Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Φωνή τέχνης *** ΦΕΤΟΣ ΠΗΓΑΙΝΟΥΜΕ ΘΕΑΤΡΟ με διπλές προσκλήσεις που μπορείτε να διεκδικήσετε εδώ! *** 1ος Διαγωνισμός Παραμυθιού koukidaki: Κυκλοφορεί ήδη το συλλογικό έργο, με κείμενα που διαγωνίστηκαν, από τις εκδόσεις Δερέ. *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμς ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Η διατριβή * Εδώ παπάς εκεί παπάς * Μη μου ξυπνάς τη λύπη * Ο Φτερωτός Κλέφτης * Η νύφη που δεν γέλασε * Θύματα * Η αύρα του έρωτα * Ο θησαυρός της Σμύρνης * Ο Αρσάμης της Περσίας * Ίχνη στα όνειρα * Τα ίχνη του αίματος ** Ποίηση: Μικρή μου κόλαση * Τέσσερις ποιητικές συλλογές από τις εκδόσεις Βακχικόν * Ποιητική απόδραση * Κατάβασις * Μέθεξις * Με φόβο και πάθος ** Άλλα: Πέντε βιβλία των εκδόσεων Ελκυστής ** Διηγήματα: Ο κόσμος πίσω από τον καθρέφτη * Ο Θεός πίσω από την ντουλάπα * Ελληνιστί * Τα αχνά φώτα της Μάρφα ** Παιδικά: Η γοργόνα με τα όμορφα πόδια ** Νουβέλες: Τα απόρθητα κάστρα * Θα τα πω όλα στον Θεό * Club Killaz ** Άλμπουμ μουσικό: The Birds Sing As Bells

Παρασκευή 8 Οκτωβρίου 2021

Ο γρίφος του παπουτσιού με την αγκράφα

Ο γρίφος του παπουτσιού με την αγκράφα, Άγκαθα Κρίστι

Η αγάπη μου για τις αστυνομικές μυθογραφίες, και ιδιαίτερα για τα ντετέκτιβ στόρις (μια σωστή και κατατοπιστική προσέγγιση-μελέτη ως προς τον διαχωρισμό των λογοτεχνικών ειδών έχει γράψει ο Τζίμμυ Κορίνης), είναι γνωστή. Αν με ρωτούσατε ποιο είναι το πιο αγαπημένο μου λογοτεχνικό είδος, αυτό θα απαντούσα. Είτε ως ανάγνωσμα, δηλαδή βιβλίο, είτε ως παράσταση στο θέατρο (Ο απρόσκλητος επισκέπτης, για παράδειγμα, ή το Έγκλημα στο Orient Express), είτε ως ταινία στη μεγάλη οθόνη.

Η Agatha Christie δεν χρειάζεται συστάσεις ενώ είναι πολύ πιθανό ο αναγνώστης τούτων των αράδων να έχει ήδη διαβάσει ή γνωρίσει με κάποιο τρόπο το εν λόγω πόνημα. Μιλάμε για κλασική λογοτεχνία εκατομμυρίων αντιτύπων σε όλο τον κόσμο, όμως εφόσον μπαίνουμε στη διαδικασία να μιλήσουμε για αυτήν, ας προστατεύσουμε το κοινό που δεν έχει γνωρίσει ακόμα την συγκεκριμένη υπόθεση.
Στην υπόθεση, λοιπόν, ένας οδοντίατρος βρίσκεται νεκρός, στον χώρο της εργασίας του, με μια τρύπα στον δεξιό του κρόταφο. Λίγο αργότερα, και ένας από τους ασθενείς του βρίσκεται νεκρός από μεγάλη δόση αναισθητικού. Ο Πουαρό καλείται να δώσει φως στους δύο θανάτους ενώ γνωρίζουμε ήδη όλα τα πρόσωπα που συνάντησαν τον γιατρό εκείνη τη μέρα και τα ραντεβού του ενώ ανάμεσά τους είναι και μια γυναίκα που φορά τα παπούτσια με την αγκράφα.
Χωρίς μεγάλη σκέψη, από τον τίτλο και μόνο, καταλαβαίνουμε ότι αυτή η γυναίκα θα εξελιχθεί σε πρόσωπο-κλειδί της υπόθεσης και της λύσης, αλλά εκεί που μας ξαφνιάζει η συγγραφέας είναι στις εξελίξεις που ακολουθούν: περισσότερα εγκλήματα, μυστήρια και σκοτεινά σημεία, που μόνο ο ιδιοφυής ντετέκτιβ είναι σε θέση να αποκωδικοποιήσει.

