ΣΗΜΕΙΩΣΤΕ: Προσφορά με κάθε εισιτήριο άλλο ένα δώρο για τους αναγνώστες του koukidaki για την παράσταση Οι ψευτοσπουδαίες ή για τις Αδελφές Papin *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks όπως: Το αμάρτημα της μητρός μου, Γ. Βιζυηνός * Αδερφοί Καραμάζοβ, Φ. Ντοστογιέβσκι * Ανένταχτα, Ν. Καββαδία * Αναρχικός τραπεζίτης, Φ. Πεσσόα * Η πτώση, Α. Καμύ * Ασκητική, Ν. Καζαντζάκη * Το ξύλινο παλτό, Κ. Γώγου κ.ά ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο, παρακολουθείτε όλα τα είδη και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται!
Το koukidaki σάς πηγαίνει ΘΕΑΤΡΟ με διπλές προσκλήσεις! Επιλέξτε από τις ακόλουθες παραστάσεις και αφήστε το όνομά σας μαζί με την επιθυμητή ημέρα: Αυτοκράτωρ Αδριανός * Η φιλοσοφία ενός γάτου * (Μ)Παρωδύσσεια *** ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Διπλή ταυτότητα * Η αηδονόπιτα * Το θηρίο στο πιάνο * Μετάξι * Η συμφωνία των λεόντων * Όσα οι ψυχές δεν λησμονούν * Resort * Απλώς έτυχε * Μες τη νύχτα του κόσμου * Οι κρίκοι της πόλης * Η Βερόνικα αποφασίζει να πεθάνει * Η Ψυχή, ο Έρωτας κι ένας Παραμυθάς * Το κυνήγι της χήρας * Επίγειος άγγελος * Αιώνια σφραγίδα * Δύο νύχτες στην Αίγυπτο ** Νουβέλα: Με τα κλειδιά στην πόρτα ** Θεατρικό: Άκουσε τα κύματα * Σκουριασμένη αυτοκτονία ** Διηγήματα: Έρωτες υπέρ μεν άγαν * Στη χαραγή της 28ης σελήνης * Κομμάτια ζωής * Επτά χρόνια στο αμόνι ** Παιδικά: Το κασελάκι και άλλες τρεις ιστορίες για ξυλοκόπους και παράδες * Η κουκουβάγια η τετραγωνομάτα * Ο μαγεμένος καθρέφτης και Ένας αδικοχτυπημένος από τη μοίρα γίγαντας * Αποστολή... ΤΕΡΑΤΕΞ * Δεν θα σε πειράξει κανείς * Εδώ κουμπιά, εκεί κουμπιά... Μα πού πήγαν τα κουμπιά! ** Ποίηση: Μηναυγή * Ταξιανθίες στοχασμών * Η κοινωνία των πωλητών ** Χαϊκού: Δεύτερη φύση

