ΣΗΜΕΙΩΣΤΕ: Προσφορά με κάθε εισιτήριο άλλο ένα δώρο για τους αναγνώστες του koukidaki για την παράσταση Οι ψευτοσπουδαίες *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks όπως: Ασκητική, Ν. Καζαντζάκη * Το ξύλινο παλτό, Κ. Γώγου κ.ά ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο, παρακολουθείτε όλα τα είδη και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται!
Το koukidaki σάς πηγαίνει ΘΕΑΤΡΟ με διπλές προσκλήσεις! Επιλέξτε από τις ακόλουθες παραστάσεις και αφήστε το όνομά σας μαζί με την επιθυμητή ημέρα: Αυτοκράτωρ Αδριανός * Μακιαβέλλι *** ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Επίγειος άγγελος * Αιώνια σφραγίδα * Δύο νύχτες στην Αίγυπτο * Στον Όλυμπο της Ζανζιβάρης * Το λίκνο της ζωής * Hippie * Φιλήμων, ο ερευνητής του μεταφυσικού * Οδυσσέας Ντεσάντ, η ερωμένη του σπαθιού και του ρόδου * Οι Άγιοι τόποι του Σεμπάστιαν Λιαργκόβα * Το άρωμα της γυναίκας με τα μαύρα * Ουμπούντου ** Νουβέλα: Σκόνη στο πρόσωπο ** Θεατρικό: Άκουσε τα κύματα * Σκουριασμένη αυτοκτονία * Ωτακουστής και Το μπλουζ της Κυριακής ** Διηγήματα: Τα χρονικά της Ταμπου-Ρίας * Κόκκινη κλωστή δεμένη * Ανεξίτηλες στιγμές ** Παιδικά: Εδώ κουμπιά, εκεί κουμπιά... Μα πού πήγαν τα κουμπιά! * Βιβλία από τις εκδόσεις Ελληνοεκδοτική * Εκείνο το ταξίδι * Μάθε τον φόβο να νικάς! ** Ποίηση: Σύμφωνα συμβίωσης Ουρανού και Κόλασης * Με το βλέμμα του Ομήρου * Κλειδιά στο τραπέζι * PASSA TEMPO * Λοβοτομές τελευταίας τεχνολογίας * Φαντάσματα * Ο τελευταίος χτύπος * Το βλέμμα του χάους * Η ζωή μου, μια εκκρεμότητα * Φωτόστιχα ** Μαρτυρία: Η φωνή μέσα μου

