Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** 1ος Διαγωνισμός Παραμυθιού koukidaki: Το διαγωνιστικό κομμάτι έχει ολοκληρωθεί και έχουν ανακοινωθεί οι νικητές. Έρχονται νεότερα για την έκδοση! *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμς ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις προγραμματισμένες ημερομηνίες των κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Ένας ανεκτίμητος θησαυρός * Σουπάι: Η καρδιά του δαίμονα * Όλα γίνονται για κάποιο λόγο * Αντίο κύριε εισαγγελέα... * Μακροβίπερα * Ο ήχος των ορίων * Μην ξεχάσεις να αγαπάς * Προσπέρνα και ζήσε * Λύκοι στην πόλη * Όρκος στις φλόγες * Ο κατηραμένος όφις * Ο άντρας που κατάλαβε τις γυναίκες * Η φωτεινή πλευρά ενός γκρι ουρανού * Χρυσό αίμα * Κλεψύδρα εκδίκησης ** Νουβέλες: Ο Σπινέλλι στον Κάμπο * Δυο νουβέλες: Το μαρμάρινο τραπέζι και Ο Μάικ ανακαλύπτει την Αμερική ** Ποίηση: Μετάβαση * Ηχώ του όχι: Μες στον λαβύρινθο * Νότες Νοσταλγίας * Lacrimosa * Είναι αυτά τα τελευταία ποιήματα που γράφω για σήμερα * Πώς αγαπάν ένα χρυσόψαρο * Η γάτα του Σρέντινγκερ * Δρομείς χρωμάτων * Σκιαγραφήματα ** Άλλα: Τέσσερα βιβλία των εκδόσεων Θεοδόσης Αγγ. Παπαδημητρόπουλος * Ο Κεκλημένος * Πέτρα, πέτρα χτίζεται ** Διηγήματα: Πουλιά κι Ανεμώνες * Το τραγούδι των Ινουίτ * Όταν κλείνω τα μάτια * Ο αμόλυντος και άλλες ιστορίες ** Παιδικά: Το μαγικό δάσος * Η μάγισσα Πολύχρωμη και ο μικρός ζωγράφος * Γήινοι και εξωγήινοι και το σβηστό φεγγάρι ** Βιογραφία και Τέχνη: Ο Δάσκαλος Σταύρος Μεταλληνός: Θα επικρατήσει το φως και Η τέχνη της προσωπογραφίας

Παρασκευή, 8 Οκτωβρίου 2021

Ο γρίφος του παπουτσιού με την αγκράφα

Ο γρίφος του παπουτσιού με την αγκράφα, Άγκαθα Κρίστι

Η αγάπη μου για τις αστυνομικές μυθογραφίες, και ιδιαίτερα για τα ντετέκτιβ στόρις (μια σωστή και κατατοπιστική προσέγγιση-μελέτη ως προς τον διαχωρισμό των λογοτεχνικών ειδών έχει γράψει ο Τζίμμυ Κορίνης), είναι γνωστή. Αν με ρωτούσατε ποιο είναι το πιο αγαπημένο μου λογοτεχνικό είδος, αυτό θα απαντούσα. Είτε ως ανάγνωσμα, δηλαδή βιβλίο, είτε ως παράσταση στο θέατρο (Ο απρόσκλητος επισκέπτης, για παράδειγμα, ή το Έγκλημα στο Orient Express), είτε ως ταινία στη μεγάλη οθόνη.

Η Agatha Christie δεν χρειάζεται συστάσεις ενώ είναι πολύ πιθανό ο αναγνώστης τούτων των αράδων να έχει ήδη διαβάσει ή γνωρίσει με κάποιο τρόπο το εν λόγω πόνημα. Μιλάμε για κλασική λογοτεχνία εκατομμυρίων αντιτύπων σε όλο τον κόσμο, όμως εφόσον μπαίνουμε στη διαδικασία να μιλήσουμε για αυτήν, ας προστατεύσουμε το κοινό που δεν έχει γνωρίσει ακόμα την συγκεκριμένη υπόθεση.
Στην υπόθεση, λοιπόν, ένας οδοντίατρος βρίσκεται νεκρός, στον χώρο της εργασίας του, με μια τρύπα στον δεξιό του κρόταφο. Λίγο αργότερα, και ένας από τους ασθενείς του βρίσκεται νεκρός από μεγάλη δόση αναισθητικού. Ο Πουαρό καλείται να δώσει φως στους δύο θανάτους ενώ γνωρίζουμε ήδη όλα τα πρόσωπα που συνάντησαν τον γιατρό εκείνη τη μέρα και τα ραντεβού του ενώ ανάμεσά τους είναι και μια γυναίκα που φορά τα παπούτσια με την αγκράφα.
Χωρίς μεγάλη σκέψη, από τον τίτλο και μόνο, καταλαβαίνουμε ότι αυτή η γυναίκα θα εξελιχθεί σε πρόσωπο-κλειδί της υπόθεσης και της λύσης, αλλά εκεί που μας ξαφνιάζει η συγγραφέας είναι στις εξελίξεις που ακολουθούν: περισσότερα εγκλήματα, μυστήρια και σκοτεινά σημεία, που μόνο ο ιδιοφυής ντετέκτιβ είναι σε θέση να αποκωδικοποιήσει.

