ΣΗΜΕΙΩΣΤΕ: Προσφορά με κάθε εισιτήριο άλλο ένα δώρο για τους αναγνώστες του koukidaki για την παράσταση Οι ψευτοσπουδαίες ή για τις Αδελφές Papin *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks όπως: Το αμάρτημα της μητρός μου, Γ. Βιζυηνός * Αδερφοί Καραμάζοβ, Φ. Ντοστογιέβσκι * Ανένταχτα, Ν. Καββαδία * Αναρχικός τραπεζίτης, Φ. Πεσσόα * Η πτώση, Α. Καμύ * Ασκητική, Ν. Καζαντζάκη * Το ξύλινο παλτό, Κ. Γώγου κ.ά ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο, παρακολουθείτε όλα τα είδη και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται!
Το koukidaki σάς πηγαίνει ΘΕΑΤΡΟ με διπλές προσκλήσεις! Επιλέξτε από τις ακόλουθες παραστάσεις και αφήστε το όνομά σας μαζί με την επιθυμητή ημέρα: Αυτοκράτωρ Αδριανός * Η φιλοσοφία ενός γάτου * (Μ)Παρωδύσσεια *** ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Διπλή ταυτότητα * Η αηδονόπιτα * Το θηρίο στο πιάνο * Μετάξι * Η συμφωνία των λεόντων * Όσα οι ψυχές δεν λησμονούν * Resort * Απλώς έτυχε * Μες τη νύχτα του κόσμου * Οι κρίκοι της πόλης * Η Βερόνικα αποφασίζει να πεθάνει * Η Ψυχή, ο Έρωτας κι ένας Παραμυθάς * Το κυνήγι της χήρας * Επίγειος άγγελος * Αιώνια σφραγίδα * Δύο νύχτες στην Αίγυπτο ** Νουβέλα: Με τα κλειδιά στην πόρτα ** Θεατρικό: Άκουσε τα κύματα * Σκουριασμένη αυτοκτονία ** Διηγήματα: Έρωτες υπέρ μεν άγαν * Στη χαραγή της 28ης σελήνης * Κομμάτια ζωής * Επτά χρόνια στο αμόνι ** Παιδικά: Το κασελάκι και άλλες τρεις ιστορίες για ξυλοκόπους και παράδες * Η κουκουβάγια η τετραγωνομάτα * Ο μαγεμένος καθρέφτης και Ένας αδικοχτυπημένος από τη μοίρα γίγαντας * Αποστολή... ΤΕΡΑΤΕΞ * Δεν θα σε πειράξει κανείς * Εδώ κουμπιά, εκεί κουμπιά... Μα πού πήγαν τα κουμπιά! ** Ποίηση: Μηναυγή * Ταξιανθίες στοχασμών * Η κοινωνία των πωλητών ** Χαϊκού: Δεύτερη φύση

