρίφος της Θεσσαλονίκης, Ε. Αντωνίου