ΣΗΜΕΙΩΣΤΕ: Προσφορά με κάθε εισιτήριο άλλο ένα δώρο για τους αναγνώστες του koukidaki για την παράσταση Οι ψευτοσπουδαίες ή για τις Αδελφές Papin *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks όπως: Το αμάρτημα της μητρός μου, Γ. Βιζυηνός * Αδερφοί Καραμάζοβ, Φ. Ντοστογιέβσκι * Ανένταχτα, Ν. Καββαδία * Αναρχικός τραπεζίτης, Φ. Πεσσόα * Η πτώση, Α. Καμύ * Ασκητική, Ν. Καζαντζάκη * Το ξύλινο παλτό, Κ. Γώγου κ.ά ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο, παρακολουθείτε όλα τα είδη και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται!
Το koukidaki σάς πηγαίνει ΘΕΑΤΡΟ με διπλές προσκλήσεις! Επιλέξτε από τις ακόλουθες παραστάσεις και αφήστε το όνομά σας μαζί με την επιθυμητή ημέρα: Αυτοκράτωρ Αδριανός * Η φιλοσοφία ενός γάτου * (Μ)Παρωδύσσεια *** ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Διπλή ταυτότητα * Η αηδονόπιτα * Το θηρίο στο πιάνο * Μετάξι * Η συμφωνία των λεόντων * Όσα οι ψυχές δεν λησμονούν * Resort * Απλώς έτυχε * Μες τη νύχτα του κόσμου * Οι κρίκοι της πόλης * Η Βερόνικα αποφασίζει να πεθάνει * Η Ψυχή, ο Έρωτας κι ένας Παραμυθάς * Το κυνήγι της χήρας * Επίγειος άγγελος * Αιώνια σφραγίδα * Δύο νύχτες στην Αίγυπτο ** Νουβέλα: Με τα κλειδιά στην πόρτα ** Θεατρικό: Άκουσε τα κύματα * Σκουριασμένη αυτοκτονία ** Διηγήματα: Έρωτες υπέρ μεν άγαν * Στη χαραγή της 28ης σελήνης * Κομμάτια ζωής * Επτά χρόνια στο αμόνι ** Παιδικά: Το κασελάκι και άλλες τρεις ιστορίες για ξυλοκόπους και παράδες * Η κουκουβάγια η τετραγωνομάτα * Ο μαγεμένος καθρέφτης και Ένας αδικοχτυπημένος από τη μοίρα γίγαντας * Αποστολή... ΤΕΡΑΤΕΞ * Δεν θα σε πειράξει κανείς * Εδώ κουμπιά, εκεί κουμπιά... Μα πού πήγαν τα κουμπιά! ** Ποίηση: Μηναυγή * Ταξιανθίες στοχασμών * Η κοινωνία των πωλητών ** Χαϊκού: Δεύτερη φύση

Δευτέρα, 20 Μαρτίου 2017

Ευτυχισμένες μέρες

Πριν λίγες μέρες παρακολουθήσαμε άλλη μια παράσταση του βραβευμένου έργου του Σάμουελ Μπέκετ, τις Ευτυχισμένες Μέρες, που ανεβαίνει στο θέατρο Bios, σε σκηνοθεσία της κ. Λιούλιου και μετάφραση του κ. Καψάλη. Και σε αυτή την περίπτωση μπορούμε να μιλήσουμε για μια φιλότιμη προσπάθεια, τόσο από την κ. Λαζαρίδου στον ρόλο της Γουίννυ, όσο και με το παραπάνω από τον κ. Άγγελο Σκασίλα, στον ρόλο του Γουίλλυ. Ο τελευταίος δε έτεινε να κλέψει και την παράσταση μέσα από τον ελάχιστο του ρόλο που, φεύ, του δίδεται στις ελληνικές παραστάσεις που ανεβαίνουν, του συγκεκριμένου έργου. Διότι, πράγματι, ο ρόλος του είναι μικρός, πολύ λίγος, μα που φτάνει να γίνει σχεδόν καταλυτικός, ορισμένες στιγμές, προκειμένου να καταλάβουμε λίγο καλύτερα και ίσως κάπως πιο εύκολα την Γουίννυ και το τι θέλει ακριβώς να μας πει. Αν θέλει να μας πει… και μέσα από μια τέτοια ερώτηση, αναπόδραστα οδηγούμαστε και στον πυρήνα του έργου. Τι θέλει να μας πει και με ποιο τρόπο ο Μπέκετ μέσω της Γουίννυ, κυρίως, σ’ αυτό το έργο.