Κυριακή, 11 Νοεμβρίου 2018

Ο Τζόαν Παντάν και Οι θλιμμένοι τροπικοί

Σύμφωνα με το θεατρικό έργο του Ντάριο Φο «Ο Τζόαν Παντάν και η ανακάλυψη της Αμερικής», ο ομώνυμος ήρωας είναι ένας Βενετσιάνος που μπαρκάρει αναγκαστικά σε μια από τις γαλέρες του Χριστόφορου Κολόμβου για να γλιτώσει από τις κατηγορίες και την αναμενόμενη καταδίκη της Ιεράς Εξέτασης. Μέσα από αυτό το έργο ο ανατρεπτικός για την εποχή του, Ντάριο Φο, σχολιάζει καυστικά την καθολική εκκλησία και τις πρακτικές της στην γηραιά Ευρώπη. Ο Τζόαν Παντάν θεωρείται ένοχος μόνο και μόνο επειδή ήταν ερωτευμένος με μια γυναίκα που την θεωρούσαν μάγισσα. Την γυναίκα αυτή την κατηγορούσαν ως μάγισσα μόνο και μόνο επειδή ήταν έξυπνη, μορφωμένη και μπορούσε να προβλέψει τον καιρό σύμφωνα με τις αποχρώσεις του χρώματος που είχαν τα σύννεφα στον ουρανό. Ο Ντάριο Φο όμως κατακρίνει την καθολική εκκλησία και στον Νέο Κόσμο. Οι Ισπανοί κονκισταδόρες εισβάλλουν στην κυριολεξία στον Άγιο Δομίνικο και στην Φλόριδα, σφάζουν τους ιθαγενείς, βιάζουν τις γυναίκες τους, κλέβουν την περιουσία τους με την δικαιολογία ότι δεν είναι ίσοι άνθρωποι με αυτούς αφού δεν πιστεύουν στον Χριστό. Όταν δε ο Τζόαν Παντάν προσπαθεί και καταφέρνει να προσηλυτίσει τους ιθαγενείς, οι καθολικοί Ισπανοί δεν το παραδέχονται και τον κατηγορούν που τους έκανε Χριστιανούς, αφού τελικά καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι έτσι και αλλιώς, είναι κατώτερο είδος.

Φυσικά είναι ολοφάνερες οι συγκρίσεις που μπορούμε να κάνουμε στην σημερινή κοινωνία όπου κυριαρχεί δυστυχώς η πόλωση και η διαίρεση γενικώς και αορίστως: εμείς είμαστε οι καλοί και οι ανώτεροι είτε επειδή είμαστε Χριστιανοί, Ευρωπαίοι, αριστεροί, δεξιοί, Μουσουλμάνοι, ετεροφυλόφιλοι, ομοφυλόφιλοι, χοντροί και σεβόμαστε τα κάλλη μας, αδύνατοι, οτιδήποτε. Μπορείτε να επιλέξετε και να βάλετε όποιο επίθετο ή όποιο ουσιαστικό θέλετε στη λέξη αυτή που συνοδεύει την πρόταση εμείς είμαστε ανώτεροι.

Και για να το πάω και λίγο πιο μακριά και λαμβάνοντας ερέθισμα και από κάποιες προτάσεις από το πρόγραμμα της παράστασης: το να ανήκεις κάπου, σε μια ήπειρο, σε έναν πολιτισμό, σε μια χώρα, σε μια ομάδα, σε μια οικογένεια, σε μια τάξη, σε κάνει να νιώθεις Θεός. Χώνεσαι κάπου μέσα και πιστεύεις πως μόνο αυτό είναι το σωστό και όλα τα άλλα ξένα. Τέλος θα επαναλάβω τα λόγια του Λέβι Στράους που ακούγονται και στην παράσταση: αν οι άνθρωποι αναγνωρίζονταν μεταξύ τους ως ίσοι αφού θα ήταν διαφορετικοί, θα μπορούσαν να αρνηθούν ένα μέτρο σύγκρισης που διευκολύνει τη δημιουργία ενός συστήματος εξάρτησης και υποταγής. Η παράσταση δανείζεται στην πραγματικότητα δύο τίτλους βιβλίων, ο ένας είναι αυτός που προαναφέραμε. Ο δεύτερος είναι «Οι Θλιβεροί τροπικοί» του Γάλλου ανθρωπολόγου Λέβι Στράους. Ο Λέβι Στράους (προφέρεται Στρος λόγω της γαλλικής του υπηκοότητας) έγραψε αυτό το βιβλίο του όταν επισκέφτηκε στην δεκαετία του 1950 διάφορους λαούς του Αμαζονίου. Το έργο του εστιάζει στην ανάλυση για τις φυλές του Αμαζονίου με μια ιδιαίτερα φιλοσοφική διάθεση.
Οι Ginger Creepers, δηλαδή ο Χρήστος Καπενής και ο Γρηγόρης Χατζάκης, αποφάσισαν να ενώσουν τους δύο τίτλους των δύο έργων και να παρουσιάσουν μια διαφορετική performance στο ελληνικό κοινό σε έναν ιδιαίτερο χώρο όπως είναι αυτός του πρώην ξενοδοχείου Μπάγκειον.

