Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ e-books ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο –παρακολουθείτε όλα τα είδη– ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθοπλασίες: Το παιχνίδι της νύχτας: Η αφύπνιση των θρύλων * Το αγόρι * Έξι τίτλοι των εκδόσεων Ελκυστής * Ασμοδαίος * Ετοιμόρροποι: Αναζητώντας τα μυστικά της σύντηξης * Ο κύριος Σάλβο και η πριγκίπισσα που ταξίδεψε στο φως * Ταξίδι προς την ελευθερία: Αξίζει(;!) * Η εφημερίδα της λέσχης των φαντασμάτων * Άμμος και Λιανή = Αμμουλιανή * Στο Camping: Πυρ, γυνή και θάλασσα ** Διηγήματα: Η ενδεκάτη εντολή * Στιγμές ζωής * Ακατάσχετη ψυχορραγία ** Ποίηση: Ονειρεύτηκα τη Διοτίμα και άλλα εφήμερα ειδύλλια * Τριθέκτη Ώρα * Οδυσσέας * Ναι, αρνούμαι

Ταύρος του Φαρνέζε

Φίλες και φίλοι,

Η εκπληκτική αυτή σύνθεση είναι ελεύθερη διασκευή ενός ελληνιστικού γλυπτού, έργο των Απολλωνίου και Ταυρίσκου, καλλιτεχνών από τις Τράλλεις τη Μικράς Ασίας, οι οποίοι είχαν πάει στη Ρώμη περί το τέλος του 2ου π.Χ. αιώνα.
Ανακαλύφθηκε στις Θέρμες του Καρακάλα το 1545, στην περιοχή της Παλαίστρας, μεταφέρθηκε στη Νεάπολη το 1788 και συμπληρώθηκε από τους γλύπτες Μπιόντι (16ος αιώνας) και Καλί (μέσα 19ου αιώνα).
Αναπαριστά πολύ ζωντανά τον τραγικό θάνατο της Δίρκης, συζύγου του βασιλιά της Θήβας Λύκου, την οποία έδεσαν οι Αμφίων και Ζήθος σε μαινόμενο ταύρο, με σκοπό να την τιμωρήσουν για την άδικη μεταχείριση της μητέρας τους Αντιόπης, τον καιρό που βρέθηκε αιχμάλωτη στη Θήβα.

Το σύμπλεγμα σχηματίζει μια εντυπωσιακή πυραμίδα από διάφορες μορφές. Στον πυρήνα βρίσκονται οι μορφές της αρχικής γλυπτικής σύνθεσης. Ο ένας από τους δύο αδελφούς (Αμφίων ή Ζήθος) κρατά τον τεραστίων διαστάσεων ταύρο από τα κέρατα ενώ ο άλλος σφίγγει το σκοινί με το οποίο θα δέσει την Δίρκη στο αγριεμένο ζώο.
Η τρομαγμένη γυναίκα βρίσκεται κάτω από τα πόδια του ταύρου, με υψωμένα τα χέρια της σε απόγνωση για όσα θα συμβούν.
Οι μορφές ενός σκύλου και ενός βοσκού, θεατών της σκηνής, θεωρούνται μεταγενέστερες, καθώς και ένας θύρσος στα χέρια της Αντιόπης, υποδηλώνοντας την ιδιότητα της μαινάδας.

Η ετικέτα «Ταύρος του Φαρνέζε» δηλώνει ότι το έργο ανήκει στη συλλογή του Αλεσσάντρο Φαρνέζε, μετέπειτα γνωστού ως Πάπας Παύλος Γ΄ (1534-1549), προορισμένο να διακοσμήσει το παλάτσο Φαρνέζε, στο οποίο ο Μιχαήλ Άγγελος είχε διαμορφώσει χώρους για την τοποθέτηση και την ανάδειξη αρχαιοτήτων που έρχονταν στο φως κατά την ανοικοδόμηση της Ρώμης τον 16ο αιώνα.
Κλικ εδώ για περισσότερα της Δήμητρας Παπαναστασοπούλου