Μου αρέσουν οι ιστορίες της Κρίστι επειδή είναι ξεκάθαρες και άμεσες. Δεν αγαπά τις πολυλογίες, τις υπεραναλύσεις, τις επαναλήψεις, τους κύκλους... οτιδήποτε μπορεί να παρατείνει ασκόπως την αγωνία του αναγνώστη. Προτιμά τις ευθείες γραμμές και τις διαφάνειες ενώ παραμένει γοητευτική κι εθιστική η γραφή της. Και σταθερά απολαυστική σε κάθε, μα κάθε, περιπέτεια-επεισόδιο.

Σε τούτο το βιβλίο –επανερχόμενη στο προηγούμενο– μια δυο φορές σε κάνει να αισθανθείς ότι έχει κορυφωθεί η υπόθεση και ότι όπου να 'ναι θα αρχίσει να ξετυλίγεται το κουβάρι ως τη λύση, όμως μετά συμβαίνει κάτι που ανατρέπει τα δεδομένα και αποπροσανατολίζει τα γεγονότα... και αργότερα συμβαίνει και κάτι άλλο κ.ο.κ. Δηλαδή μια αλυσιδωτή «αντίδραση», που πυροδοτεί και βάζει στο τραπέζι νέες οπτικές αναθεωρώντας κάθε υποψία ή έκβαση ή συμπέρασμα. Ω, ναι, η Άγκαθα είναι (και εδώ) σατανική! Σε ενθουσιάζει, συναρπάζει και αποπλανεί αναγνωστικά –όπως και σε ολόκληρη σχεδόν την εργογραφία της.

Οι εκδόσεις Ψυχογιός έχουν κάνει καλή δουλειά –εν τω συνόλω– σε αυτές τις μεταφράσεις και εκδόσεις. Εκείνο που σημείωσα, και οφείλω να μεταφέρω όμως, είναι οι μεταγραφές των ξένων ονομάτων του συγκεκριμένου –όχι όλων, κάποιων εξ αυτών– οι οποίες δεν ακολουθούν τους κανόνες της μεταγραφής στην ελληνική και ξενίζουν αναγνώστες όπως του λόγου μου, αλλά κι αυτό είναι πταίσμα μπροστά στην όμορφη εμπειρία.

Στο τέλος, θα αφήσει ένα όμορφο κοινωνικό μήνυμα σε μια επιπλέον σκηνή, όπου θα κλείσει η αυλαία με μία ακόμη αποκάλυψη! Είναι ένα ιδανικό τέλος που χαρίζει ένα πλατύ, άνετο κι αβίαστο χαμόγελο και την ικανοποίηση πως όλο αυτό άξιζε με το παραπάνω τον χρόνο σου.



Περισσότερα από/για την Άγκαθα Κρίστι:

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο/-α που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Όρκος στις φλόγες, Μαρίνα ΧρόνηΗ γάτα του Σρέντινγκερ, Τζωρτζίνα ΚουριαντάκηΛύκοι στην πόλη, Άννα ΜικροπούλουΔυο νουβέλες, Χρυσούλας Πατρώνου-ΠαπατέρπουΟ αμόλυντος και άλλες ιστορίες, Θεόδωρου ΠάλλαΣκιαγραφήματα, Ευγενίας Β. ΣιδέρηΟ ήχος των ορίων, Χρήστος Θ. Παπαδημητρίου
Πώς αγαπάν ένα χρυσόψαρο, Θάνος ΚαπλάνηςΠέτρα πέτρα χτίζεται, Μαριέλλης Σφακιανάκη-ΜανωλίδουΚαραϊσκάκης: Ο παρεξηγημένος ήρωας, Γιάννης ΚωσταράςΠροσπέρνα και ζήσε, Φίλη ΝτόγκαΗ φωτεινή πλευρά ενός γκρι ουρανού, Νίκου ΑντωνίουΔρομείς χρωμάτων, Αναστασίας ΔούσηΜην ξεχάσεις να αγαπάς, Χαρά Ανδρέου
Γήινοι και εξωγήινοι και το σβηστό φεγγάρι, Ευαγγελίας ΤσαπατώραΧρυσό αίμα, Θεόφιλου Γιαννόπουλου
Ο άντρας που κατάλαβε τις γυναίκες, Στέργου ΚαλλιγάΟ κατηραμένος όφις, Πέτρος ΕυαγγελόπουλοςΟ Κεκλημένος, Ελένη ΣέννοιαΌταν κλείνω τα μάτια, Γιώργου ΜεσολογγίτηΚλεψύδρα εκδίκησης, Λευτέρη Σοφία