Θα κάνω μια μικρή παρένθεση εδώ για να αναφέρω για αυτούς που δεν γνωρίζουν, ότι το ξενοδοχείο Μπάγκειον στην Ομόνοια είναι ένα από τα πιο ιστορικά κτήρια της Αθήνας, έργο του Τσίλλερ που οικοδομήθηκε το 1888 με δωρεά του Ιωάννη Μπάγκα, εξού και το όνομα. Με αυτό το ξενοδοχείο έχω προσωπικές αναμνήσεις, αφού όταν ήμουν ακόμα μαθήτρια στο Λύκειο, το ξενοδοχείο, που ήταν ήδη παρηκμασμένο, διαχειριζόταν ο πατέρας μιας αγαπημένης μου συμμαθήτριας. Μέσα από το Μπάγκειον πήρα και την πρώτη μου γάτα, αφού την είχε μαζέψει από τον δρόμο η συμμαθήτριά μου και μου την έδωσε για να μην μείνει αδέσποτη.

Ξαναγυρίζοντας στο θέμα μας, οι Ginger Creepers κατάφεραν να μας δώσουν μια αξέχαστη prerformance, ο Χρήστος Καπενής μας ξεκίνησε από το ισόγειο στα σκοτεινά, εξηγώντας μας την ίδρυση του ξενοδοχείου με το καφέ σαντάν και την αίγλη που γνώρισε στα τέλη του 19ου αιώνα. Συνεχίσαμε την ανάβαση στις σκοτεινές σκάλες, περάσαμε στον πρώτο όροφο όπου πήραμε μόνοι μας τις καρέκλες μας για να περάσουμε στο αίθριο, όπου είχαμε την χαρά να λάβουμε μέρος σε ένα διαδραστικό παιχνίδι μαζί του. Ζωγραφίσαμε, δανείσαμε προσωπικά μας αντικείμενα προκειμένου να συμπληρωθεί η παράσταση. Και αυτή η προσέγγιση με το κοινό ήταν υπέροχη γιατί έγινε με γνήσιο και ευγενικό τρόπο.
Μετά είχαμε την χαρά να απολαύσουμε τον μονόλογο του Χρήστου Καπενή και να βρεθούμε μαζί του στην Φλόριδα του 15ου αιώνα, ζήσαμε τη σφαγή των ιθαγενών, ζήσαμε τη φρίκη, ζήσαμε την ομορφιά της απείραχτης φύσης, ζήσαμε την κακία του ανθρώπινου είδους.
Ο Γρηγόρης Χατζάκης που σκηνοθέτησε την όλη παράσταση, που διασκεύασε μαζί με τον Καπενή το κείμενο και που ήταν υπεύθυνος και για τον φωτισμό υπήρξε η σιωπηλή δύναμη πίσω από το πετυχημένο εγχείρημα.
Τα λιτά σκηνικά επιμελήθηκε η Ζωή Αρβανίτη. Όντως λιτά αφού όλη η ουσία της performance δεν χρειαζόταν σκηνικά. Όλα αφήνονται στη φαντασία του θεατή και στο πολύ δυνατό μήνυμα του έργου. Για το κουστούμι του ήρωα υπεύθυνη είναι η σχεδιάστρια Lila Nova. Παραμένοντας στο αγαπημένο της μοτίβο, μας δίνει την αίσθηση του ρετρό, που ταιριάζει απόλυτα στη φιλοσοφία του έργου.