Δευτέρα, 10 Οκτωβρίου 2016

Ιχνηλατώντας την πορεία του ηρωικού οπλίτη

Σήμερα φιλοξενούμε στο άρθρο μας ένα διαφορετικό είδος ανάγνωσης από τα συνηθισμένα.
Το βιβλίο Πυρφόρος οπλίτης συμπεριλαμβάνεται στο τομέα του ιστορικού μυθιστορήματος και τοποθετείται χρονικά στη μάχη που διεξήχθη το καλοκαίρι του 479 π.Χ στις Πλαταιές της Βοιωτίας.[1]
Τότε που αν και αριθμητικά λιγότεροι, οι Έλληνες επιτέθηκαν και κατέστρεψαν τον περσικό στρατό.[2]
Το έργο χωρίζεται σε δύο μέρη. Στο πρώτο σκιαγραφείται η αμφίρροπη εξέλιξη του πολέμου και στην δεύτερη αναλύεται η απόφαση των νικητών Ελλήνων να στείλουν τον καλύτερο ημεροδρόμο τους στους Δελφούς να πάρει νέο αμόλυντο πυρ από το μαντείο των Δελφών και να επιστρέψει στις Πλαταιές φέρνοντας το και ανάβοντας τον «ιερό βωμό» της πόλης με το αμόλυντο πυρ.[3]
Ο συγγραφέας υιοθετεί τον σημερινό τρόπο ομιλίας εκ μέρους των ηρώων, προσφέροντας έτσι μια διαφορετική ρεαλιστικότητα στη ροή της αφήγησης.
Μας οδηγεί μες από τη δική του ματιά στα γεγονότα των εχθροπραξιών, στις ψυχές και στις σκέψεις τόσο των αποφασισμένων Ελλήνων όσο και των επίδοξων Περσών κατακτητών. Οι λεπτομερείς περιγραφές σχετικά με τον τρόπο που κατατρόπωσαν τους αντιπάλους τους συνοδεύονται μονίμως από μια αυθόρμητη συναισθηματικά προσέγγιση που βασίζεται τόσο στο ψυχικό σθένος, όσο στην πολεμική ικανότητα τους και στην πίστη των ηρώων στους εκάστοτε οιωνούς.
Κύριες φυσιογνωμίες στον πόλεμο του πρώτου μέρους αποτελούν εκ μέρους της ελληνικής πλευράς ο στρατηγός Παυσανίας και των Περσών ο αντίστοιχος στρατηγός Μαρδόνιος.
Κατά τη διάρκεια γινόμαστε μάρτυρες μιας αμφίρροπης και μεγαλειώδους συγχρόνως μάχης, όντας συμμέτοχοι θεατές στις αγωνίες και στις καθοριστικές αποφάσεις των εμπλεκομένων προσωπικοτήτων. Κι αυτό συμβαίνει ανεξαιρέτως αξιώματος των πρωταγωνιστών, γιατί σε τούτο τον πόλεμο κύριο ρόλο παίζουν μονάχα ο ηρωισμός και η αυτοθυσία.
Κύρια χαρακτηριστικά που το γένος μας μεταλαμπαδεύει ανά τους αιώνες στη καρδιά και την ψυχή των Ελλήνων, αντιστεκόμενοι σε ό,τι προσπαθεί να μας κρατήσει δέσμιους.
Γιατί όπως ομολογεί ο Παυσανίας και στον συμπολεμιστή του: Ζευξίδαμε και να ξέρεις, εμείς δε μαχόμαστε για να νικήσουμε, νικάμε επειδή μαχόμαστε. Η μάχη είναι για μας το ζητούμενο, γι’ αυτήν ετοιμαζόμαστε από μικρά παιδιά, γι’ αυτήν ζούμε και σε αυτήν πεθαίνουμε.[4]
Το τέλος της μάχης βρίσκει νικητές του Έλληνες, δίνοντας σκυτάλη στο δεύτερο μέρος του έργου που ασχολείται με την προσπάθεια εξαγνισμού της πόλης, Αυτό θα συμβεί μέσω της αποστολής ενός ικανότατου οπλίτη στους Δελφούς, για να λάβει το νέο αμόλυντο πυρ και να επιστρέψει στις Πλαταιές ώστε να το εγκαταστήσει στον ιερό βωμό της πόλης.
Για αυτή την αποστολή ο Παυσανίας (….) διέταξε να προσέλθει στην αγορά ο ημεροδρόμος του στρατεύματος ο Ευχίδας ο Πλαταιέας.[5]
Η αποστολή του Ευχίδα είναι δύσκολη αν αναλογιστεί κάποιος πως πριν από λίγες στιγμής τόσο ο ίδιος όσο και το υπόλοιπο στράτευμα αγωνιζόταν λυσσαλέα εναντίων των Περσών, με όλες τους τις δυνάμεις.
Συνοδεύουμε λοιπόν αυτόν τον αρχαίο ήρωα σε όλη του την διαδρομή μέχρι να φτάσει στην Κασταλία πηγή. Στην διάρκεια αυτή ο ίδιος δοκιμάζεται από τις φυσικές και ψυχικές δυσκολίες που συναντά, ωθώντας τον να αντλήσει δύναμη από το παρελθόν του. Βιώνοντας αυτές τις μνήμες, ο αναγνώστης έχει την ευκαιρία να μάθει πάμπολλες πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο ζωής των αρχαίων προγόνων μας.
