Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** ΦΕΤΟΣ ΠΗΓΑΙΝΟΥΜΕ ΘΕΑΤΡΟ με διπλές προσκλήσεις που μπορείτε να διεκδικήσετε εδώ! *** 1ος Διαγωνισμός Παραμυθιού koukidaki: Κυκλοφορεί ήδη το συλλογικό έργο, με κείμενα που διαγωνίστηκαν, από τις εκδόσεις Δερέ. *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμς ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Κλεψύδρα εκδίκησης * Το πέπλο της μοίρας, Αγνή: Η κόρη των Αθηνών και Όταν οι μνήμες ταξιδεύουν * Σιωπηλή φυσαρμόνικα * Ρουμπίνα: η γκεζερά της αθωότητας * Πρωινή καληνύχτα * Love 'n' peace, bro * Στη Σεούλ * Για την Ολίβια * Gloria ** Ποίηση: Αποχρώσεις του μπλε * Ι Δανεικές ψυχές * Σενάρια έρωτα * Ζωτικές αυταπάτες * Το γάντι του σκλάβου * Στάσου λίγο * Ένα μικρό σεντούκι αλήθειες ** Άλλα: Πέτρα, πέτρα χτίζεται * Πέντε βιβλία των εκδόσεων Ελκυστής * Ο κόσμος πίσω από τον καθρέφτη ** Διηγήματα: Οι δυο αδερφές και άλλες ιστορίες * Με τον Τζον Μάλκοβιτς στη Βίλνα * Ο κύριος Κάπα θα έλεγε κανείς ** Παιδικά: Η γοργόνα με τα όμορφα πόδια * Ανθισμένες πατάτες ** Νουβέλα: Το χωριό των ανθρώπων

Τετάρτη 7 Ιουλίου 2021

Η Δήμητρα Παπαναστασοπούλου και οι Παλαιοί λογαριασμοί


Η Δήμητρα Παπαναστασοπούλου μιλάει για το νέο της μυθιστόρημα, Παλαιοί λογαριασμοί, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις 24γράμματα. Μάλιστα στις εσωτερικές σελίδες παρατίθενται τμήματα των πινάκων: Γυναίκα με σταυρωμένα χέρια (Ρablo Picasso), Πορτρέτο της δεσποινίδας Ν.Α. και δύο τριαντάφυλλα (Γιάννης Τσαρούχης), Η γυναίκα με τη βεντάλια (Gustav Klimt), H Florence Dombey στο “Σαλόνι του Καπετάνιου Cuttle” του Κάρολου Ντίκενς (William Maw Egley), Πορτρέτο της Li Qingzhao (Yang ShuTao), Η γυναίκα με τα μαύρα (William Merritt Chase), Η γυναίκα με τα κόκκινα μαλλιά (Amedeo Modigliani), Μαντάμ X (John Singer Sargent), Πορτρέτο κυρίας στα λευκά (Frida Kahlo), Τα νυχτοπούλια (Edward Hopper). Στην περίληψη λέει:
Η Βασιλεία Γερανίου είναι μια νέα και ανεξάρτητη γυναίκα του 20ού αιώνα. Αφήνοντας πίσω της τις πληγές μιας άτυχης σχέσης, αφοσιώνεται με πάθος στην εργασία της. Η ήσυχη και προγραμματισμένη ζωή της συνταράσσεται με την εμφάνιση ενός άνδρα, κλεισμένου στα μυστικά του. Ένας θυελλώδης έρωτας γεννιέται, προβληματικός από την αρχή, ανυπέρβλητος ως το τραγικό τέλος του. Όταν όλα φαίνονται να τελειώνουν, όταν η ζωή της Βασιλείας μετατρέπεται σ’ ένα τεράστιο κενό, εμφανίζεται η ελπίδα για ένα φωτεινό αύριο.
Η Γουάν Φεν είναι μια Κινέζα της ανώτερης κάστας του 16ου αιώνα, σύζυγος και μητέρα τριών παιδιών. Βαθύ μίσος και κακή κρίση την οδηγούν μακριά από το περιβάλλον της και καταλήγει να πέσει στο τελευταίο κοινωνικό σκαλοπάτι της αυστηρής κινεζικής κοινωνίας. Η ομορφιά και η μόρφωσή της θα την βοηθήσουν να αναρριχηθεί, να γίνει μέντορας ενός ισχυρού άνδρα και ν’ αποκτήσει υψηλές γνωριμίες. Θα παλέψει για τη ζωή της εν μέσω πολέμου, λίγο πριν την επικράτηση της δυναστείας των Τσινγκ, θα χάσει την εύνοια του εραστή της όταν η ομορφιά της θα μαραθεί, και θα καταλήξει να συνεχίσει τη ζωή της μ’ έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο.
Η Τζόντι Βίνεη είναι ένα φτωχοκόριτσο και ζει στο Λονδίνο του δεύτερου μισού του 19ου αιώνα. Ένα ατύχημα την οδηγεί στην πορνεία. Η ομορφιά της είναι ένα όπλο που πρέπει να μάθει να χρησιμοποιεί σωστά. Η ζωή τής δίνει την ευκαιρία να ζήσει μακριά, στη Νέα Υόρκη, με εφόδιο μια κλεμμένη περιουσία. Η επιπολαιότητα της νιότης θα σβήσει αυτή την ευκαιρία πολύ σύντομα.
Οι ζωές αυτών των γυναικών τρέχουν παράλληλα. Οι γυναίκες των προηγούμενων αιώνων είναι παλιότερες ενσαρκώσεις της Βασιλείας Γερανίου. Το βαρύ κάρμα που έχει δημιουργηθεί, πέφτει στις πλάτες της και καλείται να το πληρώσει, και να βάλει τα θεμέλια για μια καλύτερη ζωή.