Εν τέλει, είδα μια εξαιρετική προσπάθεια από τους Ginger Creepers και ανυπομονώ να δω και νέα τους δουλειά. Θα προτιμούσα μόνο να ήταν πιο μικρή η διάρκεια, στην ουσία μιλάμε για έναν μονόλογο, ασχέτως της διαδραστικότητας του κοινού και της τοποθέτησης της παράστασης σε έναν ιστορικό χώρο.
Και ένα ευχαριστώ για την τόσο όμορφη κίνηση να μας χαρίσουν το κλειδί ενός από τα δήθεν δωμάτια του ξενοδοχείου: ευγενικό και έξυπνο.
Κλικ για περισσότερα της Εύης Ρούτουλα
Συντελεστές:
Σύλληψη/Μετάφραση/Διασκευή: Ginger Creepers (Χρ. Καπενής-Γρ. Χατζάκης)
Σκηνοθεσία: Γρηγόρης Χατζάκης
Σκηνικά: Ζωή Αρβανίτη
Κοστούμια: Lila Nova
Σχεδιασμός Ήχου: Βύρων Κατρίτσης
Τραγούδι Παράστασης: Blaine L. Reininger (Tuxedomoon)
Βοηθός σκηνοθέτη: Κική Μπαρμπαβασίλογλου
Φωτογραφίες: Φίλιππος Μαργκαλιάς
Γραφιστική Επιμέλεια: Michelangelo Bevilacqua
Δημόσιες σχέσεις και επικοινωνία: Χρύσα Ματσαγκάνη
Ερμηνεύει ο Χρήστος Καπενής

Στο Θέατρο - Ξενοδοχείο Μπάγκειον, Δωμάτιο 1510, Πλατ. Ομονοίας 18, Ομόνοια κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00
Κρατήσεις: 6947079356‬

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου


ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Απλώς έτυχε, Βάγια ΜπαλήΗ συμφωνία των λεόντων, Βαγγέλης ΒουραζάνηςΗ αηδονόπιτα, Ισίδωρος ΖουργόςΟ πόνος της επιστροφής, Άγγελος ΜανουσόπουλοςΤο θηρίο στο πιάνο, Mary WestmacottΌσα οι ψυχές δεν λησμονούν, Δήμητρα ΠαναρίτηΣτη χαραγή της 28ης σελήνης, Θεόδωρος Πάλλας
Εδώ κουμπιά, εκεί κουμπιά... Μα πού πήγαν τα κουμπιά!, Μ. ΦαφαλιούΤο κυνήγι της χήρας, Μ. Σφακιανάκη-ΜανωλίδουΕπίγειος άγγελος, Γιώτα ΜαργαρώνηΤαξιανθίες στοχασμών, Όλγα Κανελλοπούλου-ΝτινοδήμουΔεν θα σε πειράξει κανείς, Βασίλης ΚουτσιαρήςΔεύτερη φύση, Α. ΞηρογιάννηResort, Μιχάλης Κατράκης
Μηναυγή, Ευτυχία ΚατελανάκηΈρωτες υπέρ μεν άγαν, Ρένια Αβαράκη-ΑγραφιώτηΑιώνια σφραγίδα, Απόστολος ΜωραϊτεληςΗ κοινωνία των πωλητών, Δημήτρης ΟρφανίδηςΜετάξι, Νεκταρία Ζαγοριανάκου-Μακρυδήμα
Σκουριασμένη αυτοκτονία, Απόστολος ΜακρίδηςΑποστολή...ΤΕΡΑΤΕΞ, Σταυρούλα Παγώνα
Η Βερόνικα αποφασίζει να πεθάνει, Πάολο ΚοέλιοΗ Ψυχή, ο Έρωτας κι ένας Παραμυθάς, Καίτη ΠαπαδάκηΜε τα κλειδιά στην πόρτα, Μαρία ΜελεμενήΚομμάτια ζωής, Πόλυ ΜίλτουΟι κρίκοι της πόλης, Χ. Μελισσά-ΧαλικιοπούλουΕπτά χρόνια στο αμόνι, Παναγιώτης ΚολέληςΜες τη νύχτα του κόσμου, Μαγδαληνή Θωμά