Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Φωνή τέχνης *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Όταν το «σαν» μπήκε στη ζωή μας * Της αλός νεύμα * Τα κύματα * Αγάπη μου, έχασα το παιδί μας! * Αγάπησέ με αν τολμάς * Καβαλάρης θάνατος * Αιχμάλωτοι * Το αγόρι που δεν ήξερε τι θα πει θάνατος * Ίχνος στον καθρέφτη * Από την Κέρκυρα στην Αίγυπτο με μια βαλίτσα όνειρα * Αδαμάντινα τείχη: Φιανκέτο * Ματωμένος Δούναβης ** Ποίηση: Σκοτεινή κουκκίδα * Φως όπως μανταρίνι * Κατάβασις * Θαλασσινό μονόπρακτο στο Αιγαίο ** Διάφορα άλλα: Τα σπασμένα κομμάτια μιας αγάπης * Στην άλλη πλευρά του κρεβατιού * Χορός στα ποτήρια * Ιβ & Βη * Η αγάπη είναι η απάντηση ** Παιδικά: Ο τυφώνας: Μια ιστορία για τη δυσλεξία * Τα βάσανα του Τεό και της Λέας * Η μάγισσα Θερμουέλα σε κρίση

Αφιέρωμα στην αστυνομική λογοτεχνία

Επίλογος (Τελικά είναι λογοτεχνία το αστυνομικό διήγημα;)

   Από την εποχή του Poe πολλοί κατέκριναν την αστυνομική λογοτεχνία. Άλλοι την είπαν παραλογοτεχνία, άλλοι εγκληματική λογοτεχνία γιατί δολοφόνησε την αληθινή, αρκετοί της επιτέθηκαν με μανία, υπάρχουν όμως κάποια γεγονότα που δεν μπορούν να αμφισβητηθούν. Όπως κανείς δε μπορεί να αμφισβητήσει ότι υπάρχει το σπίτι-μουσείο του Sherlock Holmes παρότι ο ίδιος δεν έζησε ποτέ ούτε εκεί, ούτε πουθενά.
Παρότι ο Poirot επίσης δεν γεννήθηκε ποτέ, οι Times της Νέας Υόρκης έγραψαν τη νεκρολογία του. Πολλοί άνθρωποι θαυμάζουν τα αγάλματα των Holmes και Maigret που κοσμούν αρκετές πόλεις του κόσμου, έστω κι αν κανείς δεν είχε την ευκαιρία να τους θαυμάσει ζωντανούς και εν δράσει. Μια ολόκληρη πόλη στην Ιταλία υιοθέτησε το όνομα της από τις ιστορίες του Camilleri. Ο Uberto Eco, παρά τα πολλά και σημαντικά βιβλία που έγραψε εκτός αστυνομικής λογοτεχνίας, έγινε γνωστός από το “Όνομα του Ρόδου” που είναι και το πρώτο σε πωλήσεις βιβλίο του με μεγάλη διαφορά από τα υπόλοιπα. Η Agatha Christie είναι πρώτη σε πωλήσεις βιβλίων ανάμεσα στους συγγραφείς όλων των εποχών, και το βιβλίο της “Δέκα μικροί νέγροι” (And then there were none) μέσα στα 5 πρώτα σε πωλήσεις βιβλίων όλων των εποχών. Ο Georges Simenon είναι κι αυτός μέσα στους 10 πρώτους σε πωλήσεις βιβλίων όλων των εποχών. Κι έπειτα, ποιο λογοτεχνικό είδος έφτιαξε ένα νέο κινηματογραφικό είδος; Ακόμα και το γεγονός ότι πολλοί από τους “σοβαρούς” λογοτέχνες όπως ο Bertold Brecht (Ας επιστρέψουμε στο αστυνομικό μυθιστόρημα), ή ο George Orwell (Raffles and Miss Blandish – σχετικά με το No orchids for Miss Blandish του James Chase) ασχολήθηκαν έστω και για να κατακρίνουν την αστυνομική λογοτεχνία κι αυτό ακόμα, δείχνει ότι δεν πρόκειται για αμελητέα ποσότητα.

