ΣΗΜΕΙΩΣΤΕ: Προσφορά με κάθε εισιτήριο άλλο ένα δώρο για τους αναγνώστες του koukidaki για την παράσταση Οι ψευτοσπουδαίες ή για τις Αδελφές Papin *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks όπως: Ασκητική, Ν. Καζαντζάκη * Το ξύλινο παλτό, Κ. Γώγου κ.ά ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο, παρακολουθείτε όλα τα είδη και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται!
Το koukidaki σάς πηγαίνει ΘΕΑΤΡΟ με διπλές προσκλήσεις! Επιλέξτε από τις ακόλουθες παραστάσεις και αφήστε το όνομά σας μαζί με την επιθυμητή ημέρα: Αυτοκράτωρ Αδριανός * Μακιαβέλλι *** ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Resort * Απλώς έτυχε * Μες τη νύχτα του κόσμου * Οι κρίκοι της πόλης * Η Βερόνικα αποφασίζει να πεθάνει * Η Ψυχή, ο Έρωτας κι ένας Παραμυθάς * Το κυνήγι της χήρας * Επίγειος άγγελος * Αιώνια σφραγίδα * Δύο νύχτες στην Αίγυπτο * Στον Όλυμπο της Ζανζιβάρης * Το λίκνο της ζωής * Hippie * Φιλήμων, ο ερευνητής του μεταφυσικού ** Νουβέλα: Με τα κλειδιά στην πόρτα * Σκόνη στο πρόσωπο ** Θεατρικό: Άκουσε τα κύματα * Σκουριασμένη αυτοκτονία * Ωτακουστής και Το μπλουζ της Κυριακής ** Διηγήματα: Έρωτες υπέρ μεν άγαν * Κομμάτια ζωής * Επτά χρόνια στο αμόνι * Τα χρονικά της Ταμπου-Ρίας * Κόκκινη κλωστή δεμένη ** Παιδικά: Δεν θα σε πειράξει κανείς * Εδώ κουμπιά, εκεί κουμπιά... Μα πού πήγαν τα κουμπιά! * Βιβλία από τις εκδόσεις Ελληνοεκδοτική ** Ποίηση: Η κοινωνία των πωλητών * Σύμφωνα συμβίωσης Ουρανού και Κόλασης * Με το βλέμμα του Ομήρου * Κλειδιά στο τραπέζι * PASSA TEMPO ** Μαρτυρία: Η φωνή μέσα μου

Πέμπτη, 2 Φεβρουαρίου 2017

Εις Ελευθερίαν

Το διήγημα της Ελεωνόρας Σταθοπούλου, Εις ελευθερίαν, (περιέχεται στο ομότιτλο βιβλίο της που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Εστία μαζί με άλλες έξι ελληνικές ιστορίες) είναι γραμμένο με μια γλώσσα μη εύκολα απτή για τον μέσο Έλληνα -περισσότερο για εκείνον που είναι κάτω των 40 ετών- καθώς πρόκειται για μια δημώδης καθαρεύουσα αρκετά παρακινδυνευμένη λόγω της απόστασης του σύγχρονου αναγνώστη από αυτήν όμως άψογα δικαιωμένη ως επιλογή για την ωραιότητά της και τον πλούτο της. Οι ήρωες σκιαγραφούνται καρτουνίστικα για να οικειοποιηθούν ευκολότερα θαρρείς. Η αφήγηση σου προκαλεί εύκολες συμπάθειες προς τους καλούς και μεγάλες αντιπάθειες προς τους κακούς, σε διασκεδάζει, σε θυμώνει και σε συγκινεί παράλληλα. Το σύνολο μπορεί να χαρακτηρισθεί cultουνίστικο αλλά οπωσδήποτε λατρεμένο.
Στο δελτίο τύπου θα διαβάσετε ότι η Λουίζα Φόξη μεγαλώνει έγκλειστη, χωρίς πρόσβαση στη γνώση και αποκλεισμένη από την κοινωνία βρίσκοντας καταφύγιο σε κόσμους φανταστικούς, μέχρι την ημέρα των 16ων γενεθλίων της που θα εγκαταλείψει το πατρικό της προς άγνωστη κατεύθυνση.

