Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ e-books ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Όλα θα πάνε καλά ή και όχι * Νυχτοπερπατήματα * Ο πρίγκιψ του δευτέρου ορόφου * Ο αρχάγγελος των βράχων * Το όνειρο του γερακιού * Όταν το μαζί πληγώνει * Δίχως ένα αντίο * Κλουαζονέ * Οι Ελληνίδες: Η υποδόρια επανάσταση * Οι μοίρες της αστροφεγγιάς, Οικογένεια Πελτιέ, Η κατάρα, Ροζ, Ανθοπωλείον ο Έρως * Το δάσος των ψυχών * Ρε μπαγάσα * Σε είδα ** Ποίηση: Δεύτερη φωνή Ι * Σκοτεινή κουκκίδα * Καταδύσεις * Λυκόσκυλα, Ίμερος και Ηλιοτρόπιο ονείρων * Εν αρχή ην ο έρως ** Διηγήματα: Το δέρμα της φώκιας * Ταρτάν το άλογο, Θεατές και δράστες και Η αγωνία του μέτρου * Στερνό μελάνι * Τέσσερις συλλογές διηγημάτων από τις εκδόσεις Βακχικόν ** Διάφορα άλλα: Οι πουτ@νες κι εγώ ** Μουσικό άλμπουμ: Worthless Treasures

Ο βασιλιάς με τα κίτρινα

Ο βασιλιάς με τα κίτρινα, Ρόμπερτ Γ. Τσέιμπερς

Καλώς ήρθατε φίλοι μου σε ένα ακόμη αναγνωστικό ταξίδι στην πολιτιστική ιστοσελίδα koukidaki, παρέα με το βιβλίο «Ο βασιλιάς με τα κίτρινα» του Robert W. Chambers!
Ξεκινώντας με τα πληροφοριακά στοιχεία, να σημειώσω πως ο πρωτότυπος τίτλος του ήταν «The King in yellow» και πως η πρώτη έκδοση στην ελληνική γλώσσα έγινε το 2000 από τις εκδόσεις Αίολος.

Το συγκεκριμένο έργο είχε πέσει στην αντίληψή μου με αφορμή τα εγκωμιαστικά σχόλια του Χ.Φ. Λάβκραφτ στο δοκίμιό του «Υπερφυσικός τρόμος στη λογοτεχνία». Μάλιστα, έχοντας μέχρι εκείνη τη στιγμή ολοκληρώσει την ανάγνωση των δύο πρώτων απ' τους τέσσερις τόμους που αποτελούν τα άπαντα του Χ.Φ. Λάβκραφτ, το επόμενο λοιπόν που έβαλα ως στόχο να διαβάσω, ήταν η συλλογή διηγημάτων του Ρόμπερτ Γ. Τσέιμπερς, «Ο βασιλιάς με τα κίτρινα».

Όταν έφτασε τελικά το πλήρωμα του χρόνου και ξεκίνησα να περιδιαβαίνω τις σελίδες του συγκεκριμένου βιβλίου, πληροφορήθηκα αρχικά στον προλογισμό του Μάκη Πανώριου, ένα αναμενόμενο γεγονός: Πως δεν ήταν μονάχα ο Χ.Φ. Λάβκραφτ που επηρεάστηκε τόσο έντονα από τις γραφές του Ρόμπερτ Γ. Τσέιμπερς, μα υπήρχε ακόμη κι ένα μεγάλο πλήθος ομότεχνων, που εμπνεύστηκαν από το έργο του. Ενδεικτικά, αναφέρονται τα ονόματα των κάτωθι συγγραφέων: Όγκαστ Ντέρλεθ, Κλάρκ Άστον Σμιθ, Ρόμπερτ Ε. Χάουαρντ, Άλγκερνον Μπλάκγουντ και τόσων άλλων.
Αυτό στάθηκε επίσης ένα ακόμη κίνητρο για να αφιερωθώ κατόπιν για αρκετές μέρες στην προσεκτική ανάγνωση των ιστοριών του Ρόμπερτ Γ. Τσέιμπερς.