Τρίτη, 24 Φεβρουαρίου 2015

Η κακομοίρα της Νάπολι

Επέστρεψε! Ο μονόλογος που σκηνοθέτησε η Μαρία Τσαρούχα και ερμηνεύει η Πέπη Μοσχοβάκου ταξιδεύει στις θεατρικές αίθουσες από το 2010 και κερδίζει τις εντυπώσεις του κοινού, αγγίζει καρδιές και γεμίζει χαμόγελα.
Η ιστορία βασίζεται στο μυθιστόρημα της Elena Ferrante «I giorni dell' abbandono» ενώ το τελικό κείμενο της παράστασης υπογράφουν από κοινού η σκηνοθέτις και η ενσαρκώτρια της ηρωίδας. Η Μαρία Τσαρούχα, που κάποιοι από εμάς την απολαύσαμε και στο "Ιράκ, 9 τόποι επιθυμίας" [1], έχει αναφερθεί σχετικά δηλώνοντας «Στο εγχείρημα της μεταφοράς του λογοτεχνικού κειμένου στο θέατρο, η γραφή και η μουσική συνυπάρχουν ισότιμα και ισότροπα στην σκηνή, συμπληρώνοντας και εμπνέοντας η μία την άλλη. Έτσι μας δίνεται η ευκαιρία να απολαύσουμε τις αυτόνομες δημιουργίες διαφορετικών ειδών τέχνης που θα ενωθούν σε ένα σώμα, με κεντρικό άξονα τη σκιαγράφηση του ψυχισμού της πρωταγωνίστριας που αποδομείται, κάνοντάς μας να γελάσουμε με τη ψυχή μας.»
Και ναι, όπως προδίδεται από το παραπάνω, ο μονόλογος εμπλουτίζεται, από την συνύπαρξή του επί σκηνής, με τις νότες από ένα έγχορδο. Η ζωντανή μουσική "ζωντανεύει" τις αναμνήσεις της ηρωίδας, δίνει χρώμα, προσφέρει συναίσθημα και γαληνεύει μελωδικά τις ταραγμένες της σκέψεις. Συμπαραστέκεται στο δράμα κρυφοχαμογελώντας μαζί της.
Και τα ερωτήματα πολλά. Τι συμβαίνει όταν ο σύζυγος εγκαταλείπει τη σύζυγο; Που πήγαν τα όνειρα που μοιράστηκαν; Πως θα πάρει τη ζωή στα χέρια της για να συνεχίσει μόνη (ασυντρόφευτη;) από δω και πέρα; Πως θα ξαναβρεί το ρόλο της; Τι είναι το «κενό συνείδησης»;
Λίγα λόγια από το δελτίο τύπου
Ο Μάριο έφυγε. Εγκατέλειψε την Όλγα και τα δύο τους παιδιά ισχυριζόμενος «κενό συνείδησης»! Η τρομερή αυτή καινούργια συνθήκη στην ζωή της, η εγκατάλειψη, θα αναγκάσει την Όλγα να μπει σε μια διαδικασία ερμηνείας της σχέσης της και αναζήτησης του θαμμένου εαυτού της, κάτω από την επιδερμίδα του ρόλου της συζύγου-μητέρας. Η νοερή διαδρομή στο παρελθόν, τα ενοχικά κλισέ του «διαλυμένου γάμου» και κάποια ταυτόχρονα συμβάντα στο παρόν, θα την εγκλωβίσουν σε μια συνεχή διαδρομή προς το μέσα της, ώσπου θα αγγίξει ασυνείδητες πτυχές της ψυχής της. Εκεί όμως θα ανακαλύψει σιγά-σιγά και την κρυμμένη της δύναμη για να βγει απ' το σκοτάδι της θλίψης και της παράνοιας. Άλλωστε η έμμονη ανάμνηση της «κακομοίρας» της Νάπολης, της όμορφης γυναίκας που εγκαταλειμμένη απ' τον άνδρα της πνίγηκε τελικά στα νερά του Κάπο Μιζένο, είναι η φοβερή σκιά που της σηματοδοτεί την αέναη δυστυχία.
Η γνωριμία της Όλγας με τον γείτονα μουσικό, τον Καράνο, θα παίξει καταλυτικό ρόλο για να επαναπροσδιορίσει τη ζωή της. Αυτός θα αντιπροσωπεύσει τον αντίποδα του πρώην συζύγου της και η μουσική του θα την ευαισθητοποιήσει, ώστε να δει πιο αληθινά και ουσιαστικά την πραγματικότητα.
Στο έργο αυτό η μουσική και η λογοτεχνία θα συνομιλήσουν με την ίδια γλώσσα. Τη γλώσσα του θεάτρου.
Μια γυναίκα εγκαταλείπεται από τον άντρα της επειδή εκείνος συνδέθηκε ερωτικά με μια πολύ μικρότερή του γυναίκα. Η γυναίκα προσπαθεί να μαζέψει τα κομμάτια της, να βρει τις απαντήσεις, τί έγινε και γιατί, να αποκτήσει πάλι αξιοπρέπεια, να αναγεννηθεί σε μια νέα Όλγα. Οι ψυχοσωματικές αναταραχές της αποδίδονται μοναδικά από την Πέπυ Μοσχοβάκου και συμπληρώνονται μουσικά από τις νότες ενός βιολοντσέλου. Η πρωτότυπη μουσική του Γιάννη Γιούνη και η επί σκηνής απόδοση από τον Ευγένιο Μπένση -ο Καράνο του έργου- ηχεί τέλεια εναρμονισμένη με τα δρώμενα σε αυτόν τον μονόλογο που τα έχει όλα. Γέλιο, κλάμα, σαρκασμό, συγκίνηση, χαρά, αγωνία, δράμα, τραγικότητα, ειρωνεία, κωμωδία, οργή... Η ηρωίδα, που κάποτε ταλαντεύτηκε από μια "κακομοίρα" προσφέροντάς της όλη της την συμπάθεια αλλά και οίκτο, μεταμορφώνεται σε "κακομοίρα" και άλλοτε το συνειδητοποιεί ενώ άλλοτε το προσπερνά σφυρίζοντας αδιάφορα. Όμως, αφού παλέψει με τα δαιμόνια και αγγίξει πάτο, έρχεται η άνοδος, η αναγέννηση, η νέα αρχή, κλείνοντας την ιστορία της με τον πιο αισιόδοξο τρόπο. Άψογη η ηθοποιός κρατά όλες τις ισορροπίες του εγχειρήματος και δικαίως κερδίζει το ηχηρό χειροκρότημα. Εξαιρετική και η σκηνοθέτις Μαρία Τσαρούχα που, όχι μόνο υπογράφει την σκηνοθεσία αλλά και τα πολυμορφικά σκηνικά. Η παραστασιοποίηση που επιλέχθηκε προσφέρει μόνο υπέρ στο έργο δίνοντας την ευκαιρία να παρουσιασθούν όλες οι "σκηνές" που περιγράφει η Όλγα με τρόπο λιτό και αφαιρετικό αλλά πολύ συγκεκριμένο και "βολικά" λειτουργικό.