Πολλοί το έχουν χαρακτηρίσει ακατάληπτο και κατ’ επέκταση αχαρακτήριστο. Είναι όμως έτσι; Αναπόφευκτα θα πρέπει να οδηγηθούμε στο καθ’ αυτό κείμενο, πέραν της παραστάσεως. Τόσο στο κείμενο έτσι όπως το έγραψε ο Μπέκετ και έχει μεταφερθεί στην γλώσσα μας, όσο και στο τι έχει ειπωθεί γύρω απ’ αυτό σε επίπεδο κριτικής και ερμηνείας, είτε στην θεατρική του αναπαράσταση, είτε όσον αφορά το βιβλίο. Κι ενώ στα ελληνικά η κριτική μπορεί εύκολα να σταχυολογηθεί, στα αγγλικά επί παραδείγματι, υπάρχουν ολόκληρα βιβλία ερμηνείας κ.λ.π. Ας δούμε λοιπόν τι θέλει να μας πει ο Μπέκετ με αυτό το έργο.

Στο Μπεκετικό έργο κυριαρχεί το «δεν», ήτοι το αρνητικό πρόσημο. Δεν υπάρχει δράση, έτσι όπως την έχουμε συνηθίσει. Ό,τι υπάρχει βρίσκεται στην απουσία, στην αντι-αξία και στο αντι-συναίσθημα. Το παράλογο υφίσταται εντός του έργου, και το έργο δεν κινείται στα πλαίσια αυτού. Η εγκλωβισμένη Γουίννυ ακινητοποιεί τον χρόνο, έως τον θάνατο. Δεν υπάρχει πουθενά η υποψία κάποιας αλλαγής. Γιατί τα πράγματα δεν αλλάζουν στον Μπέκετ. Αυτόχρημα αναδεικνύεται μια υπαρξιακή αγωνία, που ένεκα των παραπάνω καταλήγει σε μία βάσανο του να υπάρχεις. Με αποτέλεσμα αυτή η ύπαρξη να καταλήγει γεμάτη ενοχές. Κι όλα τα παραπάνω δοσμένα μέσα από σύμβολα που όμως τείνουν να εξαλειφθούν ή να μην γίνουν κατανοητά εξαιτίας μιας γλώσσας τόσο απλής και καθημερινής, που αυτή η απλότητα την κάνει να φανεί σαν λόγια του αέρα. Και τι μένει στο τέλος απ’ όλ’ αυτά;

Μα μόνο η συνείδηση αυτής της ανθρώπινης ύπαρξης. Μια συνείδηση που συνεχώς αγγίζει τα όρια την ύπαρξης. Τόσο απλά λεκτικά μα και τόσο βαθιά ψυχικά. Μιας ανθρώπινης ύπαρξης τόσο έρημης και μόνης που μόνο θλίψη μπορεί να μας φέρει. Πλην όμως, αυτά στο θεατρικό σανίδι δεν αποτελούν τίποτα περισσότερο από μια παγίδα. Μια παγίδα που την αντιλαμβανόμαστε μόνο όταν εγκαταλείψουμε την παράσταση. Και αυτό που μας μένει στο τέλος δεν είναι τίποτα παραπάνω απ’ το τίποτα. Διότι αυτή η αγωνία της ανθρώπινης ύπαρξης καταλήγει στο τίποτα, όπως κι η ανθρώπινη ύπαρξη. Όσο, δε, της λείπει και η πίστη, τόσο θα παραμένει μια αγωνία.