Οι πρώτες πέντε ιστορίες, από τις δέκα που συναντούμε –και τις οποίες θα σας παρουσιάσω ενδεικτικά παρακάτω– συνδέονται όλες τους με μια αδιόρατη, έμμεση, κοινή θεματολογία: Αυτή, του μυστηριώδους βιβλίου με τον τίτλο «Ο βασιλιάς με τα κίτρινα».
Η διαδρομή μας ξεκινά κάπως έτσι: Αρχικά, με το διήγημα «Αποκαταστάσεις υπολήψεων», όπου συναντούμε για πρώτη φορά στη σελίδα 28 και την αναφορά της ύπαρξης του βιβλίου με το τίτλο «Ο βασιλιάς με τα κίτρινα». Κι αυτό, γιατί ο πρωταγωνιστής μας το διαβάζει κατά την ανάρρωσή του, έπειτα από ένα ατύχημα που είχε με το άλογό του. Και το γεγονός πως χτύπησε στο κεφάλι από την πτώση του, έκρινε επιβεβλημένη τη νοσηλεία του σ' ένα ιδιωτικό άσυλο για θεραπεία.
Ζώντας λοιπόν τα γεγονότα της μετέπειτα ζωής του, όλα τους περιπλέκονται στη συνέχεια με την είδηση της απελευθέρωσης, δια νόμου, της αυτοκτονίας, τον επίσημο Κυβερνητικό Θάλαμο αερίων, το χειρόγραφο της αυτοκρατορικής δυναστείας της Αμερικής και τις υπηρεσίες των Αποκαταστάσεων Υπολήψεων του κυρίου Γουάιλντ, οδεύοντάς μας σε μια απρόβλεπτη, ή κατ' άλλους προδιαγεγραμμένη, κατάληξη.
Συνεχίζουμε κατόπιν με την ιστορία που έχει τίτλο «Η μάσκα». Εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα υγρό διάλυμα με παράξενες ιδιότητες, το οποίο καταφέρνει να πετρώνει κάθε φυτό ή ζώο που θα έρθει σε επαφή μαζί του. Ένα στοιχείο δηλαδή, το οποίο συνειρμικά μας παραπέμπει αμέσως στην τέχνη των αλχημιστών. Κι όταν ένα τέτοιο κατασκεύασμα βρίσκεται σε ανθρώπινα χέρια, τότε μπορεί να αποδειχθεί επικίνδυνο ακόμη και για τον κάτοχό του…
Προχωρώντας στο διήγημα «Στην αυλή του δράκοντα», ο πρωταγωνιστής μας, έπειτα από την ανάγνωση του βιβλίου «Ο βασιλιάς με τα κίτρινα» καταφεύγει στην εκκλησία του Σεν Μπαρναμπέ ώστε να βρει θεραπεία για την ψυχή και το μυαλό του. Μέχρι που του κεντρίζει το ενδιαφέρον ένας παράξενος άντρας και συγκεκριμένα αυτός που χειρίζεται το εκκλησιαστικό, μουσικό όργανο. Διατηρεί ένα βλέμμα μίσους στο κάτωχρο πρόσωπό του, πράγμα που κάνει τον ήρωά μας να τρομάξει και να αποχωρήσει γρήγορα από εκεί. Αυτό ωστόσο δε σημαίνει πως μπορεί να ξεφύγει και από αυτόν τον παράξενο άνθρωπο...
Και συνεχίζουμε κατόπιν με τα ανεξήγητα, μα τόσο αληθοφανή όνειρα ενός ζωγράφου και μιας κοπέλας, που είναι το μοντέλο του, τα οποία περιγράφονται γλαφυρά στο «Το κίτρινο σημάδι». Στην πλοκή προστίθεται ένας αποκρουστικός νυχτοφύλακας μίας εκκλησίας και μια φωνή που ρωτά επίμονα τον ζωγράφο αν βρήκε το Κίτρινο Σημάδι, δείχνοντας έτσι τον δρόμο για την μοίρα των χαρακτήρων μας…
Έπειτα, φτάνουμε στο διήγημα «Η δεσποινίς Ντ' Ις». Σε αυτό έχουμε να κάνουμε με έναν χαμένο κυνηγό σ' έναν ανεμοδαρμένο ρεικότοπο, ο οποίος για καλή του τύχη συναντά μια κοπέλα. Είναι όμως στ' αλήθεια τυχερός; Όπως του εξομολογείται η ίδια: «Ο ρεικότοπος είναι άγριος και έρημος. Είναι εύκολο να εισέλθεις, αλλά μερικές φορές όσοι εισέρχονται δεν φεύγουν ποτέ.».
Και το παζλ του λογοτεχνικού μας ταξιδιού στις εξομολογήσεις του συγγραφέα Ρόμπερτ Γ. Τσέιμπερς στο βιβλίο «Ο βασιλιάς με τα κίτρινα», ολοκληρώνεται με τα εξής διηγήματα: «Ο παράδεισος των προφητών», «Η οδός των τεσσάρων ανέμων», «Η οδός της πρώτης οβίδας», «Η οδός της Παναγίας των αγρών» και καταλήγει με το «Οδός Μπαρέ».

