Εγγραφή στο newsletter για να μη χάνετε τίποτα! *** Δωρεάν διπλές προσκλήσεις! *** Φωνή τέχνης *** Κατεβάστε ΔΩΡΕΑΝ ebooks ή διαβάστε λογοτεχνικά κείμενα σε πρώτη δημοσίευση ΕΔΩ! *** Αν σας αρέσει το θέατρο -παρακολουθείτε όλα τα είδη- ή έχετε άποψη για μουσικά άλμπουμ ή για ταινίες ή διαβάζετε λογοτεχνικά έργα κτλ. και επιθυμείτε να μοιράζεστε τις εντυπώσεις σας μαζί μας, επικοινωνήστε με το koukidaki. Αρθρογράφοι, κριτικογράφοι, άνθρωποι με ανάλογη κουλτούρα ζητούνται! *** Δείτε τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων κληρώσεων στη σελίδα των όρων.
ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΒΙΒΛΙΑ ακολουθώντας τους συνδέσμους. Μυθιστορήματα: Ουδείς εκών κακός * Η πτώση * Η Βεσσαραβία μου: Εργασία για το σπίτι * Άλκηστη * Η γκαλερί των νεκρών * Συνοδός κορυφής * Το σπίτι μόνο * Ψωμί καθάριο * Ζήτα το! * Σκότωσε σαν τον Στίβεν Κινγκ * Όταν το «σαν» μπήκε στη ζωή μας * Της αλός νεύμα ** Ποίηση: Σκοτεινή κουκκίδα * Περιγραφές του ανεκπλήρωτου ** Άλλα: Περί ιατρικής Κέλσου ** Νουβέλα: Μπαρτάκοβα... η δωδεκάχρονη πόρνη * Τα σπασμένα κομμάτια μιας αγάπης * Στην άλλη πλευρά του κρεβατιού ** Διηγήματα: Οι επισκέπτες * Συνέβη στη Θεσσαλονίκη ** ΑΛΜΠΟΥΜ ΜΟΥΣΙΚΗΣ: She sleeps to the sound of knives, The boatman on the downs

Ο γρίφος του παπουτσιού με την αγκράφα

Ο γρίφος του παπουτσιού με την αγκράφα, Άγκαθα Κρίστι

Η αγάπη μου για τις αστυνομικές μυθογραφίες, και ιδιαίτερα για τα ντετέκτιβ στόρις (μια σωστή και κατατοπιστική προσέγγιση-μελέτη ως προς τον διαχωρισμό των λογοτεχνικών ειδών έχει γράψει ο Τζίμμυ Κορίνης), είναι γνωστή. Αν με ρωτούσατε ποιο είναι το πιο αγαπημένο μου λογοτεχνικό είδος, αυτό θα απαντούσα. Είτε ως ανάγνωσμα, δηλαδή βιβλίο, είτε ως παράσταση στο θέατρο (Ο απρόσκλητος επισκέπτης, για παράδειγμα, ή το Έγκλημα στο Orient Express), είτε ως ταινία στη μεγάλη οθόνη.

Η Agatha Christie δεν χρειάζεται συστάσεις ενώ είναι πολύ πιθανό ο αναγνώστης τούτων των αράδων να έχει ήδη διαβάσει ή γνωρίσει με κάποιο τρόπο το εν λόγω πόνημα. Μιλάμε για κλασική λογοτεχνία εκατομμυρίων αντιτύπων σε όλο τον κόσμο, όμως εφόσον μπαίνουμε στη διαδικασία να μιλήσουμε για αυτήν, ας προστατεύσουμε το κοινό που δεν έχει γνωρίσει ακόμα την συγκεκριμένη υπόθεση.
Στην υπόθεση, λοιπόν, ένας οδοντίατρος βρίσκεται νεκρός, στον χώρο της εργασίας του, με μια τρύπα στον δεξιό του κρόταφο. Λίγο αργότερα, και ένας από τους ασθενείς του βρίσκεται νεκρός από μεγάλη δόση αναισθητικού. Ο Πουαρό καλείται να δώσει φως στους δύο θανάτους ενώ γνωρίζουμε ήδη όλα τα πρόσωπα που συνάντησαν τον γιατρό εκείνη τη μέρα και τα ραντεβού του ενώ ανάμεσά τους είναι και μια γυναίκα που φορά τα παπούτσια με την αγκράφα.
Χωρίς μεγάλη σκέψη, από τον τίτλο και μόνο, καταλαβαίνουμε ότι αυτή η γυναίκα θα εξελιχθεί σε πρόσωπο-κλειδί της υπόθεσης και της λύσης, αλλά εκεί που μας ξαφνιάζει η συγγραφέας είναι στις εξελίξεις που ακολουθούν: περισσότερα εγκλήματα, μυστήρια και σκοτεινά σημεία, που μόνο ο ιδιοφυής ντετέκτιβ είναι σε θέση να αποκωδικοποιήσει.