Στο ζητούμενο τώρα. Κατάφερε η παράσταση να μας αποδώσει όλα τα παραπάνω; Που, αδιαμφισβήτητα, είναι πάρα πολύ δύσκολα; Προσωπικά έχω παρακολουθήσει όλες τις Ευτυχισμένες Μέρες που έχουν ανέβει την τελευταία δεκαετία, εξαιρουμένης εκείνης της παράστασης με την κ. Φιλιππίδου. Καμία δεν κατάφερε να αποδώσει όλα τα παραπάνω, σε αντίθεση με αγγλικές παραστάσεις του ιδίου έργου που έχω δει και τα έχουν πάει περίφημα. Δεν γνωρίζω τι μπορεί να φταίει. Αυτό που γνωρίζω είναι πως η τελευταία αποτελεί πράγματι μια φιλότιμη προσπάθεια να αποδοθεί ένα μεγάλο μέρος των ανωτέρω και γι’ αυτό και μόνο θα την χαρακτήριζα αρκούντως επιτυχημένη.

Τέλος δεν κατάλαβα πως μπορεί να συνάδει ο σωρός με τα βιβλία που είναι πνιγμένη η Γουίννυ σ’ αυτήν την παράσταση, με όλα τα παραπάνω.

Δηλώνω πάντα ερασιτέχνης και φανατικός θεατρόφιλος.
Περισσότερα του ίδιου
Συντελεστές:
Συγγραφέας: Σάμιουελ Μπέκετ
Μετάφραση: Διονύσης Καψάλης
Σκηνοθεσία: Σύλβια Λιούλιου
Δραματουργία: Νίκος Φλέσσας-Σύλβια Λιούλιου
Σκηνικά-κοστούμια: Άγγελος Μέντης
Επιμέλεια κίνησης: Αγγελική Στελλάτου
Ηχητική σύνθεση: Γιώργος Πούλιος
Φωτισμοί: Αλέκος Γιάνναρος
Φωτογραφίες: Σπύρος Στάβερης
Παίζουν: Όλια Λαζαρίδου, Άγγελος Σκασίλας
Στο BIOS (Πειραιώς 84, Γκάζι, 2103425335) κάθε ΠαρασκευήΣάββατο και Κυριακή στις 21:00

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου


ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Απλώς έτυχε, Βάγια ΜπαλήΗ συμφωνία των λεόντων, Βαγγέλης ΒουραζάνηςΗ αηδονόπιτα, Ισίδωρος ΖουργόςΟ πόνος της επιστροφής, Άγγελος ΜανουσόπουλοςΤο θηρίο στο πιάνο, Mary WestmacottΌσα οι ψυχές δεν λησμονούν, Δήμητρα ΠαναρίτηΣτη χαραγή της 28ης σελήνης, Θεόδωρος Πάλλας
Εδώ κουμπιά, εκεί κουμπιά... Μα πού πήγαν τα κουμπιά!, Μ. ΦαφαλιούΤο κυνήγι της χήρας, Μ. Σφακιανάκη-ΜανωλίδουΕπίγειος άγγελος, Γιώτα ΜαργαρώνηΤαξιανθίες στοχασμών, Όλγα Κανελλοπούλου-ΝτινοδήμουΔεν θα σε πειράξει κανείς, Βασίλης ΚουτσιαρήςΔεύτερη φύση, Α. ΞηρογιάννηResort, Μιχάλης Κατράκης
Μηναυγή, Ευτυχία ΚατελανάκηΈρωτες υπέρ μεν άγαν, Ρένια Αβαράκη-ΑγραφιώτηΑιώνια σφραγίδα, Απόστολος ΜωραϊτεληςΗ κοινωνία των πωλητών, Δημήτρης ΟρφανίδηςΜετάξι, Νεκταρία Ζαγοριανάκου-Μακρυδήμα
Σκουριασμένη αυτοκτονία, Απόστολος ΜακρίδηςΑποστολή...ΤΕΡΑΤΕΞ, Σταυρούλα Παγώνα
Η Βερόνικα αποφασίζει να πεθάνει, Πάολο ΚοέλιοΗ Ψυχή, ο Έρωτας κι ένας Παραμυθάς, Καίτη ΠαπαδάκηΜε τα κλειδιά στην πόρτα, Μαρία ΜελεμενήΚομμάτια ζωής, Πόλυ ΜίλτουΟι κρίκοι της πόλης, Χ. Μελισσά-ΧαλικιοπούλουΕπτά χρόνια στο αμόνι, Παναγιώτης ΚολέληςΜες τη νύχτα του κόσμου, Μαγδαληνή Θωμά