Όπως αποδεικνύεται στη συνέχεια, πρόκειται για μια αποστολή όπου το μυαλό του λες και συναγωνίζονταν πάνω στο κουφάρι του ποιος θα κατάφερνε πιο γρήγορα να τον εξοντώσει η σωματική κούραση ή οι αρνητικές σκέψεις και τα συναισθήματα.[6]
Και στο τέλος αυτής της αποστολής, τα ηθικά διδάγματα που έχουμε εισπράξει μας κάνουν να κατανοήσουμε πλήρως τον τρόπο που οι πρόγονοί μας εκδήλωναν τον σεβασμό, την πίστη, την ανδρεία, το δίκαιο και την περηφάνια…
Εν κατακλείδι, τα θετικά στοιχεία που συνάντησα, αφορούν φυσικά στην ευρυμάθεια και την τόσο δοτική εξιστόρηση εκ μέρους του συγγραφέα, που τοποθετεί τον αναγνώστη τόσο ενεργά μες στο κυκλώνα των γεγονότων!
Σε αυτά που ίσως χρίζουν προσοχής όμως από μέρους του δημιουργού, συγκαταλέγω αρχικά το ότι σε κάποιες στιγμές δίνονται πλέον του δέοντος περιγραφικές λεπτομέρειες, διακόπτοντας ή επιβραδύνοντας την ροή της δράσης.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της σελίδας 39: Η κατασκευή της ασπίδας από ορείχαλκο ήταν τέτοια ώστε να προσφέρει μεγάλη αντοχή στα αντίπαλα χτυπήματα. Η εξωτερική της επιφάνεια ήταν κυρτή για να ελαττώνεται η πρόσκρουση από τα αντίπαλα βέλη και δόρατα, ενώ το στεφάνι της περιμετρικά ήταν καλυμμένο με ορείχαλκο. Στο εσωτερικό κοίλο μέρος της ασπίδας υπήρχε ο πόρπακας, μια μεταλλική λαβή μέσα από την οποία περνούσε ο οπλίτης το αριστερό του χέρι σχεδόν μέχρι τον αγκώνα, ενώ η αριστερή παλάμη κρατούσε την αντιλαβή η οποία βρίσκονταν πάνω στο ορειχάλκινο στεφάνι της περιμέτρου της ασπίδας. Ο πόρπακας κρατούσε το βάρος της ασπίδας, ενώ η αντιλαβή χρησίμευε περισσότερο για τον έλεγχο της κίνησης αφού στο κοίλο εσωτερικό της υπήρχαν ιμάντες με τους οποίους μπορούσε ο οπλίτης να κρεμάει την ασπίδα στην πλάτη του στις πορείες. Η ασπίδα ταυτίζονταν με την τιμή του οπλίτη. Ο οπλίτης που θα εγκατέλειπε την ασπίδα του θεωρείτο «ρίψασπις» φυγόμαχος και αντιμετώπιζε τον χλευασμό και την καταφρόνηση των συμπολιτών του. Κάτω από αυτές τις ασπίδες τώρα προστατεύονταν, ενώ χιλιάδες βέλη έπεφταν επάνω τους χωρίς να μπορούν να τους πλήξουν.[7]
Τέλος, θεωρώ πως δεν βρήκα τόσο λειτουργική την επιλογή να βρίσκονται οι επεξηγήσεις όλων των επισημάνσεων που συναντούμε προς το τέλος του βιβλίου. Εάν βρισκόταν στο τέλος της σελίδας που γίνεται η εκάστοτε αναφορά, πιστεύω θα εξυπηρετούσε ομαλότερα την απόλαυση της ανάγνωσης.
Σας εύχομαι καλή ανάγνωση!
Κλικ για περισσότερα του Θεόφιλου
Από το δελτίο τύπου:
Ο πυρφόρος οπλίτης είναι ένα ιστορικό μυθιστόρημα βασισμένο στην ιστορική και αποφασιστική για τους Έλληνες μάχη των Πλαταιών 479 π.Χ. Ιστορικά στοιχεία όπως αυτά καταγράφηκαν από τις ιστορίες του Ηροδότου, αγκαλιάζονται με τον μύθο και την λογοτεχνική φαντασία του συγγραφέα δημιουργώντας ένα μυθιστόρημα με ιστορική βάση και φιλοσοφικές αναζητήσεις. Η μάχη με τον αντίπαλο αλλάζει σε μάχη με τον εαυτό του.
Η ζωή ή ο θάνατος, η νίκη ή ήττα, ο κυνισμός ή η διανόηση, η εγκατάλειψη ή η αυτοθυσία, η συνήθεια, το χρέος, η ανδρεία ή η αρετή, αποτελούν προκλήσεις στον δρόμο για την κατάκτηση της απόστασης που μας χωρίζει με τον ίδιο μας τον εαυτό. Ο Ευχίδας καταφέρνει μέσα από την μάχη με τον χρόνο να ανακαλύψει κρυμμένες δυνάμεις του. Καταφέρνει να μεταλαμπαδεύσει το ιερό πυρ της δάδας στο εσώτερο είναι του, φωτίζοντας καλά κρυμμένες αδυναμίες του. Θα μπορέσει να επιβληθεί στη φθορά;
Νικητής λίγες ώρες πριν στην μάχη με τους Πέρσες, θα μπορέσει τώρα να νικήσει τον σπουδαιότερο αντίπαλο; Τον ίδιο του τον εαυτό;
Το ιστορικό μυθιστόρημα του Σπύρου Αγαθού κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Φυλάτος © Fylatos Publishing.