Πώς ξεκίνησε το συγγραφικό ταξίδι; Ποιο ήταν το έναυσμα, η ιδέα, η έμπνευση που αποτέλεσε την αρχή των πάντων και ολοκληρώθηκε με το μυθιστόρημα «Παλαιοί Λογαριασμοί»;
Δήμητρα Παπαναστασοπούλου: Ένα τυχαίο γεγονός, μια φιλική συζήτηση για άσχημες συμπεριφορές ανθρώπων που ή «πληρώνουν» γι’ αυτές ή περνούν την υπόλοιπη ζωή τους χωρίς κανέναν προβληματισμό, έφερε στον νου μου την μεταφυσική φιλοσοφία περί κάρμα και η σπίθα ενός βιβλίου βασισμένου σ’ αυτή την κοσμοθεωρία γεννήθηκε άμεσα. Φρεσκάρησα τις γνώσεις μου και άρχισα να σκέπτομαι την/τις ηρωίδες μου.

Η υπόθεση έχει τρεις βασικές ηρωίδες. Με ποια από τις τρεις αυτές γυναίκες ταυτίζεστε περισσότερο και με ποια λιγότερο;
Δ.Π.: Δεν ταυτίζομαι με καμία. Δούλεψα πολύ πάνω σε τι είδους πράξεις θα έχτιζα ένα «βεβαρυμένο» παρελθόν, σε ποια εποχή και σε ποιο κράτος θα ζούσε η κάθε μία, και βάσει αυτών, διαμόρφωσα τους χαρακτήρες τους.

Πώς θα χαρακτηρίζατε το βιβλίο με μια λέξη ή με μια φράση;
Δ.Π.: Μμμ… πολύ δύσκολο ερώτημα. Το περιεχόμενο είναι συγχρόνως περίπλοκο και απλό, αλλά μια λέξη δεν μου φθάνει. Μάλλον κλείνω προς τον ύμνο της αγάπης, και θα περιοριστώ στη φράση: «η αγάπη όλα τα υπομένει, όλα τα ελπίζει» για να συμπληρώσω ότι όποτε ακολουθούμε το δικό της μονοπάτι, βγαίνουμε στο τέλος πλήρεις και ψυχικά κερδισμένοι.