   Νομίζω ότι η τεράστια επιτυχία των δύο συγγραφέων (Hammett και Chandler) σκότωσε το είδος. Ξεπήδησαν δεκάδες μιμητές τους. Όπως όλοι, προσπάθησαν να βελτιώσουν το είδος υπερβάλλοντας στα ξεχωριστά χαρακτηριστικά του. Έγιναν τόσο ιδιωματικοί ώστε να χρειάζεσαι λεξικό για να κατανοήσεις τους διαλόγους, οι εγκληματίες έγιναν πιο βίαιοι, πιο βάναυσοι, πιο σαδιστές, οι γυναίκες έγιναν πιο ξανθιές, πιο ξετρελαμένες για άντρες, οι ντετέκτιβς πιο αδίστακτοι και πιο αλκοολικοί, οι αστυνομικοί πιο ασυνείδητοι και διεφθαρμένοι.
Η παρακμή και η πτώση του αστυνομικού μυθιστορήματος, (The decline and Fall of the Detective Story) Somerset Maugham 1953

   Τέλος, γιατί κάπου πρέπει να μπει κι ένα τέλος, αν και πολλά είναι εκείνα που δεν αναφέρθηκαν, πολλοί Νομπελίστες έγραψαν κείμενα με έντονο το αστυνομικό μυστήριο, όπως η Pearl Buck (Λύτρα), ο Albert Camus (Ο επισκέπτης), ο William Faulkner (Καπνός), η Nadine Gordimer (Η στιγμή πριν εκπυρσοκροτήσει το όπλο), ο Ernest Hemingway (Οι δολοφόνοι), ο Gabriel Garcia Marquez (Η γυναίκα που ήρθε στις 6), ο Luizi Pirandello (Όλο το πάθος ξοδεύτηκε) και ο John Steinbeck (Ο φόνος).

Copyright © All rights reserved Γιώργος Ζώτος, 2011
Σημειώσεις: Οι φωτογραφίες του αφιερώματος είναι επιλογές του συγγραφέα.

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Το αγόρι που δεν ήξερε τι θα πει φόβος, Γουον-πιένγκ ΣονΚαβαλάρης θάνατος, Άρη ΠαχήΧορός στα ποτήρια, Γεωργίας ΤάτσηΤης αλός νεύμα, Κωνσταντίας Σκανδάλου-ΚορδολαίμηΤα κύματα, Βιρτζίνια ΓουλφΑγάπη μου, έχασα το παιδί μας! Θοδωρή ΠολίτηΟ τυφώνας: Μια ιστορία για τη δυσλελία, Όλγας Κέγκου
Από την Κέρκυρα στην Αίγυπτο με μια βαλίτσα όνειρα, Μ. Φιλιππάτου και Η αγάπη είναι η απάντηση, Γ. ΑρβανίτηΗ μάγισσα Θερμουέλα σε κρίση, Χριστόφορου ΧριστοφόρουΑιχμάλωτοι, Κωνσταντίνου ΣαγκριώτηΊχνος στον καθρέφτη, Ελευθερίας ΜεταξάΑγάπησέ με αν τολμάς, Ηλιάνας ΚλειτσογιάννηΙβ και Βη, Ευθύμιου ΣακκάΜατωμένος Δούναβης, Παρασκευής Καριώτου
Σκοτεινή κουκκίδα, Γιάννη ΣμίχεληΤα βάσανα του Τεό και της Λέας, MuzoΘαλασσινό μονόπρακτο στο Αιγαίο, Πασχαλίας ΑστερινούΚατάβασις, Θεοδόση ΠαπαδημητρόπουλουΜια φορά κι έναν καιρό, Άρης από το ΑρίSTARχος, Η λύτρωση της αθεΐας: Εξορκίζοντας του μάγους και 10 παράθυρα ανοιχτά
Φως όπως μανταρίνι, Έφης ΝικολαΐδουΑδαμάντινα τείχη: Φιανκέτο, Ελένης Σίντου