Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης: Έχουμε πρωτιές! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ e-books ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Όλα θα πάνε καλά ή και όχι * Νυχτοπερπατήματα * Ο πρίγκιψ του δευτέρου ορόφου * Ο αρχάγγελος των βράχων * Το όνειρο του γερακιού * Όταν το μαζί πληγώνει * Δίχως ένα αντίο * Κλουαζονέ * Οι Ελληνίδες: Η υποδόρια επανάσταση * Οι μοίρες της αστροφεγγιάς, Οικογένεια Πελτιέ, Η κατάρα, Ροζ, Ανθοπωλείον ο Έρως * Το δάσος των ψυχών * Ρε μπαγάσα * Σε είδα ** Ποίηση: Δεύτερη φωνή Ι * Σκοτεινή κουκκίδα * Καταδύσεις * Λυκόσκυλα, Ίμερος και Ηλιοτρόπιο ονείρων * Εν αρχή ην ο έρως ** Διηγήματα: Το δέρμα της φώκιας * Ταρτάν το άλογο, Θεατές και δράστες και Η αγωνία του μέτρου * Στερνό μελάνι * Τέσσερις συλλογές διηγημάτων από τις εκδόσεις Βακχικόν ** Διάφορα άλλα: Οι πουτ@νες κι εγώ ** Μουσικό άλμπουμ: Worthless Treasures

Ημερολόγιο πανδημίας

Ημερολόγιο πανδημίας, Κωνσταντία Γέροντα

13/3/20 - 29/4/20

Σχεδόν πενήντα ημέρες εγκλεισμού αντικατοπτρίζονται μέσα σε τριανταδύο ποιητικά μονοπάτια της Κωνσταντίας Γέροντα. Μια οικειοθελής απομόνωση υποχρεωτικού, ωστόσο, χαρακτήρα που μας ανάγκασε να αποχωριστούμε παρέες, συγγενείς, φίλους και να ξεχάσουμε κοινωνικότητες, σχέσεις, συνήθειες εκτός οικίας, ακόμα και χόμπι, διασκεδάσεις κ.ο.κ. Που μας έκανε μοναχικούς και πιο εσωτερικούς, αφού ο εαυτός μας πρωταγωνιστεί καταλαμβάνοντας το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου· με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Το μόνο που μας γλυτώνει είναι [...] μια αχτίδα ήλιου, μια ολάνθιστη ανεμώνα

Κι εδώ οι λέξεις, όντως, διαμαρτύρονται για την παγκόσμια «ατυχία» και στρέφονται προς τα μέσα, σε ό,τι (επι-)βιώνει εκεί. Μιλάει για την άνοιξη -της περασμένης χρονιάς αλλά είναι και η άνοιξη της τρέχουσας μαζί- με τη διαπεραστική της πένα που χτυπάει φλέβα, έτσι διεισδυτική καθώς είναι, ευέλικτη και αισθαντική να «χρωματίζει» το ορατό αλλά και το αόρατο στο μάτι.

Ξεκινά πεζοποιητικά, με κείμενα ίδια με χείμαρρο ή βροχή, χωρίς ανάσα, να προσδιορίσει τα όρια(;), τον εαυτό(;)... τον κόσμο και τη ζωή. Συνεχίζει με ελεύθερο στίχο και την αναμενόμενη γεύση απώλειας. Κάτι/κάποιος απουσιάζει. Πολλά απουσιάζουν, τελικά, και η μελαγχολία βρίσκεται σε κάθε ένα έργο να σηματοδοτεί ελλείψεις· μαζί και μια υπόκωφη κατάθλιψη.

Δεν έχω όρεξη να γράψω ένα ποίημα / Μόνο να μετρήσω νεκρούς

Εμείς ως ελεύθεροι - πολιορκημένοι / Από το αόρατο βάσανο

Το περιμέναμε, θα πείτε, να μιλάει για απουσίες και να θλίβεται για αυτές. Άνθρωποι και σχέσεις «δοκιμάζονται» στην απόσταση, βασικές ελευθερίες απαγορεύονται... Η ποίηση εξάλλου, τι είναι; Εκ φύσεως θλιμμένη, έτσι δεν είναι; Κι όμως, αν προσέξει κανείς προσεκτικά, η Γέροντα επιτρέπει στο φως να εισβάλλει με αχτίδες, φωτεινά σημεία και λαμπρούς ήλιους... παντού στους στίχους δείχνοντας τον αισιόδοξο εαυτό της παρά τις ταλαιπωρίες που επιβάλλουν τα σημεία των καιρών.