Στην παράσταση θα δείτε το διήγημα της Ελεωνόρας Σταθοπούλου ενσαρκωμένο από τρεις ερμηνευτές, διασκευασμένο και υπό τις σκηνοθετικές κατευθύνσεις της Μαρίας Αιγινίτου σε μια εναλλακτική παραστασιοποίηση που περιλαμβάνει πρόζα, χορό, τραγούδι... Μια πρόταση που συνδυάζει το παλιακό στοιχείο της γλώσσας του κειμένου και της εποχής έτσι όπως προκύπτει από την αισθητική (κοστούμια, αντικείμενα) με μοντέρνα σχήματα κινησιολογίας και νόρμες. Η γραφή τούτη, με το μυστικιστικό της ιδιόλεκτο, προκαλεί την αμέριστη προσοχή του θεατή, κεντρίζει διεγείροντας το μυαλό, ξαναζωντανεύει ξεχασμένες εκφράσεις... όμως φέρει το πάθος των συναισθημάτων, μια γλυκιά νοσταλγία, συμπάθεια και, φυσικά, εκείνη την άλλη έντονη μουσικότητα και αρμονία που χάθηκε ή περιορίστηκε στη νέα δημοτική.

Η Λουίζα είναι ένα κορίτσι που μεγαλώνει εσώκλειστη, απομονωμένη από την κοινωνία, περί του κόσμου μακράν του κόσμου, μας λέει, γεγονός το οποίον εξήψε την φαντασίαν της -πως αλλιώς;- θλιβερά μόνη, να μετρά το ψυχικό της σθένος και να υπολογίζει τις έμφυτες απορίες της μέχρι να τολμήσει τη φυγή της στα σπλάχνα μιας μεταφυσικής βραδιάς... ίσως πυρούμενη από την πίστη στο θαύμα, το οποίο όντως την περιμένει εκεί... και βλέπει τη φοβεράν της ελευθερίας θύραν να υποχωρεί για χάρη της.

Ο χώρος που ορίζεται ως σκηνή δε διαθέτει σχεδόν τίποτα. Τα αντικείμενα της παράστασης είναι ελάχιστα κι έτσι η ματιές των θεατών ακολουθούν βήμα βήμα τους ερμηνευτές ενώ τους συμπαρασύρουν στην ιστορία της Λουίζας. Τρεις άνθρωποι διαβάζουν την ιστορία σε όλους εμάς ωσάν θα έκανε ο μεγαλύτερος παραμυθάς του κόσμου: χρησιμοποιούν κάθε εκφραστικό τους μέσο προς αναπαράσταση των τεκταινόμενων, γελούν και δακρύζουν συμπάσχοντας με τους ήρωες... σε μια απίθανη αισθαντική παραστασιοποίηση. Φαίνεται δια γυμνού οφθαλμού και χωρίς μεγάλη σκέψη πόση δουλειά έχει γίνει τόσο από τη μεριά τους όσο και από τη σκηνοθέτιδα του εγχειρήματος, την Μαρία Αιγινίτου, που υπογράφει και τη θεατρική διασκευή. Οι Τάνια Παλαιολόγου, Λάμπρος Παπαγεωργίου και Γιώργος Σταυριανός πλουτίζουν το θέαμα με τις υπέροχες χροιές τους, τραγουδούν ζωντανά και χωρίς κανένα μουσικό χαλί ή άλλο βοήθημα, συγχρονίζονται τέλεια και κινούνται ιδανικά υπό τις κατευθυντήριες γραμμές της Φαίδρας Σούτου, καλύπτοντας όλη την επιφάνεια, με χάρη και άνεση.
Το θέαμα είναι ευρηματικό, καλοδουλεμένο και διασκεδάζει ενώ παράλληλα προσφέρει αρκετά σημεία για περαιτέρω συζήτηση που αφορούν γονεϊκά, κοινωνικά, πολιτικά θέματα και άλλες έννοιες και συναισθήματα. Κλείνει υπέροχα με μια αύρα νεοτερισμού στο απαρχαιωμένο/σκουριασμένο/πουριτανικό σύστημα, σα να σου λέει ότι μπορείς να επιχειρήσεις το αδιανόητο -βάση των κοινωνικών δομών και όρων- και ότι επιβάλλεται να αναζητήσεις το πέρα από το προφανές ή το επιβαλλόμενο... σα να ανοίγει ένα παράθυρο προς το νέο, το καινόφερτο... σα να σου θυμίζει ότι ο κόσμος είναι πολύ πιο μεγάλος από τα ήδη γνωστά σου μέρη ή πρόσωπα και ίσως να αξίζει μια περιπλάνηση...
Θα θυμάμαι για πάντα την παραβολή του βιβλίου για το οποίο όταν ένας χαρακτήρας του έργου προέτρεψε το κάψιμό του ως τρόπο ελέγχου τής γνώσης, ένας άλλος απήντησε προτείνοντας τον πολλαπλασιασμό ως αντίμετρο αποτελεσματικότερο της απαγόρευσης ή της καύσης, καθώς στην υπερπληθώρα των βιβλίων και μέσα στην απόλυτη ελευθερία της πληροφόρησης ο άνθρωπος χάνεται, πολύ γρήγορα κανείς δεν είναι σε θέση να εντοπίσει την πραγματική γνώση (τον ψύλλο στ' άχυρα) ούτε θα μπορούσε κάποιος να διαβάσει όλες τις πηγές κι έτσι ο σκοπός επιτυγχάνεται μοιραία με την υπερβολή, τη σύγχυση και την ημιμάθεια. Σας θυμίζει κάτι από τη σύγχρονη διαδικτυακή εποχή;
Κι αν παραλληλίσουμε το παραπάνω με την ελευθερία που καταλήγουμε; Υπάρχει μέτρο; Κι αν υπάρχει, ως που είναι καλό και γόνιμο πράγμα η ελευθερία ή το κάθε αγαθό;
Κι αν όλοι είμαστε μια Λουίζα, θα επιδιώξουμε την απόδραση; Θα βγούμε έξω ελεύθεροι, άνευ ορίων, υπέρ μας;
Κλικ για περισσότερα της Τζένης Κουκίδου
Συντελεστές:
Κείμενο: Ελεωνόρα Σταθοπούλου
Διασκευή-Σκηνοθεσία: Μαρία Αιγινίτου
Επιμέλεια σκηνικού χώρου, κοστούμια: Αλεξάνδρα Σιάφκου & Αριστοτέλης Καρανάνος
Φωτισμοί: Δημήτρης Μπαλτάς
Μουσική: Ελένη Ευθυμίου
Επιμέλεια κίνησης: Φαίδρα Σούτου
Βοηθός σκηνοθέτη: Σοφία Καστρησίου
Φωτογραφίες: Γιάννης Πρίφτης