Κερδίστε το!
Οι εκδόσεις Φυλάτος προσφέρουν το ηλεκτρονικό βιβλίο του Σπύρου Αγαθού σε έναν τυχερό αναγνώστη. Για να συμμετέχετε στην κλήρωση κλικάρετε το παρακάτω k και συμπληρώστε τη φόρμα. Παρακαλώ, σημειώστε τα ακόλουθα:
Διαβάστε τους όρους και άλλες πληροφορίες για τις κληρώσεις, τα δώρα και τους τυχερούς εδώ. Η κλήρωση θα γίνει στις 28 Νοεμβρίου 2016 και το ebook θα αποσταλεί από τις εκδόσεις Φυλάτος μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
k
Καλή τύχη!

Ο Σπύρος Αγάθος γεννήθηκε το 1970 ζει και εργάζεται στην Κέρκυρα. Είναι πτυχιούχος του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών-Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού.
Από μικρός ασχολήθηκε με τον κλασικό αθλητισμό σε αγωνίσματα αντοχής και τα τελευταία χρόνια με το άθλημα των υπέρ αποστάσεων. Εκτός από τον αθλητισμό στον ελεύθερο χρόνο του ασχολείται με τη ζωγραφική, μέλος της ΕΙΚΕ (Eικαστικής Kερκυραϊκής Ένωσης) και τη μουσική.

[1] Σελ.9 «Πυρφόρος οπλίτης» Σπύρος Αγάθος, Εκδόσεις Φυλάτος, © Fylatos Publishing, Θεσσαλονίκη 2015
[2] Σελ.9 «Πυρφόρος οπλίτης» Σπύρος Αγάθος, Εκδόσεις Φυλάτος, © Fylatos Publishing, Θεσσαλονίκη 2015
[3] Σελ.89 «Πυρφόρος οπλίτης» Σπύρος Αγάθος, Εκδόσεις Φυλάτος, © Fylatos Publishing, Θεσσαλονίκη 2015
[4] Σελ 34«Πυρφόρος οπλίτης» Σπύρος Αγάθος, Εκδόσεις Φυλάτος, © Fylatos Publishing, Θεσσαλονίκη 2015
[5] Σελ.89 «Πυρφόρος οπλίτης» Σπύρος Αγάθος, Εκδόσεις Φυλάτος, © Fylatos Publishing, Θεσσαλονίκη 2015
[6] Σελ123«Πυρφόρος οπλίτης» Σπύρος Αγάθος, Εκδόσεις Φυλάτος, © Fylatos Publishing, Θεσσαλονίκη 2015
[7] Σελ.39 «Πυρφόρος οπλίτης» Σπύρος Αγάθος, Εκδόσεις Φυλάτος, © Fylatos Publishing, Θεσσαλονίκη 2015