Μου αρέσουν οι ιστορίες της Κρίστι επειδή είναι ξεκάθαρες και άμεσες. Δεν αγαπά τις πολυλογίες, τις υπεραναλύσεις, τις επαναλήψεις, τους κύκλους... οτιδήποτε μπορεί να παρατείνει ασκόπως την αγωνία του αναγνώστη. Προτιμά τις ευθείες γραμμές και τις διαφάνειες ενώ παραμένει γοητευτική κι εθιστική η γραφή της. Και σταθερά απολαυστική σε κάθε, μα κάθε, περιπέτεια-επεισόδιο.

Σε τούτο το βιβλίο –επανερχόμενη στο προηγούμενο– μια δυο φορές σε κάνει να αισθανθείς ότι έχει κορυφωθεί η υπόθεση και ότι όπου να 'ναι θα αρχίσει να ξετυλίγεται το κουβάρι ως τη λύση, όμως μετά συμβαίνει κάτι που ανατρέπει τα δεδομένα και αποπροσανατολίζει τα γεγονότα... και αργότερα συμβαίνει και κάτι άλλο κ.ο.κ. Δηλαδή μια αλυσιδωτή «αντίδραση», που πυροδοτεί και βάζει στο τραπέζι νέες οπτικές αναθεωρώντας κάθε υποψία ή έκβαση ή συμπέρασμα. Ω, ναι, η Άγκαθα είναι (και εδώ) σατανική! Σε ενθουσιάζει, συναρπάζει και αποπλανεί αναγνωστικά –όπως και σε ολόκληρη σχεδόν την εργογραφία της.

Οι εκδόσεις Ψυχογιός έχουν κάνει καλή δουλειά –εν τω συνόλω– σε αυτές τις μεταφράσεις και εκδόσεις. Εκείνο που σημείωσα, και οφείλω να μεταφέρω όμως, είναι οι μεταγραφές των ξένων ονομάτων του συγκεκριμένου –όχι όλων, κάποιων εξ αυτών– οι οποίες δεν ακολουθούν τους κανόνες της μεταγραφής στην ελληνική και ξενίζουν αναγνώστες όπως του λόγου μου, αλλά κι αυτό είναι πταίσμα μπροστά στην όμορφη εμπειρία.

Στο τέλος, θα αφήσει ένα όμορφο κοινωνικό μήνυμα σε μια επιπλέον σκηνή, όπου θα κλείσει η αυλαία με μία ακόμη αποκάλυψη! Είναι ένα ιδανικό τέλος που χαρίζει ένα πλατύ, άνετο κι αβίαστο χαμόγελο και την ικανοποίηση πως όλο αυτό άξιζε με το παραπάνω τον χρόνο σου.



Περισσότερα από/για την Άγκαθα Κρίστι:

ΔΩΡΑ - Κλικ σε εκείνο που θέλετε για πληροφορίες και συμμετοχές
Η Βεσσαραβία μου: Εργασία για το σπίτι, Νικολάε ΝταμπίζαΤο σπίτι μόνο, Κοραή ΔαμάτηΗ γκαλερί των νεκρών, Κρις ΚάρτερΤης αλός νεύμα, Κωνσταντίας Σκανδάλου-ΚορδολαίμηΨωμί καθάριο, Παναγιώτας ΣμυρλήΠεριγραφές του ανεκπλήρωτου, Δημήτρη ΜπαλτάΣαν λουκούμι τριαντάφυλλο, Οικογένεια Καραντίνα, Μικροί και μεγάλοι αναγραμματισμοί και Γυναίκα σημαίνει πόνος
Περί ιατρικής ΚέλσουΣτην άλλη πλευρά του κρεβατιού, Άνθιας Χριστοδούλου-ΘεοφίλουΣυνοδός κορυφής, Μαίρης ΒανδώρουΟι επισκέπτες, Πέτρου ΕυαγγελόπουλουShe sleeps to the sound of knives και The boatman on the downsΜπαρτάκοβα... η δωδεκάχρονη πόρνη, Ελευθερίας ΚαραδήμουΌταν το «σαν» μπήκε στη ζωή μας, Μιχαήλ Ράλλη
Σκοτεινή κουκκίδα, Γιάννη ΣμίχεληΤα σπασμένα κομμάτια μιας αγάπης, Πόπης ΚλειδαράΣκότωσε σαν τον Στίβεν Κινγκ, Δημήτρη ΜαμαλούκαΆλκηστη, Μαρίας ΚέιτζΣυνέβη στη Θεσσαλονίκη (συλλογικό)Η πτώση, Νίκου ΤσουρλάκηΖήτα το!, Μαρίας Καραμπίνη-Ανθούλη