Μου αρέσουν οι ιστορίες της Κρίστι επειδή είναι ξεκάθαρες και άμεσες. Δεν αγαπά τις πολυλογίες, τις υπεραναλύσεις, τις επαναλήψεις, τους κύκλους... οτιδήποτε μπορεί να παρατείνει ασκόπως την αγωνία του αναγνώστη. Προτιμά τις ευθείες γραμμές και τις διαφάνειες ενώ παραμένει γοητευτική κι εθιστική η γραφή της. Και σταθερά απολαυστική σε κάθε, μα κάθε, περιπέτεια-επεισόδιο.

Σε τούτο το βιβλίο –επανερχόμενη στο προηγούμενο– μια δυο φορές σε κάνει να αισθανθείς ότι έχει κορυφωθεί η υπόθεση και ότι όπου να 'ναι θα αρχίσει να ξετυλίγεται το κουβάρι ως τη λύση, όμως μετά συμβαίνει κάτι που ανατρέπει τα δεδομένα και αποπροσανατολίζει τα γεγονότα... και αργότερα συμβαίνει και κάτι άλλο κ.ο.κ. Δηλαδή μια αλυσιδωτή «αντίδραση», που πυροδοτεί και βάζει στο τραπέζι νέες οπτικές αναθεωρώντας κάθε υποψία ή έκβαση ή συμπέρασμα. Ω, ναι, η Άγκαθα είναι (και εδώ) σατανική! Σε ενθουσιάζει, συναρπάζει και αποπλανεί αναγνωστικά –όπως και σε ολόκληρη σχεδόν την εργογραφία της.

Οι εκδόσεις Ψυχογιός έχουν κάνει καλή δουλειά –εν τω συνόλω– σε αυτές τις μεταφράσεις και εκδόσεις. Εκείνο που σημείωσα, και οφείλω να μεταφέρω όμως, είναι οι μεταγραφές των ξένων ονομάτων του συγκεκριμένου –όχι όλων, κάποιων εξ αυτών– οι οποίες δεν ακολουθούν τους κανόνες της μεταγραφής στην ελληνική και ξενίζουν αναγνώστες όπως του λόγου μου, αλλά κι αυτό είναι πταίσμα μπροστά στην όμορφη εμπειρία.

Στο τέλος, θα αφήσει ένα όμορφο κοινωνικό μήνυμα σε μια επιπλέον σκηνή, όπου θα κλείσει η αυλαία με μία ακόμη αποκάλυψη! Είναι ένα ιδανικό τέλος που χαρίζει ένα πλατύ, άνετο κι αβίαστο χαμόγελο και την ικανοποίηση πως όλο αυτό άξιζε με το παραπάνω τον χρόνο σου.



Περισσότερα από/για την Άγκαθα Κρίστι:

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Μέθεξις, Καλλιόπης ΒελόνιαΟ Θεός πίσω από την ντουλάπα, Γρηγόρη ΦεϊζατίδηΘύματα, Λίας ΝικολάουThe Birds Sing As Bells, Twelve Thousand DaysΤα απόρθητα κάστρα, Παύλου ΓαβαλάΤα ίχνη του αίματος, Τειρεσία ΛυγερούΟ θησαυρός της Σμύρνης
Ποιητική απόδραση, Σοφίας ΠαπανδρέουClub Killaz, Γιάννη ΤζανήΊχνη στα όνειρα, Γιώργου ΠαναγιωτίδηΗ νύφη που δεν γέλασε, Θεοδώρας Παπαδοπούλου-ΧαμουζάΟ Αρσάμης της Περσίας, Αντώνη ΞυραφάΚατάβασις, Θεοδόση ΠαπαδημητρόπουλουΠέντε βιβλία των εκδόσεων Ελκυστής
Τα αχνά φώτα της Μάρφα, Νίκος ΤσιπόκαςΟ κόσμος πίσω από τον καθρέφτη, Συλλογικό έργοΗ γοργόνα με τα όμορφα πόδια, Αιμιλίας ΠλατήΘα τα πω όλα στον Θεό, Κώστα ΓραμματικόπουλουΜε φόβο και πάθος, Θάνου ΚωστάκηΟ Φτερωτός Κλέφτης, Χριστοφίλης ΛεκκάκουΗ αύρα του έρωτα, Γιώργου Ζάννου