Προσωπικά, οφείλω να παραδεχτώ πως σε αυτό το βιβλίο προσδοκούσα ότι όλες οι ιστορίες θα περιείχαν στην ίδια αναλογία τα στοιχεία του τρόμου, της φαντασίας και της πραγματικότητας. Ωστόσο, τις τελευταίες πέντε διηγήσεις θα τις χαρακτήριζα περισσότερο ως κοινωνικού χαρακτήρα, καθώς περιέχουν αρκετά δραματοποιημένα στοιχεία της καθημερινότητας. Έτσι, ήταν αναμενόμενο να απολαύσω περισσότερο τα πρώτα πέντε διηγήματα, παρά τα υπόλοιπα.

Εσάς ποια ιστορία σας κέντρισε περισσότερο το ενδιαφέρον;
Θα χαρώ να διαβάσω την άποψή σας!

Σας εύχομαι ένα όμορφο αναγνωστικό ταξίδι.



Επιμέλεια - διορθώσεις: Τζένη Κουκίδου

Επίσης:

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Το δέρμα της φώκιας, Αριστούλας ΔάλληWorthless Treasures, Temple Music΄Σε είδα, Ιωάννη ΜαρίνουΟ αρχάγγελος των βράχων, Μένιου ΣακελλαρόπουλουΝυχτοπερπατήματα, Λέιλα ΜότλιΛυκόσκυλα Αγγέλας Καϊμακλιώτη, Ίμερος Μαίρης Χάψα και Ηλιοτρόπιο ονείρων Γιάννη ΑναστασόπουλουΔίχως ένα αντίο, Γωγώς Ψαχούλια
Ρε μπαγάσα, Θεόδωρου ΟρφανίδηΤέσσερις συλλογές διηγημάτων από τις εκδόσεις ΒακχικόνΌταν το μαζί πληγώνει, Βικτώριας ΠροβίδαΤαρτάν το άλογο Ευτυχίας Καλλιτεράκη, Θεατές και δράστες Σύλβας Γάλβα και Η αγωνία του μέτρου Γιώργου ΣπανουδάκηΚλουαζονέ, Λίνας ΒαλετοπούλουΤο δάσος των ψυχών, Ιωάννη ΜαρίνουΟι πουτ@νες κι εγώ, Γιάννη Ράμνου
Ο πρίγκιψ του δευτέρου ορόφου, Άρη ΣφακιανάκηΟι Ελληνίδες: Η υποδόρια επανάσταση, Χρύσας ΜαρδάκηΡοζ, Ανθοπωλείον ο Έρως, Οικογένεια Πελτιέ, Οι μοίρες της αστροφεγγιάς, Η κατάραΣτερνό μελάνι, Άγγελου Αναγνωστόπουλου
Εν αρχή ην ο έρως, Ευαγγελίας ΤσακίρογλουΤο όνειρο του γερακιού, Αλεξάνδρας ΜπελεγράτηΔεύτερη φωνή Ι, Γιάννη Σμίχελη