Ελευθερία σε αναμονή / Ελευθερία σε παύση
Ποθώ ελευθερία

Κι ακόμα. Ένα χρόνο μετά και μια άνοιξη αργότερα, πάλι το ίδιο θα έλεγε όμως προσέξατε πόσα περιστέρια «πετούν» ανάμεσα στις αράδες; Ίσως γι' αυτό υπάρχουν μέσα στα έργα. Για να συμβολίσουν (σημειολογικά ή μεταφορικά ή κυριολεκτικά) αυτό το αναγκαίο αγαθό.


Ευχή

Όσο κρατάει τ' όνειρο
Να το ζεις
Κι ύστερα, όταν αναποδογυρίζει ο κόσμος,
Να αντέχεις


Όσο διαβάζω τόσο ταυτίζομαι. Όλοι θα ταυτιστείτε με το συναίσθημα, με τις εικόνες, με τις «γραμμές». Τα νοήματα είναι/είμαστε όλοι εμείς και ό,τι ζήσαμε, είδαμε κι εξακολουθούμε, ενώ, κάπου εκεί ανάμεσα στα πολλά, βρίσκει το θάρρος να υπογραμμίσει μία ακόμη παγκόσμια σταθερά:

Ο ποιητής δεν έχει συντρόφους
[...]
Γιατί ποίηση είναι μια μοναχική συντροφικότητα

...κι αυτή η σχέση δημιουργού και δημιουργικότητας είναι ανεπηρέαστη επιδημιών ή άλλων δεινών. Αλλού, όμως, η ίδια «προτείνει» ένα ακλόνητο άλλοθι στην πανδημία με το οποίο, εξίσου, είναι αδύνατο να διαφωνήσεις:

Δεν είναι όλα στη ζωή αισθητική / Δεν είναι όλα ομορφιά / Είναι δέος, ίλιγγος, τραύμα και πτώση

Ε,ναι! Απλώς, ο άνθρωπος πάντα (θα) στεναχωριέται στις αδικίες κι αναποδιές (του), όσο σοφός κι αν είναι. Όσο κατασταλαγμένος, πάντα (θα) πονά.

Όλα είναι 'δω / Μόνο εσύ λείπεις

Προσέξτε πόσο όμορφα χρησιμοποιεί τις επαναλήψεις στην «Κραυγή υπόκωφη» και πώς προσφέρει ένα ομογενοποιημένο σύνολο με κοινές γραμμές. Πώς αφουγκράζεται τις καταστάσεις και πώς μεταδίδει τις στιγμές. Πόσο έντιμα μιλάει για ό,τι βασανίζει σώμα, μυαλό και ψυχή.

Μια στάλα ανόθευτης και γαλήνιας σιωπής για το τέλος. «Αντί επιλόγου».

Διαβάστε την!



Η ποιητική συλλογή της Κωνσταντίας Γέροντα, Ημερολόγιο πανδημίας, κυκλοφορεί από την Άνεμος εκδοτική.
Ευχαριστώ την Κωνσταντία Γέροντα για τη διάθεση του βιβλίου.
Το παραπάνω περιέχει αποσπάσματα.

Περισσότερα:

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Το δέρμα της φώκιας, Αριστούλας ΔάλληWorthless Treasures, Temple Music΄Σε είδα, Ιωάννη ΜαρίνουΟ αρχάγγελος των βράχων, Μένιου ΣακελλαρόπουλουΝυχτοπερπατήματα, Λέιλα ΜότλιΛυκόσκυλα Αγγέλας Καϊμακλιώτη, Ίμερος Μαίρης Χάψα και Ηλιοτρόπιο ονείρων Γιάννη ΑναστασόπουλουΔίχως ένα αντίο, Γωγώς Ψαχούλια
Ρε μπαγάσα, Θεόδωρου ΟρφανίδηΤέσσερις συλλογές διηγημάτων από τις εκδόσεις ΒακχικόνΌταν το μαζί πληγώνει, Βικτώριας ΠροβίδαΤαρτάν το άλογο Ευτυχίας Καλλιτεράκη, Θεατές και δράστες Σύλβας Γάλβα και Η αγωνία του μέτρου Γιώργου ΣπανουδάκηΚλουαζονέ, Λίνας ΒαλετοπούλουΤο δάσος των ψυχών, Ιωάννη ΜαρίνουΟι πουτ@νες κι εγώ, Γιάννη Ράμνου
Ο πρίγκιψ του δευτέρου ορόφου, Άρη ΣφακιανάκηΟι Ελληνίδες: Η υποδόρια επανάσταση, Χρύσας ΜαρδάκηΡοζ, Ανθοπωλείον ο Έρως, Οικογένεια Πελτιέ, Οι μοίρες της αστροφεγγιάς, Η κατάραΣτερνό μελάνι, Άγγελου Αναγνωστόπουλου
Εν αρχή ην ο έρως, Ευαγγελίας ΤσακίρογλουΤο όνειρο του γερακιού, Αλεξάνδρας ΜπελεγράτηΔεύτερη φωνή Ι, Γιάννη Σμίχελη