8 σχόλια:


  1. Υπέροχο δώρο!!!!
    Σας ευχαριστούμε πολύ!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κατερίνα Μωραϊτη Υπέροχο δώρο!!Σας ευχαριστούμε πολύ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Γεράσιμος Καλογερόπουλος09 Νοεμβρίου, 2016

    Kalo !!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. σας ευχαριστούμε πάρα πολύ για τον υπέροχο διαγωνισμό!μακαρι να σταθω τυχερη! θα το ηθελα πολυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Έγινε η κλήρωση για το βιβλίο του Σπύρου Αγάθου. Δείτε τις σχετικές πληροφορίες και τα ονόματα των τυχερών στη σελίδα των δώρων 2016 (https://koukidaki.blogspot.gr/2015/10/2016-dora-oroi-plirofories-tyxeroi.html)
    Σας ευχαριστώ πολύ πολύ όλους για τις συμμετοχές και τα μηνύματά σας!
    Ανακαλύψτε νέες δωροθεσίες στο koukidaki... όλο το χρόνο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή


ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Οδυσσέας Ντεσάντ, Φώτης ΚατσιμπούρηςΤο μπλουζ της Κυριακής, Νατάσσα ΚαραμανλήΤο λίκνο της ζωής, Νίκος ΣυράκηςΟ πόνος της επιστροφής, Άγγελος ΜανουσόπουλοςΕκείνο το ταξίδι, Ανδρονίκη ΔακορούΣκόνη στο πρόσωπο, Νίκος ΙατρούHippie, P. Coelho
Ουμπούντου, Μάνθος ΣκαργιώτηςΟ τελευταίος χτύπος, Αλέξανδρος ΠετρόχειλοςΣύμφωνα Συμβίωσης Ουρανού και ΚόλασηςΗ φωνή μέσα μου, Κων. ΙωακειμίδηςΦιλήμων ο ερευνητής του μεταφυσικού, Ευάγγελος ΙωσηφίδηςΚλειδιά στο τραπέζι, Χ. ΜαστοροδήμουΤο βλέμμα του χάους, Μαγδαληνή Τσακάλωφ
Βιβλία για παιδιάΦωτόστιχα, Νίκος ΒαρδάκαςΗ ζωή μου, μια εκκρεμότητα, Άντρη ΙωάννουΜάθε τον φόβο να νικάς, Βούλα ΠαπατσιφλικιώτηΣτον Όλυμπο της Ζανζιβάρης, Δημήτρης Βαγενάς
Κόκκινη κλωστή δεμένη, Ζωρζ ΣαρήΜε το βλέμμα του Ομήρου, Ε.Α. Σαλβάρης
Το άρωμα της γυναίκας με τα μαύρα, Gaston LerouxΤα χρονικά της Ταμπου-Ρίας, Χρυσούλα ΔιπλάρηΑνεξίτηλες στιγμές, Καλλιόπη ΠαπουτσήPASSA TEMPO, Σύλβα ΓάλβαΦαντάσματα, Φώτης ΣκουρλέτηςΛοβοτομές τελευταίας τεχνολογίας, Ζωή ΓκαϊδατζήΟι Άγιοι τόποι του Σεμπάστιαν Λιαργκόβα