Σημείωμα Μαρίας Τσαρούχα
Όταν διάβασα το μυθιστόρημα της Elena Ferrante («I giorni dell' abbandono” - στα αγγλικά «Τhe days of abandonment») με συνεπήρε το θέμα και ο ρυθμός του.
Ταυτίστηκα και με τα δύο και αποφάσισα ότι αυτή την ιστορία ήθελα να την σκηνοθετήσω για το θέατρο. Το γεγονός ότι ο βασικός χαρακτήρας του έργου, η Όλγα, αφηγείται την ιστορία της εγκατάλειψής της από τον σύζυγό της και το πώς η ίδια, σαν αποτέλεσμα, εγκατάλειψε τον ίδιο της τον εαυτό, συνιστά από μόνο του μια κατεξοχήν συνθήκη για μονόλογο, αφού δεν υπάρχει δράση-αντίδραση, αλλά μια ιστορία ιδωμένη μέσα από την υποκειμενική αντίληψη ενός ανθρώπου, μια συνθήκη μη αμφισβητήσιμη. Η γοητεία στην γραφή της Ferrante, είναι το ότι το αφηγηματικό υποκείμενο του μυθιστορήματος, η Όλγα, είναι ικανή να αξιολογήσει την διαδρομή και το αποτέλεσμα της εγκατάλειψης της.
Συντελεστές
Όλγα: Πέπη Μοσχοβάκου
Καράνο: Ευγένιος Μπένσης

Διασκευή: Μαρία Τσαρούχα, Πέπη Μοσχοβάκου
Σκηνοθεσία, σκηνικά, φωτισμοί: Μαρία Τσαρούχα
Πρωτότυπη μουσική: Γιάννης Γιούνης
Μουσική επιμέλεια: Μαρία Τσαρούχα, Μαρία Καραβασίλη
Φωτογραφίες: Νικολέτα Γιαννούλη

Παραστάσεις:
Σάββατο 18:00
90 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)
Γενική είσοδος: 10 ευρώ και 5 ευρώ για κάρτα ανεργίας

Σκηνή
Πολυχώρος Vault Treatre Plus, Μελενίκου 26, Βοτανικός, 2130356472, 6945993870

¤

[1]Ακολουθήστε το σύνδεσμο για πληροφορίες σχετικά με το Ιράκ, 9 τόποι επιθυμίας.

Δείτε κι αυτό:
Ο Κανίβαλος
Μικρές ιστορίες φόνων

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου


ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Απλώς έτυχε, Βάγια ΜπαλήΗ συμφωνία των λεόντων, Βαγγέλης ΒουραζάνηςΗ αηδονόπιτα, Ισίδωρος ΖουργόςΟ πόνος της επιστροφής, Άγγελος ΜανουσόπουλοςΤο θηρίο στο πιάνο, Mary WestmacottΌσα οι ψυχές δεν λησμονούν, Δήμητρα ΠαναρίτηΣτη χαραγή της 28ης σελήνης, Θεόδωρος Πάλλας
Εδώ κουμπιά, εκεί κουμπιά... Μα πού πήγαν τα κουμπιά!, Μ. ΦαφαλιούΤο κυνήγι της χήρας, Μ. Σφακιανάκη-ΜανωλίδουΕπίγειος άγγελος, Γιώτα ΜαργαρώνηΤαξιανθίες στοχασμών, Όλγα Κανελλοπούλου-ΝτινοδήμουΔεν θα σε πειράξει κανείς, Βασίλης ΚουτσιαρήςΔεύτερη φύση, Α. ΞηρογιάννηResort, Μιχάλης Κατράκης
Μηναυγή, Ευτυχία ΚατελανάκηΈρωτες υπέρ μεν άγαν, Ρένια Αβαράκη-ΑγραφιώτηΑιώνια σφραγίδα, Απόστολος ΜωραϊτεληςΗ κοινωνία των πωλητών, Δημήτρης ΟρφανίδηςΜετάξι, Νεκταρία Ζαγοριανάκου-Μακρυδήμα
Σκουριασμένη αυτοκτονία, Απόστολος ΜακρίδηςΑποστολή...ΤΕΡΑΤΕΞ, Σταυρούλα Παγώνα
Η Βερόνικα αποφασίζει να πεθάνει, Πάολο ΚοέλιοΗ Ψυχή, ο Έρωτας κι ένας Παραμυθάς, Καίτη ΠαπαδάκηΜε τα κλειδιά στην πόρτα, Μαρία ΜελεμενήΚομμάτια ζωής, Πόλυ ΜίλτουΟι κρίκοι της πόλης, Χ. Μελισσά-ΧαλικιοπούλουΕπτά χρόνια στο αμόνι, Παναγιώτης ΚολέληςΜες τη νύχτα του κόσμου, Μαγδαληνή Θωμά