Τι θα θέλατε να πείτε στον αναγνώστη που πρόκειται να διαβάσει το βιβλίο;
Δ.Π.: Θα πω ότι θα «ταξιδέψει» σε διαφορετικές εποχές, ήθη, έθιμα και συνθήκες διαβίωσης. Δίπλα στους ήρωες και στις ηρωίδες θα ζήσει πολέμους άλλοτε πραγματικούς και άλλοτε εσωτερικούς, εξ ίσου δύσκολους και απαιτητικούς. Θα μαγευτεί από την εξωτική και μακρινή Κίνα, θα ανατριχιάσει με το Λονδίνο των μέσων του 19ου αιώνα, θα έρθει αντιμέτωπος με προβληματικές σύγχρονες καταστάσεις του 20ού αιώνα και θα διαπιστώσει ότι πάντοτε ο άνθρωπος καλείται να περάσει δια πυρός και σιδήρου, ώσπου να βρει τον εαυτό του και τις ισορροπίες του. Ότι το τραγικό παραμονεύει δίπλα μας, ακούμε την ανάσα του να μας βαραίνει. Και ότι αξίζει να βλέπουμε τον κόσμο με αισιοδοξία, να πιστεύουμε στον εαυτό μας και στον άνθρωπο.

Η Δήμητρα Παπαναστασοπούλου γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Λάρισα. Σπούδασε ξενοδοχειακά στη Ρόδο (ΑΣΤΕΡ) και οικονομικά στη Θεσσαλονίκη (Ανωτάτη Βιομηχανική), όπου έμεινε και εργάστηκε για είκοσι χρόνια. Είναι παντρεμένη και ζει στην Αθήνα. Αρθρογραφεί σταθερά στα διαδικτυακά περιοδικά The Mythologists, iporta.gr και Books & Style. Πολλά από τα άρθρα της μπορείτε να τα βρείτε και στο προσωπικό της μπλογκ: Myownnovelsworld.blogspot.com.
Εργογραφία: Σαν στάχυα στο χρόνο, Διόπτρα 2012 | Στη σκιά των αιώνων, Διόπτρα 2013 | Από Ξύλο και Ασήμι, Διόπτρα 2015 | Ανεξέλεγκτο πάθος, Εμπειρία εκδοτική 2017 | Όταν σωπαίνει το φως, Άνεμος 2018 | Σίβυλλα, Το τίμημα της ύβρεως, Άνεμος 2019. Επίσης, έχει συμμετάσχει με διηγήματα στις παρακάτω ομαδικές εκδόσεις: Για πού το ’βαλες Χριστουγεννιάτικα;, Εμπειρία εκδοτική, 2016 | Παιγνίδια του Θρόνου στο Βυζάντιο, I-write (2019) και στο αγγλόγλωσσο Coronavirus, an alien or an ancient virus?, Ontime Books (2020).

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Σενάρια έρωτα, Θεοχάρης ΣαρμίδηςΠέντε βιβλία των εκδόσεων ΕλκυστήςΣιωπηλή φυσαρμόνικα, Μαίρη Φιλιππίδου-ΚατσαίδουΠρωινή καληνύχτα, Μάτας ΠαπανικολάουΟ κύριος Κάπα θα έλεγε κανείς, Κυριάκου ΓατουρτζίδηGloria, Νίκου-Τρυπιά ΑλεξάνδρουΣτη Σεούλ, Ευτυχίας Δοβλέτογλου
Για την Ολίβια, Πέτρου ΒαζακόπουλουΙ Δανεικές ψυχές, Αλέξανδρου ΤσελεπιδάκηΑνθισμένες πατάτες, Άννας ΛύκουΤο χωριό των ανθρώπων, Νίνο ΞυπολιτάςLove 'n' peace, bro, Ειρήνης ΝομικούΑποχρώσεις του μπλε, Ανθής ΠάνουΤο γάντι του σκλάβου, Νικήτα Π. Καμπάνη
Ρουμπίνα: η γκεζερά της αθωότητας, Χριστόδουλου ΛιτζερίνουΚαρφωμένοι ήλιοι, Αθανάσιου Νικολόπουλου
Ο κόσμος πίσω από τον καθρέφτηΖωτικές αυταπάτες, Βίκυς ΚέκηΜε τον Τζον Μάλκοβιτς στη Βίλνα, Άγγελου ΓιαννακόπουλουΣτάσου λίγο, Καλλιόπης ΜπαγουλήΈνα μικρό σεντούκι αλήθειες, Κυριακή Ακριτίδου