Παίζουν: Τάνια Παλαιολόγου, Λάμπρος Παπαγεωργίου, Γιώργος Σταυριανός

Επικοινωνία παράστασης: TheClapProject
Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά
Κάθε Σάββατο και Κυριακή στις 21:00 μέχρι 26 Φεβρουαρίου 2017

Στον πολυχώρο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων
Κύπρου 91Α & Σικίνου 35Α, Κυψέλη
Επικοινωνία: 2130040496 και 6945348445

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου


ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Απλώς έτυχε, Βάγια ΜπαλήΤο μπλουζ της Κυριακής, Νατάσσα ΚαραμανλήΤο λίκνο της ζωής, Νίκος ΣυράκηςΟ πόνος της επιστροφής, Άγγελος ΜανουσόπουλοςΣκόνη στο πρόσωπο, Νίκος ΙατρούΗ Ψυχή, ο Έρωτας κι ένας Παραμυθάς, Καίτη ΠαπαδάκηHippie, P. Coelho
Εδώ κουμπιά, εκεί κουμπιά... Μα πού πήγαν τα κουμπιά!, Μ. ΦαφαλιούΤο κυνήγι της χήρας, Μ. Σφακιανάκη-ΜανωλίδουΣύμφωνα Συμβίωσης Ουρανού και ΚόλασηςΕπίγειος άγγελος, Γιώτα ΜαργαρώνηΦιλήμων ο ερευνητής του μεταφυσικού, Ευάγγελος ΙωσηφίδηςΚλειδιά στο τραπέζι, Χ. ΜαστοροδήμουΗ φωνή μέσα μου, Κων. Ιωακειμίδης
Βιβλία για παιδιάΣκουριασμένη αυτοκτονία, Απόστολος ΜακρίδηςΑιώνια σφραγίδα, Απόστολος ΜωραϊτεληςΗ κοινωνία των πωλητών, Δημήτρης ΟρφανίδηςΣτον Όλυμπο της Ζανζιβάρης, Δημήτρης Βαγενάς
Κόκκινη κλωστή δεμένη, Ζωρζ ΣαρήΜε το βλέμμα του Ομήρου, Ε.Α. Σαλβάρης
Η Βερόνικα αποφασίζει να πεθάνει, Πάολο ΚοέλιοΤα χρονικά της Ταμπου-Ρίας, Χρυσούλα ΔιπλάρηΜε τα κλειδιά στην πόρτα, Μαρία ΜελεμενήPASSA TEMPO, Σύλβα ΓάλβαΚομμάτια ζωής, Πόλυ ΜίλτουΕπτά χρόνια στο αμόνι, Παναγιώτης ΚολέληςΜες τη νύχτα του κόσμου, Μαγδαληνή Θωμά